Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetőjének, a precíziós szállítmányozás szakértőjének véleménycikke.
A rövid háborús elmélet már a múlté, ma már egy hosszabb álló háború mellett foglalnak állást a világpolitikai szakértők. Ez azt jelenti, hogy a gazdaság minden szintjén jelentős változásokra és azok negatív hatásaira kell felkészülni. Ez természetesen az iparágakon keresztül a logisztikai szektort is közelről érinti.
A logisztika a COVID idején is az érintett ágazatok egyike volt, a lezárások, a termelési volumen csökkenések a logisztikai szektor megtorpanását és visszaesését is előidézte. Azonban, amikor a vírushelyzet a világban normalizálódott, a lezárások csökkentek, a szektor is gyors felfutásnak örvendhetett.
Az év elején bizakodóan láttunk neki az új évnek. Ellátási nehézségek, leterhelt szállítási kapacitások a napirenden voltak, de a lassuló növekedésben a kereslet-kínálat piaci törvénye az idei év második felére kiegyenlített logisztikai teljesítményt és árszintet vizionált.
Az orosz – ukrán katonai konfliktus lehetősége akkor még elképzelhetetlennek tűnt a politikai elemzők többségénél. De hamarosan szembesültünk azzal, hogy a szomszédban, Európa közepén február második felében elindult a katonai konfliktus, ami az addigi tervek gyökeres és azonnali felülvizsgálatát követelte meg a gazdasági szereplőktől. (Következő cikkükben részletesebben is megvizsgáljuk a különböző vállalkozások beszerzési döntéseit, előremenekülési vagy túlélési stratégiáit.)
Se földön, se vízen, se levegőben
Nem kérdés, hogy a háború hatással van és lesz a globális ellátási láncokra, a termékek beszerzési áraira és az ahhoz kapcsolódó logisztikai költségekre is. Ennek hatásait már most a bőrünkön érezzük. Az üzemanyagár-emelés az első, amit mindenki elszenvedett. De ezen túl is számos olyan körülmény változott, aminek a megoldása, újragondolása már rövidtávon is problémát okoz. Így például az, hogy az Európai Unióban sok ukrán sofőr esett ki a munkából, hiszen behívóval haza kellett térniük.
Az orosz-ukrán katonai konfliktus hatására az ázsiai vasúti szállítás kockázata megnőtt. Orosz-Fehérorosz vonalon közlekedő Kínából érkező áruk nagy része elővigyázatossági - és biztosítástechnikai okokból légi- és tengeri forgalomra tevődik át.
A légi szállításban új alternatív útvonalak kialakítása válik szükségessé, mivel az orosz, ukrán, fehérorosz légtér használata nem kívánatos, kockázata magas, illetve a légitársaságok nagyrésze az orosz- és fehéroroszországi légteret nem használja. De a háború miatt az utazási kedv is csökken, kevesebb repülő jár, ami raktérelvonást jelent logisztika szempontjából, ha az utazási kedv visszaesik.