Egy vállalkozás elindítása és menedzselése nagy kihívás. Hosszú távú elköteleződés, mely mind üzletileg, mind pénzügyileg alapos tervezést igényel. A következőkben a vállalkozás cash-flow-jának menedzseléséhez nyújtunk segítséget, mely akár a siker és bukás közötti különbséget jelentheti.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Annyi mindennel kell foglalkoznia egy kisvállalkozás vezetőjének, hogy sokszor alapvető tervezésre, stratégiák kialakítására sem jut idő. Tudjuk, hogy meg kellene csinálni, de valami mindig közbejön, valami mindig fontosabb, és sokszor csak a tűzoltással van elfoglalva a vezető. Ebben a cikkben hasznos tippekkel szolgálunk ahhoz, hogyan érdemes menedzselni a vállalkozás cash-flowját.
A bevételek és kiadások folyamatos egyensúlyban tartása folyamatos odafigyelést igényel. A cash-flow-menedzsment segít abban, hogy a vállalkozás pénzügyeit tényleges kontroll alatt lehessen tartani. Szendrei Ádám pénzügyi tanácsadó elárulta azt az 5 legfontosabb tippet, melyek következetes alkalmazása hozzásegíti a vállalkozókat az eredményes gazdálkodáshoz, és pénzügyileg stabilabbá és erősebbé is teszi a céget.
Ugye ismerjük azt a Seneca-idézetet, hogy „semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart”? Ez nagyon igaz a vállalkozásokra, hiszen sok vezető nem tervez, inkább a pillanatnyi helyzethez alkalmazkodik. A tervezés lehetőséget ad arra, hogy sikert érhessünk el, és ne csak megéljünk a vállalkozásból. Fontos pontosan látni, hogy milyen bevételekre számíthat a cég, illetve milyen költségei lesznek. Így könnyebben lehet alkalmazkodni egy hirtelen eseményhez.
A tervezés megkönnyítéséhez készítettünk egy vállalkozáskalkulátort. Ez hatalmas segítség, ha csak most tervezzük a vállalkozás indítását, vagy még nem rendelkezünk megfelelő cash-flow-számítással. Ha még nem indult el a vállalkozás, akkor alaposan végig kell gondolni, hogy milyen indulási költséggel kell számolni. Ezt követően pedig részletesen végig kell venni, hogy milyen fix költségekkel, illetve változó költséggel kell számolni.
Miután kitöltöttünk mindent, megtudjuk, hogy hol van a cégünk fedezeti pontja, tehát mikortól termeli ki a vállalkozás a költségeit. Így az is könnyen tervezhetővé válik, hogy milyen bevételi számok esetén kell változtatni valamin. A kalkulátor szabadon szerkeszthető, érdemes a saját vállalkozásunkra szabni.
Új munkaerő? – Bővülést, csak okosan!
Fantasztikus, amikor a cég növekedési pályára állt, és új munkaerőre van szükség. Fontos viszont alaposan végiggondolni, hogy kire és milyen szaktudással van szüksége a cégnek. Nem érdemes azért több embert felvenni, mert az adott pillanatban megtehetjük, hiszen a fizetését akkor is ki kell fizetni a munkavállalónak, ha éppen a céget nem fizették ki, és rosszabb időket él meg. A munkabér sok esetben hatalmas kiadási tétel, így kiemelt figyelmet kell rá fordítani.
Így kerülheted el a kezdeti pénzzavart
Induló vállalkozások esetében akár egy kisebb cash-flow gond is a bukást jelentheti. Ahhoz, hogy a legnagyobb bajt elkerüld, leginkább egy kis odafigyelésre van szükség. A Budapest LAB összeszedte, mire kell figyelni.
Ugyanakkor a munkaerő a növekedés motorja is egyben, így az sem jó stratégia, ha túl sokáig húzzuk a munkatársak felvételét. Cégvezetőként ijesztő lehet egy újabb havi kiadás, de megfelelő cash-flow-tervvel pontosan láthatjuk, ha a cég stabilan képes kitermelni az új kollégánk fizetését.
