A laikus pályázó már a pályázati útmutatónál könnyen feladhatja. A körülményesen megfogalmazott, terjedelmes dokumentumon az sem sokat segített, hogy két részre, egy rövidebb Pályázati Felhívásra és a hosszabb Részletes Pályázati Útmutatóra osztották. Miután az egyik nem értelmezhető a másik nélkül, végül a kettőt mégis együtt kell olvasni. A projektek között sem könnyű eligazodni, és ahhoz is kell némi gyakorlat, hogy valaki eldöntse, a szükséges beruházáshoz melyik pályázaton nyerhető forrás, vagy épp fordítva: milyen célra lehet pénzhez jutni, amelynek segítségével előreléphet a cége.
Nem a kor, a tudás számít
Ha egy pályázni kívánó tanácsadó igénybevétele mellett dönt, nem egyszerű a választás. Az első uniós pályázatok megjelenése, 2004 óta egyre több vállalkozás szakosodott pályázatírásra, tanácsadásra, legtöbbjük néhány fős családi cég, a nagyobb, tíz fő felett foglalkoztató iroda viszonylag kevés. Bár a tanácsadók beszámolói szerint az irodák híre leginkább „szájhagyomány" útján terjed, van néhány elv, amely segíthet a választásban.
Érdemes utánajárni, hogy mióta van a piacon a pályázatíró vállalkozás. Természetesen egy most alakult cégben is dolgozhatnak jó szakemberek, de a pályázatok megírása és későbbi gondozása komoly folyamatmenedzsmentet igényel, ami csak hosszabb idő és gyakorlati tapasztalat után alakul ki. A tanácsadó referenciája, szakmai kapcsolatrendszere szintén árulkodó. Akivel elégedettek az ügyfelei, annak könnyen hozzáférhetők a referenciái, esetleg referenciaszemélyeket is megjelöl honlapján, akiknél lehet érdeklődni.
A pályázatok szakmai színvonala és sikeressége között is van összefüggés, bár az irodák szerint ellenpélda is akad. A szakmai kapcsolatokkal rendelkező cégek valószínűleg jobban ismerik egy-egy kiírás buktatóit, a bírálók szempontrendszereit.
Még tárgyalni sem érdemes az olyan pályázatíróval, aki a dokumentum megírása után felveszi a díjat, és távozik. Az igazi buktatók ugyanis a pozitív döntésről értesítő levél kézhezvétele után következhetnek.
Többéves folyamat
Az első ilyen buktató maga a támogatási szerződés, amely számtalan dokumentumot, kitöltésre váró űrlapot jelent. El kell készíteni a projekt ütemezését határidőkkel és feladatokkal, miközben a nyertes még nem látott pénzt. Ahhoz, hogy a támogatás valóban megérkezzék, még a legegyszerűbb projekt esetében is bonyolult elszámolási folyamat teljesítésére van szükség. Komoly segítség például, ha valaki megfelelő szakértelemmel ellenőrzi a számlákat és más bizonylatokat a beadás előtt, mert előfordulhat, hogy az adott pályázatban egy tételt nem, vagy nem abban a formában lehet elszámolni. Az időben érkező figyelmeztetéssel a hiba orvosolható, míg a beadott elszámolás javítására már nincs mód.
Az adminisztratív kötelezettségek sora sem zárul le a pályázat megírásával. Később el kell készíteni az Egyszerűsített Projekt Előrehaladási Jelentést, a Projekt Előrehaladási Jelentést, a Záró Projekt Előrehaladási Jelentést, majd a Fenntartási Jelentést, amely beadványoknak számtalan formai követelménynek kell megfelelniük.
Fontos tudni, hogy a pályázaton elnyert támogatás mindaddig visszavonható, amíg a projekt úgynevezett fenntartási időszaka nem járt le. A pályázatban vállalt úgynevezett „indikátorok" - például létrehozott új munkahely vagy új termék, növekedési mutatók - meglétét vagy teljesülését a pályázattól függően 2-5 évig tartó utánkövetési időszakban kell igazolni. Mindaddig, amíg ez az idő nem telt el, a pályázati támogatást visszavonhatják.
Az sem árt, ha a tanácsadónak van saját közbeszerzési szakértője is, mert ha a projekt valamelyik eleme - például egy építési beruházás - eléri a közbeszerzési értékhatárt, akkor le kell folytatni a közbeszerzési eljárást.