A számok szerint az ipar és a kereskedelem szinte minden ága 50 százalék körüli hátrányban van az Európai Unió több területéhez képest. Mi gátolja a magyar vállalatokat abban, hogy a nyugati piacokhoz felzárkózva teljesítsenek? Sándor Tamás, a Linde Magyarország Anyagmozgatási Kft. ügyvezetője közel 30 éves tapasztalattal rendelkezik a magyar piaci viszonyokat és szereplőket tekintve. Annak köszönhetően, hogy az anyagmozgatás szinte minden területen szükséges, saját iparágának helyzete tökéletes tükre a mindenkori hazai ipar és kereskedelem állapotának. Okokról, jó és rossz példákról, fejlődésről és lehetséges megoldásokról beszélgettünk.
Milyen konklúzió vonható le az anyagmozgatás helyzetét tekintve a teljes magyar iparra és kereskedelemre nézve?
Abszolút mértékben húzható egy párhuzam az anyagmozgatási szegmens és a teljes magyar gazdaság között. Ezen a területen jól lemérhető az országos kép, főleg mivel B2B üzletágról beszélünk. A saját szegmensünk szépen leköveti a beruházások volumenét, a gépi beruházásokat pedig szinte egy az egyben lemásolja, ez már a 80-as évek óta megfigyelhető.
Mennyire igazak a statisztikák? Tényleg van lemaradásunk versenyképességben?
Teljesen egyet kell értenem abban, hogy a magyar gazdaság közel 50 százalékos lemaradásban van a nyugati állapotokhoz képest. Mivel az anyagmozgatás egy olyan terület, amely majdnem az összes iparágban jelen van, ezért elég jól rálátok a hazai viszonyokra és szereplőkre, és úgy gondolom, ennek oka a két világrend gondolkodásmódbeli különbségeiben rejlik. Van egyrészről a nyugati, specialista, hatékonysághívő, esetenként akár túlgépesítő gyakorlat, másrészről a keleti, mindent nagyon egyszerű szinten tartó gondolkodás. Magyarország pedig folyton keresi a helyét ebben a kétpólusú rendszerben. A munkavégzés tekintetében meghatározóbb a keleti vonal, itthon szeretik az infrastruktúrát végkimerülésig használni, a gép egy eszköz a szemükben, szemben a nyugati elvvel, ami megoldásként és lehetőségként tekint rá. Kommunikációban viszont sokkal inkább a tőlünk nyugatra fekvő területhez csatlakozunk, de ez nem elegendő, ez csak a felszín.
Itthon sok művelet mellékfolyamatként definiált, egyfajta szükséges rossz. Erre a fajta elvre tökéletes példa az anyagmozgatás. Nyugaton a cél már a különböző folyamatok integrálása a termelésbe, a termelékenység növelése, az automatizációra lehetőségeinek kihasználása.
Ennek érdekében fontos a munkaerő képzése, itthon ezt nem ugyanazon a szemüvegen keresztül nézik. A lényeg az, hogy minél kevesebbet kelljen fizetni, akár a gépért, akár a kezelő személyzetért. Vegyük a saját példánkat: Magyarországon a targoncakezelőknek az egyik legalacsonyabb a bérük, az oktatásuk nem kielégítő, ráadásul óriási a fluktuáció a területen. A magyar cégek vagy nem ismerik fel, vagy nem használják ki a belső lehetőségeket, a képzett munkaerő, a jó és biztonságos gépek előnyeit.
A statisztikai számlálást egy a gyártók által létrehozott nemzetközi szervezet végzi.
Eladási számok:
1990: kb. 1500 db 2000: 2500 db 2007: 4500 db (csúcspont) 2008: 4300 db 2009: 1900 db (70%-os csökkenés, a gazdasági válság hatása) 2015: 4600 db
Nyugat-Európában az üzemeltetés során nem csak a költségek jelentenek elsődleges szempontot, hanem ezzel egyenrangú a környezetvédelem és a biztonság. Legegyszerűbb példa erre a dízel- vagy gázüzemű gépek kötelező emissziómérése és dokumentálása, az anyagmozgató gépeknél éppúgy, ahogyan a személyautóknál vagy más közúti járműveknél. Nálunk erre például semmilyen előírás nincsen.
Mik a legmeghatározóbb fejlődési irányok?
A környezetvédelem, a fenntarthatóság a fő irány, amely meghatározza a fejlődést Nyugaton, illetve az energiaköltségek csökkentése és a korszerűsítés. A legfőbb cél minden esetben a termelékenység, a hatékonyság növelése, amely minden előbb említett célra is visszahat. A már említett folyamatintegráció, az automatizált megoldások, az elektromos hajtások térhódítása, az alternatív energiaellátás (Li-Ion, üzemanyagcella) mind ebbe az irányba mutat.
Példaként megemlíthető az a probléma, hogy a belső égésű motorral rendelkező targoncák nem kimondottan környezetbarát gépek, és bizonyos használati körülmények mellett az egészségvédelem szempontjai miatt is korlátozott a használhatóságuk, ezzel szemben teljesítőképességben nagyon jók. Az előbbi problémára válaszul kezdődött az elektromos ellensúlyos gépek térhódítása a 90-es években, most pedig azt fejlesztik, hogy ezek elérjék a dízel- vagy gázüzemű gépek megszokott hatékonyságát. Mára az 50 százalékos termelékenységkülönbség már 5-10 százalékra csökkent.
A kulcsszó a fejlődés, az elvárásoknak való megfelelés, válasz az igényekre, mint az idő- és energiamegtakarításra. Régen például a teljesítményt tekintve a kelet-európai gyártmányok nem voltak alkalmasak a több műszakos üzemeltetésre, erre kizárólag a nyugati gépek voltak képesek, az akkumulátoroknak, a modern hajtási rendszereknek köszönhetően. Erre a problémára nem született megoldás addig, amíg nyugati anyagmozgató gépet gyártók meg nem jelentek itthon. Nem, mert a keleti világ számára egy alkalmas eszköz kell, ami elvégzi a feladatot, az mindegy, hogy hogyan vagy mennyi idő alatt. Óriási szakadék volt a két terület között.
Ezen különbségek egy része még ma is nagyon érezhető, de azért csökkenni látszik a távolság. Még nem értük el a nyugati szintet, de haladunk afelé. Itthon továbbra is az olcsóság a fő szempont munkaerő és infrastruktúra tekintetében is. A hazai cégek nem gondolkodnak egyedi megoldásokban, speciális feladatokat is a sztenderd gépekkel szeretnék ellátni, és nem kérik ki a szakértők a véleményét. Az anyagmozgatás területén például, vannak szoftverek, amelyek a cégre, tevékenységre és raktári áruforgalomra szabottan megállapítják, hogy mennyi és milyen gépekre lenne szüksége, hogy a legjobban, leghatékonyabban végezhesse a vállalat a munkáját. Erre itthon csak elvétve van igény.
Elképzelhető, hogy a termelékenység érdekében ez a fajta üzleti kultúra megváltozik?
Azt kell mondanom, hogy muszáj megváltoznia. Ez a versenyképesség feltétele. Hiába az olcsó munkaerő, ha az nem termelékeny. A képzetlen alkalmazottak több kárt okoznak, adott esetben például egy-egy gép, ami 6-7 év múltán szorulna csak felújításra, sokszor tönkremegy 3-4 év alatt, ha avatatlan kezek használják. Fontos, hogy kialakuljon az igény a saját munkaerő képzésére. (Hogy ez tényleg megéri, arról itt győződhet meg jobban.)
Magyarországot nézve az anyagmozgatás hol jár?
Az autóipar egyértelműen példamutató, jól szervezetten, sztenderdek mentén dolgoznak. A többi iparágban nehezen térnek el a régi, tradicionális módszertantól, még a nyugati cégek is. A középvállalatokra az alacsony fejlettségi szint a jellemző, ahogyan már korábban is említettem, az eszköz megléte a fontos, nem pedig a benne rejlő potenciál.
Megdöbbentő, hogy itthon egyszerűen nem szempont sem a biztonság, sem pedig az egészségvédelem. Hatalmas fejlesztések vannak, amelyekkel nagy arányban csökkenteni lehetne a baleseteket, és növelni a hatékonyságot, de még sincs kereslet rájuk. Ezek persze költséges megoldások, de úgy gondolom, ez legfeljebb 50 százalékban meghatározó, szintén ugyanilyen mértékben a szemlélet az oka.
Az anyagmozgató gépek fő piacára jellemző, hogy ez a szegmens nem pályázati pénzekből él meg, bár erre is akad példa. A cégek egyre nagyobb része leginkább a bérletet preferálja, az eladások 35 százaléka ilyen konstrukció a magyar piacon. A mi cégünk sales tevékenységének a fele ilyen jellegű. Ez egyébként nyugati trend, ami az anyagmozgató gépek használatának egyre inkább elterjedt konstrukciója lesz, efelé mutatnak a hazai piaci folyamatok is. Akik a korábbi hagyományoknak megfelelően még beruháznak, és megvásárolják ezeket a gépeket, azok a folyamatosan emelkedő műszaki színvonal miatt egyre nagyobb beruházási költségekkel kell, hogy számoljanak.
Mi lenne az elérhető fejlődési cél Magyarország számára?
Valahol a két felfogás között kellene találni egyensúlyt. A nyugati gyakorlatban vannak olyan elképzelések, amelyeket nem feltétlenül kell követni egy hazai cégnek: az ott előretörő automatizált megoldások itthon még egy ehhez fejletlen műszaki kultúrával találkoznának. Ekkora ugrást lehetetlen a jelenlegi helyzetből megcsinálni. Leginkább egy német, középkategóriás cég modellje az, amit érdemes lenne átültetni az itthoni gyakorlatba. Ott a hatékonyság és a hosszú távon is stabil és alacsonyan tartható üzemeltetési költségek, valamint a környezet- és egészségvédelem a döntő az anyagmozgatás módjának a kiválasztásában, és ehhez a folyamatokhoz optimalizált felépítésű gépeket választanak.
A fő szempontok közé kellene emelni a termelékenység fontosságát, azt az elképzelést, hogy az anyagmozgatás a folyamatoknak kulcsfontosságú eleme. A gépekkel dolgozó munkatársakat folyamatosan képezni kell, és törekedni a megtartásukra hosszabb távon is, mert ez a kulcsa a gépek hatékony és váratlan költségektől mentes üzemeltetésének. Amíg ez nem változik meg, addig nincs sok esély a felzárkózásra.