Fizetési feltételek felülvizsgálása
Érdemes a partnerkockázattal is foglalkozni. Nagyon egyszerű belekerülni egy olyan körbetartozásba, amiből a végén már nem lehet jól kijönni. Éppen ezért vizsgáljuk felül, hogy jelenleg milyen feltételek mellett is kell fizetniük a megrendelőknek. Azonnal változtatni kell, ha olyan szerződésünk van egy partnerrel, akinek a fizetése részünkre attól függ, hogy őt mikor fizetik majd ki. Jobb elébe menni a problémáknak.
Partnerek közül mind a meglévőket, mind a tárgylás alatt lévőket osztályozni kell kockázati szempontból is. Ha esélyt látunk a nem fizetésre, inkább ne fogadjuk el az ajánlatot. Még akkor sem, ha ez azonnali pénzkiesést jelenthet. Az rosszabb, ha teljesítjük a ránk eső feltételeket, de később majd minket nem fizetnek ki.
A megrendelők fizetési kedvét is érdemes lehet megpróbálni növelni. Végig kell gondolni, majd érdemes tesztelni, hogy mennyit jelent, ha pár százalékos kedvezményt kapnak a vásárlók abban az esetben, ha pl. 30 napon belüli határidő helyett valaki 15 napon belül fizet ki. Ez egy igazi win-win-egyezmény lehet, hiszen az eladó korábban megkapja a pénzt, a vevő pedig egy kis kedvezményt kap azért cserébe, hogy nem húzza el az utolsó pillanatig a kifizetést.
Pénzügyi tervezés
Érdemes minél korábban meghatározni egy bizonyos százalékot (kb. 1-3 százalék), ami a vállalkozás vésztartaléka lesz a későbbiekben. Így lesz mihez nyúlni egy nehezebb időszakban, vagy meg lehet ebből finanszírozni egy olyan fejlesztést, amihez hirtelen kell nagyobb összeg. Nézzük meg, hogy milyen forgóeszközhitel-szerződéssel rendelkezik a cég, és van-e annál jobb ajánlat. Ha nincs ilyen hitele a vállalkozásnak, gondoljuk végig, hogy hasznára válna-e a cégnek.
Tudatos költségtervezés
Azzal, hogy alaposan megvizsgáljuk, hogy milyen fix és változó költségei vannak a cégnek, kiderülhet, hogy mire megy el feleslegesen a pénz. Végig kell gondolni, hogy biztosan szükség van-e minden kiadásra, amit jelenleg fizetünk. Gyakran előfordul, hogy a cég előfizet dolgokra, melyekről később a menedzsment megfeledkezik: szoftverek, szolgáltatások, biztosítások, hitelek, melyekre valójában már nincs szükség, vagy találhatnánk
Érdemes egy listát vezetni a kiadásokról, vagy kérni a könyvelést, hogy fix időszakonként készítsen egy kimutatást az átlagos havi költségekről tételesen. Ezt követően kérjük meg az alkalmazottakat, hogy értékeljék az egyes előfizetéseket, szolgáltatásokat aszerint, hogy mennyire találják őket fontosnak. A cég vezetése is nézze át ezeket, és gondolja át: ha ma kellene dönteni az adott tételről, megvásárolná-e.
Amennyiben szisztematikusan implementáljuk a tippeket a vállalkozásra, növeljük az esélyét hosszú távú sikernek. Figyelni kell folyamatosan a cash-flow-t, és egy stabil, válságálló vállalkozás tulajdonosai lehetünk.
Szendrei Ádám pénzügyi tanácsadó és blogger. Huszonévesen kezdett el pénzügyi tanácsadással foglalkozni, és hamar rájött, bőven van teendő. Szerencsésnek tartja magát, hogy fiatalon megértette a pénzügyi tudatosság jelentőségét, melynek köszönhetően viszonylag hamar pénzügyileg szabaddá válhatott. Vállalkozóként előadásokat tart, oktatóanyagokat készít, és szívesen tanul mind a mai napig a pénzről és a befektetésekről. 2018 elején jelent meg a Gazdagodj Boldogan című könyve, mely útmutatást ad a pénzügyi szabadság eléréséhez. Ezt az utat 7 lépésre bontja, melyek segítségével növelhetjük a bevételeinket, megtanulhatunk okosabban bánni a pénzzel, és bölcsen befektetni.