5 fontos lépés névadás előtt

Nevet választani a cégünknek sokkal nehezebb, mint amilyennek elsőre gondolnánk. Ha igazán jó, több szempontból is hatékony névre pályázunk, alaposan körbe kell járnunk a témát és nem elég a megérzéseinkre hagyatkozni. Mutatunk néhány ötletet, hogy könnyebb legyen a döntés.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fontos, hogy ha már működik a cég, de kiderül, hogy nem jól döntöttünk a nevet illetően, akkor sincs minden veszve! Persze egyszerűbb – és olcsóbb – ha elsőre megtaláljuk a tökéletes variációt, de van lehetőség módosítani. A jó öreg amazon.com is átesett egy névváltáson az indulása után egy évvel, mert a Cadabra induló nevet egy ügyvéd erősen félrehallotta: cadavernek, vagyis kadávernek, holttestnek értve azt. Láthatóan jól tették a tulajdonosok a merész váltást, szinte senkinek nem kell bemutatni az óriási vállalatot.

Kép:Flickr

Íme öt dolog, amit érdemes figyelembe venni a szakemberek szerint.

Start

Az első lépés nem ördöngösség. A választáskor figyeljünk ár, hogy a név rövid, tömör, könnyen ejthető és egyértelműlegyen. Ezek a fő kritériumok, aminek a sikeres név megfelel.

Csapatmunka

A jó név sokat elmond a cégről. Ahhoz, hogy megtaláljuk a tökéletest, meg kell értenünk a vállalatunkat. Gyűjtsünk csapatot magunk köré – barátokból, munkavállalókból, tanácsadókból – akik úgy gondoljuk, jól látják, ismerik a cégünket. Vegyünk egy nagy táblát, és kezdjünk jegyzetelni! Írjunk össze szavakat a segítségükkel, amik a cégünkre jellemzőek. Mi a küldetésünk? Mivel azonosítjuk magunkat? Mit akarunk mondani az ügyfeleknek magunkról, a cégről, a termékekről? És végül a legfontosabb, a mi vállalkozásunkat mi különbözteti meg a többiektől, a konkurenciától? Hiszen az egyik legrosszabb ami előfordulhat velünk, ha összekevernek a versenytársunkkal.

Hogy megértsük, mit jelenthet a különbség, gondoljunk az Uber elegáns és szofisztikált és a versenytárs Lyft sokkal inkább mulatságos és barátságos nevére.

Így válasszunk nevet a termékünknek!
Egy jó terméknév félig már el is adja a terméket – ha viszont rosszul választunk, rengeteg plusz munkát veszünk a nyakunkba, hogy megpróbáljuk megmagyarázni a fogyasztóknak, a mi termékünket szeretnék, még ha ezt maguktól nem is veszik észre. Segítünk a választásban!
Kulcsszavak

Lesznek kiváló, az ágazatunkra jellemző kulcsszavak, amelyek felkerülnek a listánkra – és már sokan mások használják őket. Bármennyire fájdalmas, felejtsük el ezeket a neveket. Nem éri meg a századiknak lenni.  Változtassunk egy kicsit! A szinonimák jó barátaink, de lehetünk ennél is kreatívabbak. Ha úgy érezzük, minden, ami szóba jöhet, foglalt, nézzünk körül más országokban vagy más ágazatokban! A Zappos cipőáruház például a spanyol cipő szóból (zapatos) kölcsönözte a neve alapját. Működhet az is, ha egy jól ismert szó egy betűjét cseréljük valami másra, de emlékezetessé tehet az is, ha valamilyen színt vagy mondjuk egy állatnevet fogalmazunk a névbe. (pl. a MailChimp vagy Firefox).

Divatos vagy praktikus a hatékony céglogó?
Néhány pillanat alatt eldől, hogy milyen első benyomást teszünk – épp így van ez akkor is, ha a reménybeli vásárlónk először találkozik a cégünkkel. Ezért kiemelten fontos a logó megtervezése!
Döntés előtt

Megvan a név, ami tetszik, beleszerettünk. Picit álljunk meg, és kutassunk a neten. Ellenőrizzük a Google segítségével a találatokat, nézzük meg, hogy a domain név milyen formában lesz szabad (ha túl bonyolult, kötőjelest, stb, érdemes újra nekifutni), kutassunk a Twitteren és a Facebookon, hogy milyen találatokat dobnak ki a megcélzott szóra. A döntő lépés előtt nézzük meg, hogy mennyire „elcsépelt” az interneten az elnevezés.

Teszt a lelke

Letisztult a kép, megvan a név. De még mindig legyünk biztonsági játékosok. Mondjuk el néhány leendő ügyfélnek, barátnak, tanácsadónak a tervünket, ízlelgessék picit a cégnevet. Hiszen lehet, hogy leírva jól mutat például egy angol elnevezés, ám kiejtve, magyarul félreérthető. Ne akarjunk szóviccé válni a későbbiekben. Kérjünk konkrét visszajelzést tőlük, véleményezzék bátran. Hiszen a cél az, hogy a választásunk fülbemászó, egyértelmű, tiszta és erős legyen, amennyire csak lehet.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo