Fontos, hogy ha már működik a cég, de kiderül, hogy nem jól döntöttünk a nevet illetően, akkor sincs minden veszve! Persze egyszerűbb – és olcsóbb – ha elsőre megtaláljuk a tökéletes variációt, de van lehetőség módosítani. A jó öreg amazon.com is átesett egy névváltáson az indulása után egy évvel, mert a Cadabra induló nevet egy ügyvéd erősen félrehallotta: cadavernek, vagyis kadávernek, holttestnek értve azt. Láthatóan jól tették a tulajdonosok a merész váltást, szinte senkinek nem kell bemutatni az óriási vállalatot.
Íme öt dolog, amit érdemes figyelembe venni a szakemberek szerint.
Start
Az első lépés nem ördöngösség. A választáskor figyeljünk ár, hogy a név rövid, tömör, könnyen ejthető és egyértelműlegyen. Ezek a fő kritériumok, aminek a sikeres név megfelel.
Csapatmunka
A jó név sokat elmond a cégről. Ahhoz, hogy megtaláljuk a tökéletest, meg kell értenünk a vállalatunkat. Gyűjtsünk csapatot magunk köré – barátokból, munkavállalókból, tanácsadókból – akik úgy gondoljuk, jól látják, ismerik a cégünket. Vegyünk egy nagy táblát, és kezdjünk jegyzetelni! Írjunk össze szavakat a segítségükkel, amik a cégünkre jellemzőek. Mi a küldetésünk? Mivel azonosítjuk magunkat? Mit akarunk mondani az ügyfeleknek magunkról, a cégről, a termékekről? És végül a legfontosabb, a mi vállalkozásunkat mi különbözteti meg a többiektől, a konkurenciától? Hiszen az egyik legrosszabb ami előfordulhat velünk, ha összekevernek a versenytársunkkal.
Hogy megértsük, mit jelenthet a különbség, gondoljunk az Uber elegáns és szofisztikált és a versenytárs Lyft sokkal inkább mulatságos és barátságos nevére.
Lesznek kiváló, az ágazatunkra jellemző kulcsszavak, amelyek felkerülnek a listánkra – és már sokan mások használják őket. Bármennyire fájdalmas, felejtsük el ezeket a neveket. Nem éri meg a századiknak lenni. Változtassunk egy kicsit! A szinonimák jó barátaink, de lehetünk ennél is kreatívabbak. Ha úgy érezzük, minden, ami szóba jöhet, foglalt, nézzünk körül más országokban vagy más ágazatokban! A Zappos cipőáruház például a spanyol cipő szóból (zapatos) kölcsönözte a neve alapját. Működhet az is, ha egy jól ismert szó egy betűjét cseréljük valami másra, de emlékezetessé tehet az is, ha valamilyen színt vagy mondjuk egy állatnevet fogalmazunk a névbe. (pl. a MailChimp vagy Firefox).
Megvan a név, ami tetszik, beleszerettünk. Picit álljunk meg, és kutassunk a neten. Ellenőrizzük a Google segítségével a találatokat, nézzük meg, hogy a domain név milyen formában lesz szabad (ha túl bonyolult, kötőjelest, stb, érdemes újra nekifutni), kutassunk a Twitteren és a Facebookon, hogy milyen találatokat dobnak ki a megcélzott szóra. A döntő lépés előtt nézzük meg, hogy mennyire „elcsépelt” az interneten az elnevezés.
Teszt a lelke
Letisztult a kép, megvan a név. De még mindig legyünk biztonsági játékosok. Mondjuk el néhány leendő ügyfélnek, barátnak, tanácsadónak a tervünket, ízlelgessék picit a cégnevet. Hiszen lehet, hogy leírva jól mutat például egy angol elnevezés, ám kiejtve, magyarul félreérthető. Ne akarjunk szóviccé válni a későbbiekben. Kérjünk konkrét visszajelzést tőlük, véleményezzék bátran. Hiszen a cél az, hogy a választásunk fülbemászó, egyértelmű, tiszta és erős legyen, amennyire csak lehet.