A bizonytalanság felhalmozásra késztet, és ez nem segít a logisztikai szektor már meglévő terhein - 1. rész

Az orosz-ukrán konfliktus világszerte aggodalmat kelt a gazdasági szereplők és a társadalom körében is. Tulajdonos-vállalatvezetőként, a logisztikai szektor „régi motorosaként” egyrészt nap mint nap harcolunk az elemekkel, hogy a megszokott színvonalon teljesítsünk. Másrészt azt is közelről látjuk, ahogy a különböző piaci szereplők reagálnak a háborús helyzetre, milyen döntéseket hoznak beszerzéseikben a túlélés, újraalakulás jegyében. 

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetőjének, a precíziós szállítmányozás szakértőjének véleménycikke.

A rövid háborús elmélet már a múlté, ma már egy hosszabb álló háború mellett foglalnak állást a világpolitikai szakértők. Ez azt jelenti, hogy a gazdaság minden szintjén jelentős változásokra és azok negatív hatásaira kell felkészülni. Ez természetesen az iparágakon keresztül a logisztikai szektort is közelről érinti.

A logisztika a COVID idején is az érintett ágazatok egyike volt, a lezárások, a termelési volumen csökkenések a logisztikai szektor megtorpanását és visszaesését is előidézte. Azonban, amikor a vírushelyzet a világban normalizálódott, a lezárások csökkentek, a szektor is gyors felfutásnak örvendhetett.

Gyulai Krisztina

Az év elején bizakodóan láttunk neki az új évnek. Ellátási nehézségek, leterhelt szállítási kapacitások a napirenden voltak, de a lassuló növekedésben a kereslet-kínálat piaci törvénye az idei év második felére kiegyenlített logisztikai teljesítményt és árszintet vizionált.

Az orosz – ukrán katonai konfliktus lehetősége akkor még elképzelhetetlennek tűnt a politikai elemzők többségénél. De hamarosan szembesültünk azzal, hogy a szomszédban, Európa közepén február második felében elindult a katonai konfliktus, ami az addigi tervek gyökeres és azonnali felülvizsgálatát követelte meg a gazdasági szereplőktől. (Következő cikkükben részletesebben is megvizsgáljuk a különböző vállalkozások beszerzési döntéseit, előremenekülési vagy túlélési stratégiáit.)

Se földön, se vízen, se levegőben 

Nem kérdés, hogy a háború hatással van és lesz a globális ellátási láncokra, a termékek beszerzési áraira és az ahhoz kapcsolódó logisztikai költségekre is. Ennek hatásait már most a bőrünkön érezzük. Az üzemanyagár-emelés az első, amit mindenki elszenvedett. De ezen túl is számos olyan körülmény változott, aminek a megoldása, újragondolása már rövidtávon is problémát okoz. Így például az, hogy az Európai Unióban sok ukrán sofőr esett ki a munkából, hiszen behívóval haza kellett térniük.

Az orosz-ukrán katonai konfliktus hatására az ázsiai vasúti szállítás kockázata megnőtt. Orosz-Fehérorosz vonalon közlekedő Kínából érkező áruk nagy része elővigyázatossági - és biztosítástechnikai okokból légi- és tengeri forgalomra tevődik át.

A légi szállításban új alternatív útvonalak kialakítása válik szükségessé, mivel az orosz, ukrán, fehérorosz légtér használata nem kívánatos, kockázata magas, illetve a légitársaságok nagyrésze az orosz- és fehéroroszországi légteret nem használja. De a háború miatt az utazási kedv is csökken, kevesebb repülő jár, ami raktérelvonást jelent logisztika szempontjából, ha az utazási kedv visszaesik.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo