A bizonytalanság felhalmozásra késztet, és ez nem segít a logisztikai szektor már meglévő terhein - 1. rész

Az orosz-ukrán konfliktus világszerte aggodalmat kelt a gazdasági szereplők és a társadalom körében is. Tulajdonos-vállalatvezetőként, a logisztikai szektor „régi motorosaként” egyrészt nap mint nap harcolunk az elemekkel, hogy a megszokott színvonalon teljesítsünk. Másrészt azt is közelről látjuk, ahogy a különböző piaci szereplők reagálnak a háborús helyzetre, milyen döntéseket hoznak beszerzéseikben a túlélés, újraalakulás jegyében. 

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetőjének, a precíziós szállítmányozás szakértőjének véleménycikke.

A rövid háborús elmélet már a múlté, ma már egy hosszabb álló háború mellett foglalnak állást a világpolitikai szakértők. Ez azt jelenti, hogy a gazdaság minden szintjén jelentős változásokra és azok negatív hatásaira kell felkészülni. Ez természetesen az iparágakon keresztül a logisztikai szektort is közelről érinti.

A logisztika a COVID idején is az érintett ágazatok egyike volt, a lezárások, a termelési volumen csökkenések a logisztikai szektor megtorpanását és visszaesését is előidézte. Azonban, amikor a vírushelyzet a világban normalizálódott, a lezárások csökkentek, a szektor is gyors felfutásnak örvendhetett.

Gyulai Krisztina

Az év elején bizakodóan láttunk neki az új évnek. Ellátási nehézségek, leterhelt szállítási kapacitások a napirenden voltak, de a lassuló növekedésben a kereslet-kínálat piaci törvénye az idei év második felére kiegyenlített logisztikai teljesítményt és árszintet vizionált.

Az orosz – ukrán katonai konfliktus lehetősége akkor még elképzelhetetlennek tűnt a politikai elemzők többségénél. De hamarosan szembesültünk azzal, hogy a szomszédban, Európa közepén február második felében elindult a katonai konfliktus, ami az addigi tervek gyökeres és azonnali felülvizsgálatát követelte meg a gazdasági szereplőktől. (Következő cikkükben részletesebben is megvizsgáljuk a különböző vállalkozások beszerzési döntéseit, előremenekülési vagy túlélési stratégiáit.)

Se földön, se vízen, se levegőben 

Nem kérdés, hogy a háború hatással van és lesz a globális ellátási láncokra, a termékek beszerzési áraira és az ahhoz kapcsolódó logisztikai költségekre is. Ennek hatásait már most a bőrünkön érezzük. Az üzemanyagár-emelés az első, amit mindenki elszenvedett. De ezen túl is számos olyan körülmény változott, aminek a megoldása, újragondolása már rövidtávon is problémát okoz. Így például az, hogy az Európai Unióban sok ukrán sofőr esett ki a munkából, hiszen behívóval haza kellett térniük.

Az orosz-ukrán katonai konfliktus hatására az ázsiai vasúti szállítás kockázata megnőtt. Orosz-Fehérorosz vonalon közlekedő Kínából érkező áruk nagy része elővigyázatossági - és biztosítástechnikai okokból légi- és tengeri forgalomra tevődik át.

A légi szállításban új alternatív útvonalak kialakítása válik szükségessé, mivel az orosz, ukrán, fehérorosz légtér használata nem kívánatos, kockázata magas, illetve a légitársaságok nagyrésze az orosz- és fehéroroszországi légteret nem használja. De a háború miatt az utazási kedv is csökken, kevesebb repülő jár, ami raktérelvonást jelent logisztika szempontjából, ha az utazási kedv visszaesik.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo