Új Széchenyi Terv: Melyiket a sokból?

Valóban számos változás történt az Új Széchenyi Terv pályázati rendszerében, ám a pályázni szándékozók feladata nem lett sokkal könnyebb. Az útmutatásul szolgáló dokumentum sem könnyű olvasmány, és a projektek között sem egyszerű eligazodni. Buktatókból a pályázat elnyerése, a támogatási szerződés aláírását követően sincs hiány.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A laikus pályázó már a pályázati útmutatónál könnyen feladhatja. A körülményesen megfogalmazott, terjedelmes dokumentumon az sem sokat segített, hogy két részre, egy rövidebb Pályázati Felhívásra és a hosszabb Részletes Pályázati Útmutatóra osztották. Miután az egyik nem értelmezhető a másik nélkül, végül a kettőt mégis együtt kell olvasni. A projektek között sem könnyű eligazodni, és ahhoz is kell némi gyakorlat, hogy valaki eldöntse, a szükséges beruházáshoz melyik pályázaton nyerhető forrás, vagy épp fordítva: milyen célra lehet pénzhez jutni, amelynek segítségével előreléphet a cége.

Nem a kor, a tudás számít

Ha egy pályázni kívánó tanácsadó igénybevétele mellett dönt, nem egyszerű a választás. Az első uniós pályázatok megjelenése, 2004 óta egyre több vállalkozás szakosodott pályázatírásra, tanácsadásra, legtöbbjük néhány fős családi cég, a nagyobb, tíz fő felett foglalkoztató iroda viszonylag kevés. Bár a tanácsadók beszámolói szerint az irodák híre leginkább „szájhagyomány" útján terjed, van néhány elv, amely segíthet a választásban.

Érdemes utánajárni, hogy mióta van a piacon a pályázatíró vállalkozás. Természetesen egy most alakult cégben is dolgozhatnak jó szakemberek, de a pályázatok megírása és későbbi gondozása komoly folyamatmenedzsmentet igényel, ami csak hosszabb idő és gyakorlati tapasztalat után alakul ki. A tanácsadó referenciája, szakmai kapcsolatrendszere szintén árulkodó. Akivel elégedettek az ügyfelei, annak könnyen hozzáférhetők a referenciái, esetleg referenciaszemélyeket is megjelöl honlapján, akiknél lehet érdeklődni.

A pályázatok szakmai színvonala és sikeressége között is van összefüggés, bár az irodák szerint ellenpélda is akad. A szakmai kapcsolatokkal rendelkező cégek valószínűleg jobban ismerik egy-egy kiírás buktatóit, a bírálók szempontrendszereit.

Még tárgyalni sem érdemes az olyan pályázatíróval, aki a dokumentum megírása után felveszi a díjat, és távozik. Az igazi buktatók ugyanis a pozitív döntésről értesítő levél kézhezvétele után következhetnek.

Többéves folyamat

Az első ilyen buktató maga a támogatási szerződés, amely számtalan dokumentumot, kitöltésre váró űrlapot jelent. El kell készíteni a projekt ütemezését határidőkkel és feladatokkal, miközben a nyertes még nem látott pénzt. Ahhoz, hogy a támogatás valóban megérkezzék, még a legegyszerűbb projekt esetében is bonyolult elszámolási folyamat teljesítésére van szükség. Komoly segítség például, ha valaki megfelelő szakértelemmel ellenőrzi a számlákat és más bizonylatokat a beadás előtt, mert előfordulhat, hogy az adott pályázatban egy tételt nem, vagy nem abban a formában lehet elszámolni. Az időben érkező figyelmeztetéssel a hiba orvosolható, míg a beadott elszámolás javítására már nincs mód.

Az adminisztratív kötelezettségek sora sem zárul le a pályázat megírásával. Később el kell készíteni az Egyszerűsített Projekt Előrehaladási Jelentést, a Projekt Előrehaladási Jelentést, a Záró Projekt Előrehaladási Jelentést, majd a Fenntartási Jelentést, amely beadványoknak számtalan formai követelménynek kell megfelelniük.

Fontos tudni, hogy a pályázaton elnyert támogatás mindaddig visszavonható, amíg a projekt úgynevezett fenntartási időszaka nem járt le. A pályázatban vállalt úgynevezett „indikátorok" - például létrehozott új munkahely vagy új termék, növekedési mutatók - meglétét vagy teljesülését a pályázattól függően 2-5 évig tartó utánkövetési időszakban kell igazolni. Mindaddig, amíg ez az idő nem telt el, a pályázati támogatást visszavonhatják.

Az sem árt, ha a tanácsadónak van saját közbeszerzési szakértője is, mert ha a projekt valamelyik eleme - például egy építési beruházás - eléri a közbeszerzési értékhatárt, akkor le kell folytatni a közbeszerzési eljárást.

Sikerdíjas szolgáltatás
Fontos kiválasztási szempont lehet az ár. Számos iroda díjmentesen kínál személyes tanácsadást, személyre szabott pályázatkeresést, a pályázatképesség feltérképezését, esetleg pályázati előminősítést. A legtöbbjük a pályázatok megírásáért, a pályázati dokumentáció összeállításáért sem kér előre szolgáltatási díjat, vagy ha igen, csak egy csekély összeget. A pályázatírás kifejezetten sikerdíjas szolgáltatás.
A mérték 5-10 százalék között mozog az elnyert vissza nem térítendő támogatás összegétől függően, ezzel a pályázónak saját költségként kell kalkulálnia. A sikerdíjat ugyan nem lehet elszámolni, de a pályázatok lebonyolítási költsége több kiírásban is érvényesíthető. Ebben az esetben a pályázónak csak az önerőt kell biztosítania. Fontos tudni, hogy a lebonyolítás sok esetben összetettebb, komolyabb munka, mint a pályázat megírása, ezért az ára is ahhoz igazodik. A fizetési ütemezést érdemes előre tisztázni.
A pályázati tanácsadók jelentős része a sikerdíjat a támogatási szerződés megkötésekor kéri, a lebonyolítással kapcsolatos díjait pedig a projekt ütemezése szerint vagy a záróelszámolás benyújtásakor. A nagy tanácsadó cégek megengedik maguknak, hogy csak akkor jussanak pénzükhöz, amikor az ügyfél is látott valamit a támogatásból. Ha egy cég horribilis összeget kér előre, valószínűleg maga sem bízik a pályázat sikerében.
A nagyobb irodák a monitoringidőszak teendőit általában beépítik a projektlebonyolítás költségvetésébe, a kisebbek esetében viszont előfordulhat, hogy ezért külön díjat számolnak fel. Érdemes több tanácsadótól árajánlatot kérni, már csak azért is, mert többek szerint ma újra sok „szerencselovag" tűnt fel a piacon. Még az is előfordulhat, hogy valaki olyan pályázattal házal, amely nem is létezik.
Ez ellen csak úgy tudunk védekezni, ha több irodával is felvesszük a kapcsolatot, és a tanácsadóra bízzuk a megfelelő pályázat megtalálását is. Van olyan internetes oldal, ahol írásban is lehet információt szerezni akár konkrét pályázati célra vonatkozóan, vagy arról, hogy az adott településen bejegyzett vállalkozás jogosult-e támogatásra.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo