15 százalékkal is olcsóbb lehet az áram

Néhány forint spórolásért nem éri meg feláldozni az áramszolgáltatóval kialakult jó kapcsolatot, de előfordulhat, hogy a szolgáltatóváltás jelentős évi megtakarítást eredményez.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:sxc

Vannak nagyvállalatok, amelyek akár minden évben kimennek a piacra, hogy megversenyeztessék a szolgáltatókat. Persze ez nem azt jelenti, hogy évente partnert cserélnek. Néhány forint spórolásért ugyanis az addigi kedvező kapcsolatot nem éri meg feláldozni. Előfordulhat viszont, hogy a szolgáltatóváltás jelentős évi megtakarítást eredményez. A legolcsóbb és legdrágább ajánlat között jól látható különbség lehet, különösen azóta, hogy a verseny élesebbé vált. Míg 2009-ben néhány cég volt képes hatékonyan kiszolgálni az ügyfeleket, 2010-ben a Magyar Energia Hivatal adatai szerint 27 villamosenergia-kereskedelmi engedélyt adtak ki (ebből 10 részleges engedély).

Bár a villanyszámla nagysága erősen függ a tevékenységi körtől és az energiafelhasználás módjától, általánosságban azt lehet mondani, hogy a megfelelő szolgáltató és a leginkább a cég működésére szabott ajánlat kiválasztásával 15 százalékkal kerülhet kevesebbe az áram, ami 8 százalék körüli megtakarítást jelent a számlaértékben havi szinten - mutat rá az MVM Partner. A szolgáltatóváltással az energiadíj csökkenthető, ami 55-60 százalékát teszi ki a számlának, az ettől független rendszerhasználati díjat és az egyéb költségeket viszont ez után is meg kell fizetni. A cég számításai szerint egy, a kereskedelem, vendéglátás területén működő, évi 30 megawattóra áramfogyasztású cég közel 100 ezer forintot tud megtakarítani egy év alatt, a feldolgozóipari szektor szereplője 75 megawattóra éves fogyasztást véve alapul több mint 200 ezret, míg egy évi legalább 135 megawattóra áramot használó gyártó több mint 400 ezer forintot spórolhat, ha szolgáltatót vált. (A kisebb cégeknek azonban maguknak kell feltérképezniük a kínálatot, mivel őket ritkábban keresik fel ajánlataikkal a szolgáltatók, mint a nagyobbakat.)

A nagybani még olcsóbb
Az alacsonyabb áramfogyasztású cégek fokozhatják a megtakarítást, ha energiabrókerektől vásárolnak. Ma már egyre több cég szakosodik arra, hogy kvázi szövetkezeti formában központosítsa a beszerzést tagjai számára: a különböző iparágakban és tevékenységi területen működő fogyasztók igényeit összesítik, és a teljes volumenre kérnek árajánlatot az összes energiakereskedőtől. Ezzel biztos, hogy jobb árat érnek el adott szegmensben és időpontban, mint ha a kis cégek egyesével jelennének meg vevőként az energiapiacon. Az üzleti modellek eltérők, van, amelyik beszerző az ügyfelei megtakarításaiból kér jutalékot. Sőt, arra is van mód, hogy az együttműködés szorosabbá váljon. A Simply Green például igény esetén a beruházásokhoz szükséges finanszírozási ajánlatok összegyűjtését is vállalja, és segít az energiahatékonysági pályázatokban is.

A megtakarítás tényleges mértékét az határozza meg, hogy a szolgáltatási konstrukció mennyire alkalmazkodik a fogyasztási jelleggörbéhez. Ily módon két úton lehet befolyásolni az áramdíjat: a versenypiacon lévő kereskedők akkor tudják a legkedvezőbb ajánlatot elkészíteni, ha a cég fogyasztási szokásaihoz leginkább illeszkedő kategóriába sorolják az ügyfeleiket, másrészt a megtakarítás maximalizálható, ha a cég az áramdíjak ismeretében hatékony energiagazdálkodást folytat.

 Kérdés, hogy a vállalkozás számára megér-e annyit a villamosenergia-költség csökkentése, hogy a működési jellegén vagy a cég munkatársainak időbeosztásán változtasson. Jellemzően erre a vállalkozások zöme, főleg a kisebb cégek nemmel felelnek, hiszen a kkv-szektor esetében a villamos energia jelentős, de nem döntő költségtétel a kiadások sorában: általában mindenhol 10 százalék alatt marad. Az elérhető megtakarítás mértéke tehát nem feltétlenül indokolja a cégműködés gyökeres átalakítását, sőt esetenként erre nincs is reális mód. Persze vannak olyan iparágak - például a kohászat -, ahol a termeléshez nagyon jelentős áramfogyasztás társul, miközben a technológia akár órás csúszásokat is megenged. Itt már érdemes elgondolkozni azon, hogy a munkaidőrendet hozzáalakítsák az áram árához.

A versenypiaci áramkereskedők persze - hiszen erről szól a verseny - megpróbálják minél inkább az ügyfél igényeihez szabni a szolgáltatást, hogy azok a cégek is megtakarítsanak, amelyek nem tudják a munkafolyamatokat az áramdíjhoz igazítani. Az élesebbé váló verseny eredménye, hogy ma már egy-egy szolgáltató 15-20 eltérő csomagot kínál, és a megoldások között kilowattóra-egységárra vetítve többforintnyi különbség is lehet. (Itt olvashat arról, hogy hogyan csökkentheti a használat során a felhasznált energia mennyiségét.)

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo