Bár jellemzően ötből négy fogyasztó spontán módon, minden segítség nélkül említ banki hirdetőt az elmúlt időszakból, a tévéreklámok információforrásként háttérbe szorulni látszanak az internet adta lehetőségekkel szemben – rögzíti a GfK a témában végzett felméréseire alapozva. Így lehetséges az, hogy a legfontosabb három tájékozódási forrás között a tévéreklámokat a fogyasztóknak csupán 14 százaléka említi.
A negyven évnél fiatalabb korosztályokban egyértelműen látszik az online csatorna meghatározó szerepe: ezek a generációk elsősorban már a világhálón tájékozódnak pénzügyi lehetőségekről, nem pedig a bankfiókokban, szemben a 40 évesnél idősebbekkel, akik még sokkal inkább bíznak a személyes felvilágosítás és kérdezés erejében. A felmérésben a válaszadók 17 százaléka vallotta, hogy egyáltalán nem szokott információkat szerezni banki szolgáltatásokkal kapcsolatban.
Általánosan jellemző vonása a fogyasztóknak egyfajta bizonytalanság a nem mindennapos pénzügyi termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban. A már kiismert bankszámlán, bankkártyán vagy online bankoláson túl, például egy új befektetési vagy hitelkonstrukció igénybevételekor kedvelt tájékozódási forma lehet a bankfióki tanácsadás, hiszen itt lehetőség van kérdezni, szakértővel megbeszélni az igényeket, részleteket. Ennek ellenére ma már azt látjuk, hogy 40 év alatt elsősorban az internetes forrásokhoz fordulnak az emberek, ha információra van szükségük.
A GfK szakértőinek várakozásai szerint gyakorlatilag minden korosztályban átveheti az elsőséget az online csatorna a pénzügyi tájékozódás terén, a bankfiókok pedig hosszú távon megváltozott profillal működhetnek tovább – jellemzően a komplex termékekre és magasabb szintű tanácsadásra szakosodva.
„Az online információforrások nagyon sokszínűek tudnak lenni, de pénzügyek terén kifejezetten minőségi magyar nyelvű tartalmak találhatók az interneten, és több, kifejezetten jól használható termék-összehasonlító oldal is elérhető – jellemzi a helyzetet Ertl András, a GfK pénzügykutatási szakembere. – Az internetes információk által teremtett átláthatóságnak köszönhetően fokozódik a pénzügyi szolgáltatók közötti verseny intenzitása, ezért különösen fontos lenne a bankok, illetve biztosítók számára megismerni, hogy mely ponton hoznak vásárlási döntést a potenciális ügyfelek.”
„Szerinted ez jó? Te mit csinálnál?” – bármilyen témában természetesen felmerülő kérdések ezek, így miért a pénzügyek terén ne lenne fontos a család és a barátok szerepe? A felmérés adatai szerint a tájékozódók kiemelkedő fontosságot tulajdonítanak közvetlen környezetük véleményének, és nyilvánvalóan figyelembe veszik az így hallott tapasztalatokat is. „Ma már a szolgáltatóval való szimpla elégedettség nem elegendő a termék vagy szolgáltatás továbbajánlásához, a szolgáltatóknak meg kell találniuk annak módját, hogy ügyfeleiket lenyűgözzék, és emlékezetesen jót nyújtsanak. Kizárólag ennek ellenében számíthatnak arra, hogy baráti tanácsként konkrétan az ő vállalatuk neve kerül említésre megfelelő megoldásként” – állítja Ertl András.