A céges flottákban is leáldozott a dízeleseknek?

A Magyarországon hagyományosan népszerű dízelmotor értékesítési mutatói Nyugat-Európában a tavalyi évben 2016-hoz képest 5,6 százalékkal csökkentek. A visszaesés oka egyrészt a környezettudatosabb autóválasztásban keresendő, ami a 2015-ös dízelbotrány óta felerősödött, másrészt a heterogénebb motorválasztéknak is köszönhető.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Arval flottakezelő 2017-es összegzése szerint a lakossági és a céges személygépjármű-szegmensben az autók több mint fele dízelmotorral közlekedik Nyugat-Európa útjain. Amennyiben ugyanezt a teljes flottaszegmensre vonatkozóan nézzük, akkor pedig a gépjárművek mintegy kétharmada gázolajos. A továbbra is jelentős dízel meghajtású autó szám elsősorban az elmúlt évek üzemanyagár-ingadozásának köszönhető, annak ellenére is, hogy az utóbbi két évtizedben számtalan kritika érte ezeket a motorokat. Széndioxid és nitrogén-oxid emissziójuk ugyanis magasabb a benzinüzemű autókénál, ráadásul a 2015-ös botrány is jelentősen megtépázta a dízelek hírnevét.

Egyetemisták jöttek rá a világméretű csalásra
Három egyetemista véletlenül fedezte fel, hogyan hamisította a Volkswagen kocsijai károsanyag-kibocsátásának mértékét. Professzoruk a világ 100 legbefolyásosabb embere közé került.
Miután akkor nagy nyilvánosságot kapott, hogy laboratóriumi körülmények között a dízelmotorok jobb környezeti és fogyasztási eredményeket produkálnak, mint a valóságban, számos ország kormánya emelte fel a szavát a népszerű motortípus ellen. Emellett Európa több nagyvárosában úgynevezett alacsony emissziójú zónák bevezetését tervezik. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a dízelektől végképp elbúcsúznak, de tény, hogy a zónák korlátozzák a régebbi, nagyobb környezeti terhelésű konstrukciók használatát. Emellett tavaly kötelezővé tették az új autók WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures) sztenderd szerinti vizsgálatát a forgalmazás megkezdése előtt, amely pontosabb adatokkal szolgál többek között az üzemanyag-fogyasztásról és az emissziós értékekről.

Kép: SXC

Nem mindig jobb az elektromos

A 2017-es tapasztalatok alapján az Arval szerint folyamatosan csökken Nyugat-Európában az új dízelüzemű gépjárművek forgalomba helyezése, de ebben jelentős a szerepe az egyre kedvezőbb fogyasztású benzines motorok népszerűségének, illetve az egyre nagyobb hatótávú elektromos, valamint a hibrid hajtási láncok iránti érdeklődésnek. Kühn Patrik, az Arval Magyarország Kft. operaciós igazgatója azonban óvatosságra inti azokat, akik mindössze a kedvező fenntartási költségek miatt döntenének egy tisztán elektromos hajtású autó mellett: „Belvárosi vagy jellemzően rövidebb távon használt autók esetében ugyan megérheti az elektromos gépjármű, de figyelembe kell venni a töltőhelyek jelenlegi korlátozott elérhetőségét, illetve az egyelőre viszonylag rövid hatótávot.”

A flottakezelőknek is fel kell készülni a jövő autóira
A céges elektromos autók már megérkeztek, és néhány év múlva akár az önvezető autók is egy flotta részét képezhetik. Ezekre a kihívásokra a flottamenedzsereknek is válaszolniuk kell.
A szakember szerint ugyanis még továbbra is vannak olyan területek, ahol a dízelmotor gazdaságos választás. Elsősorban a futásteljesítménytől függ, hogy megéri-e beruházni dízelbe, hiszen kisebb távolságokra, a belvárosi dugóban jobb választás lehet egy benzines, hibrid vagy akár elektromos motorral szerelt autó. „Ennek megállapítása azonban összetett folyamat, hiszen egy flotta esetében meg kell állapítanunk a gépjármű tényleges költségét a tulajdonlás teljes időtartamára vonatkozóan, amely mindenképpen szakember bevonását igényli” –  vélekedett Kühn Patrik.

Lényeges továbbá, hogy a legújabb Euro 6-os dízelmotorral szerelt gépjárművek emissziója jóval kedvezőbb, mint a korábbi konstrukcióké, és az újonnan forgalomba helyezett gépjárművekbe már e normának megfeleltetett motor kerül, persze a szigorú WLTP-tesztek után. Önmagában a motorizáltság azonban nem elég ahhoz, hogy valóban környezettudatos módon üzemeltesse autóit egy cég. „Az emissziót és a fogyasztást alapvetően befolyásolja a sofőri attitűd, a vezetési stílus, ezért az ezekkel kapcsolatos elvárásoknak éppúgy a cégautó-szabályzat részét kell képezniük, mint a meghajtási láncokra vonatkozó előírásoknak” – hívja fel a figyelmet Kühn Patrik.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo