A CarTrawler szakmai portál vizsgálta meg a világ légitársaságainak 2014-2018 között kiadott üzleti jelentéseit. Azok azt mutatták, hogy az úgynevezett kiegészítő szolgáltatásokból származó bevételeik ebben az időszakban 128 százalékkal emelkedtek és elérték a kereken 65 Mrd. eurót.
Mivel a világon működő több, mint 300 légitársaság közül nem valamennyinek az üzleti jelentései voltak hozzáférhetők, a valódi szám valószínűleg ennél is magasabb. A többlet-bevételek egyébként nem tartalmazzák azokat, amelyeket a cégek a törzsutas-programokból kapnak.
Az extra-bevételek sikerlistáját a három nagy amerikai cég, a United, a Delta és az American vezeti. Azok mindegyik évente több, mint 5 Mrd. dolláros bevételt könyvel el a külön-szolgáltatásokból.
Európában a fapados cégek, a Ryanair és az Easyjet nem kínálnak ugyan törzsutas programokat,
Míg a fapadosok a csomagokkal, azok súlyával, feladásával, valamint szálloda-foglalással, autóbérléssel üzletelnek, a hagyományos légitársaságok a helyfoglalásnál vezetnek be új formákat. A Swissairnél például a távolsági utaknál 30-115 svájci frank közötti összeget fizet az utas, ha turistaosztályon maga választhatja ki a lehető legkényelmesebb helyet.
Míg a repülőjegy-árak az internetnek köszönhetően áttekinthetőbbek lettek, az egyéb szolgáltatásokat a társaságok fantáziadúsan úgy alakítják, hogy igen nehéz az utasnak azokban eligazodnia.
(Forrás: Neue Zürcher Zeitung)