Az elmúlt években egyre inkább Magyarországon is megjelent a Black Friday, azaz a fekete péntek. Az amerikai hálaadás utáni első péntek lényegében a vásárlás ünnepévé vált. (Hogy honnan is ered pontosan a Black Friday, arról laptársunk, a Privátbankár.hu oldalán részleteket is olvashat ebben a korábbi cikkben.)
Mindent átírt a járvány
Az idei Black Friday hatása összefonódik a vásárlók járvány miatti óvatosságával is, többen vásárolnának a weben emiatt is, de a logisztika határtalanul nem fogja bírni – írja friss elemzésében a Blokkk.com kiskereskedelemi szakportál.
webpiac | 2017 | 2018 | 2019 | 2020* |
november | 50 | 70 | 87 | 115-120* |
december | 51 | 66 | 89 | 110-115* |
(Forrás: Blokkk.com/KSH, érték: milliárd forint, webáruházak forgalma, */2020: előrejelzés) |
Mire harapnak a vásárlók?
Bár az eredeti Black Friday csak jövő pénteken, november 27-én lesz, számtalan hagyományos és nem hagyományos bolt, webáruház már napokkal, hetekkel ezelőtt akciózásba fogott. Az eMAG például tegnap, november 20-án tartotta a 2020-as Black Friday-át. Ennek mi lett az eredménye? Az első órában több mint 53 ezer rendelést fogadtak, amelyek összértéke mintegy másfélmilliárd forintot tett ki.
Adataik szerint az első órában több mint 600 ezer látogatást generált a webáruház, a legforgalmasabb reggeli időpontban csaknem 200 ezren böngészték egyszerre az eMAG.hu-t. Reggel 8 órakor a legnagyobb összegű rendelések Budapestről (hozzávetőleg 1,1 millió forint), Dunakesziről ( hozzávetőleg 1 millió forint), illetve Sopronból ( nagyjából 830 ezer forint) érkeztek.
Idén a járványhelyzet nyomán a háztartási eszközök és tisztítószerek a Black Friday legkeresettebb termékei, ezekre egyetlen óra alatt tízezernél is több rendelést adtak fel. A mobiltelefonok, tabletek, okoseszközök számítanak a második legnépszerűbb kategóriának több ezres eladással, míg a játékok és a baba-mama kategória generálja a harmadik legmagasabb forgalmat.