Új Széchenyi Terv: Melyiket a sokból?

Valóban számos változás történt az Új Széchenyi Terv pályázati rendszerében, ám a pályázni szándékozók feladata nem lett sokkal könnyebb. Az útmutatásul szolgáló dokumentum sem könnyű olvasmány, és a projektek között sem egyszerű eligazodni. Buktatókból a pályázat elnyerése, a támogatási szerződés aláírását követően sincs hiány.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A laikus pályázó már a pályázati útmutatónál könnyen feladhatja. A körülményesen megfogalmazott, terjedelmes dokumentumon az sem sokat segített, hogy két részre, egy rövidebb Pályázati Felhívásra és a hosszabb Részletes Pályázati Útmutatóra osztották. Miután az egyik nem értelmezhető a másik nélkül, végül a kettőt mégis együtt kell olvasni. A projektek között sem könnyű eligazodni, és ahhoz is kell némi gyakorlat, hogy valaki eldöntse, a szükséges beruházáshoz melyik pályázaton nyerhető forrás, vagy épp fordítva: milyen célra lehet pénzhez jutni, amelynek segítségével előreléphet a cége.

Nem a kor, a tudás számít

Ha egy pályázni kívánó tanácsadó igénybevétele mellett dönt, nem egyszerű a választás. Az első uniós pályázatok megjelenése, 2004 óta egyre több vállalkozás szakosodott pályázatírásra, tanácsadásra, legtöbbjük néhány fős családi cég, a nagyobb, tíz fő felett foglalkoztató iroda viszonylag kevés. Bár a tanácsadók beszámolói szerint az irodák híre leginkább „szájhagyomány" útján terjed, van néhány elv, amely segíthet a választásban.

Érdemes utánajárni, hogy mióta van a piacon a pályázatíró vállalkozás. Természetesen egy most alakult cégben is dolgozhatnak jó szakemberek, de a pályázatok megírása és későbbi gondozása komoly folyamatmenedzsmentet igényel, ami csak hosszabb idő és gyakorlati tapasztalat után alakul ki. A tanácsadó referenciája, szakmai kapcsolatrendszere szintén árulkodó. Akivel elégedettek az ügyfelei, annak könnyen hozzáférhetők a referenciái, esetleg referenciaszemélyeket is megjelöl honlapján, akiknél lehet érdeklődni.

A pályázatok szakmai színvonala és sikeressége között is van összefüggés, bár az irodák szerint ellenpélda is akad. A szakmai kapcsolatokkal rendelkező cégek valószínűleg jobban ismerik egy-egy kiírás buktatóit, a bírálók szempontrendszereit.

Még tárgyalni sem érdemes az olyan pályázatíróval, aki a dokumentum megírása után felveszi a díjat, és távozik. Az igazi buktatók ugyanis a pozitív döntésről értesítő levél kézhezvétele után következhetnek.

Többéves folyamat

Az első ilyen buktató maga a támogatási szerződés, amely számtalan dokumentumot, kitöltésre váró űrlapot jelent. El kell készíteni a projekt ütemezését határidőkkel és feladatokkal, miközben a nyertes még nem látott pénzt. Ahhoz, hogy a támogatás valóban megérkezzék, még a legegyszerűbb projekt esetében is bonyolult elszámolási folyamat teljesítésére van szükség. Komoly segítség például, ha valaki megfelelő szakértelemmel ellenőrzi a számlákat és más bizonylatokat a beadás előtt, mert előfordulhat, hogy az adott pályázatban egy tételt nem, vagy nem abban a formában lehet elszámolni. Az időben érkező figyelmeztetéssel a hiba orvosolható, míg a beadott elszámolás javítására már nincs mód.

Az adminisztratív kötelezettségek sora sem zárul le a pályázat megírásával. Később el kell készíteni az Egyszerűsített Projekt Előrehaladási Jelentést, a Projekt Előrehaladási Jelentést, a Záró Projekt Előrehaladási Jelentést, majd a Fenntartási Jelentést, amely beadványoknak számtalan formai követelménynek kell megfelelniük.

Fontos tudni, hogy a pályázaton elnyert támogatás mindaddig visszavonható, amíg a projekt úgynevezett fenntartási időszaka nem járt le. A pályázatban vállalt úgynevezett „indikátorok" - például létrehozott új munkahely vagy új termék, növekedési mutatók - meglétét vagy teljesülését a pályázattól függően 2-5 évig tartó utánkövetési időszakban kell igazolni. Mindaddig, amíg ez az idő nem telt el, a pályázati támogatást visszavonhatják.

Az sem árt, ha a tanácsadónak van saját közbeszerzési szakértője is, mert ha a projekt valamelyik eleme - például egy építési beruházás - eléri a közbeszerzési értékhatárt, akkor le kell folytatni a közbeszerzési eljárást.

Sikerdíjas szolgáltatás
Fontos kiválasztási szempont lehet az ár. Számos iroda díjmentesen kínál személyes tanácsadást, személyre szabott pályázatkeresést, a pályázatképesség feltérképezését, esetleg pályázati előminősítést. A legtöbbjük a pályázatok megírásáért, a pályázati dokumentáció összeállításáért sem kér előre szolgáltatási díjat, vagy ha igen, csak egy csekély összeget. A pályázatírás kifejezetten sikerdíjas szolgáltatás.
A mérték 5-10 százalék között mozog az elnyert vissza nem térítendő támogatás összegétől függően, ezzel a pályázónak saját költségként kell kalkulálnia. A sikerdíjat ugyan nem lehet elszámolni, de a pályázatok lebonyolítási költsége több kiírásban is érvényesíthető. Ebben az esetben a pályázónak csak az önerőt kell biztosítania. Fontos tudni, hogy a lebonyolítás sok esetben összetettebb, komolyabb munka, mint a pályázat megírása, ezért az ára is ahhoz igazodik. A fizetési ütemezést érdemes előre tisztázni.
A pályázati tanácsadók jelentős része a sikerdíjat a támogatási szerződés megkötésekor kéri, a lebonyolítással kapcsolatos díjait pedig a projekt ütemezése szerint vagy a záróelszámolás benyújtásakor. A nagy tanácsadó cégek megengedik maguknak, hogy csak akkor jussanak pénzükhöz, amikor az ügyfél is látott valamit a támogatásból. Ha egy cég horribilis összeget kér előre, valószínűleg maga sem bízik a pályázat sikerében.
A nagyobb irodák a monitoringidőszak teendőit általában beépítik a projektlebonyolítás költségvetésébe, a kisebbek esetében viszont előfordulhat, hogy ezért külön díjat számolnak fel. Érdemes több tanácsadótól árajánlatot kérni, már csak azért is, mert többek szerint ma újra sok „szerencselovag" tűnt fel a piacon. Még az is előfordulhat, hogy valaki olyan pályázattal házal, amely nem is létezik.
Ez ellen csak úgy tudunk védekezni, ha több irodával is felvesszük a kapcsolatot, és a tanácsadóra bízzuk a megfelelő pályázat megtalálását is. Van olyan internetes oldal, ahol írásban is lehet információt szerezni akár konkrét pályázati célra vonatkozóan, vagy arról, hogy az adott településen bejegyzett vállalkozás jogosult-e támogatásra.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo