Az exporthoz két dolog kell: idő és pénz

A nemzetközi terjeszkedés a bukás veszélyét is magában hordja, amennyiben tudás, jól átgondolt stratégia és pénzügyi források nélkül fog bele a vállalkozás. Jó hír, hogy egyre több kedvezményes konstrukció segíti az exportőröket, és a kockázati tőketársaságok is nyitottak a finanszírozásra, persze feltételekkel.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nemzetközi versenybe való bekapcsolódás nem egyenlő azzal, hogy ezután a termékünket vagy a szolgáltatásunkat messzebb értékesítjük. Nagyobb piacon, élesebb versenyben kell helytállnunk, komoly erőfeszítések árán. Pluszemberre lesz szükség a cégben, meg új piaci és jogi ismeretekre, új üzleti modellre és árképzési stratégiára, valamint engedélyekre. Mindehhez pedig legalább egyéves előkészítő munkára, mialatt pénzt nem hoz az export, de a piacépítés sokat elvisz. A külpiacra lépés költségvonzata jelentős még akkor is, ha szó sincs külföldi gyáregység vagy raktár építéséről, bérléséről.

Ami kicsiben működik, nem biztos, hogy nagyban is... Fotó: Förster Tamás/PP Archív

A kezdeti folyamatok finanszírozása csupán kivételes esetekben működik önerőből, és az sem biztos, hogy az első sikeres üzletek bevételéből a cég később állni tudja a bővülés költségeit. Ebből a szempontból az első piac tudatos kiválasztása a kulcs. Ahogyan Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO partnere egy konferencián fogalmazott: „Nem feltétlenül a legnagyobb piac a legjobb első célország.” Mind finanszírozási, mind pszichés szempontokból érdemes kicsiben kezdeni.

A kereskedelmi bankok a már sikeres, piacot igazolni tudó, kockázati szempontból finanszírozható vállalkozások számára szívesen adnak forgóeszközhitelt, függetlenül attól, hogy a cég belföldre szállít vagy külföldre. A hitel ára azonban jócskán túllépi a tíz százalékot, és a kért biztosítékok köre is sokakat elrettent. Dedikáltan marketingre pedig egyetlen bank sem nyújt finanszírozást. Egyre több azonban a bevonható kedvezményes forrás, ha a cég tényleg komolyan gondolja.

Vissza nem térítendő forrás

Augusztusban végre megnyílt a GOP-3.3.3 pályázat, amiből szinte minden finanszírozható, ami a külpiacra lépés előkészítéséhez szükséges. Az Új Széchenyi Terv programja úgy támogatja a cégek piacra jutását, hogy tanácsadói szolgáltatás igénybevételéhez ad vissza nem térítendő támogatást a költségek legfeljebb 50 százalékáig. Az elvileg 2013-ig nyitva álló konstrukció mögött hárommilliárd forint van, amelyből a vállalkozások piaci megjelenéséhez és a piaci versenyben való eredményes részvételhez szükséges információk, a vállalkozásspecifikus üzleti tanácsadás és a marketingköltségek is fedezhetők.

Mi mindent kell megtudnunk az oroszországi üzlethez?

Hogyan üzleteljünk Kínában?

Hárommilliótól 20 millió forintig igényelhetnek forrást a kis- és középvállalkozások, ha rendelkeznek exportképes termékkel vagy szolgáltatással, ha eltökélten új piacokra törnek, hogy növeljék az exportból származó bevételüket. A kiírás „Versenyképességi feltételek” címszó alatt nagyon konkrétan megszabja, hogy milyen cégek pályázatára számítanak: vagy már exporttapasztalattal rendelkezők vagy a legalább a stratégia szintjén a külpiacra jutást tervező és arra előkészületeket tevők pályázhatnak eredményesen. Persze ingyen semmit nem adnak, a pályázónak vállalnia kell, hogy tartja a foglalkoztatottainak a számát, valamint azt, hogy vállalaton belül kialakít egy marketingpozíciót, és betölti a munkakört évekig.

A pályázathoz szükséges saját erő is biztosítható külső forrásból. A Magyar Fejlesztési Bank Vállalkozásfinanszírozási Program Támogatás Plusz konstrukcióját kifejezetten az uniós pályázatok vissza nem térítendő támogatásaihoz szükséges önrész finanszírozására fejlesztették ki, és ugyanez a célja a KAVOSZ 2 százalékos állami kamattámogatással kínált Széchenyi Támogatást Megelőlegező Hitelének. Szintén állami kamattámogatás teszi olcsóbbá a Magyar Export-Import Bank (Exim) hiteleit (a megújult stratégiáról részletesen a 24. oldalon olvashat).

Egy kockázati tőkés tapasztalatai

Új pályázat
2012. április 14. és 2013. június 30. között megkezdett külpiaci projektek megvalósítására lehet pályázni 2013. január 16-ig. A HITA 400 millió forintos keretösszeggel vissza nem térítendő forrást kínál magyar mikro-, kis- és középvállalkozásoknak, amelyek magas hazai hozzáadott értéket jelentő termékeket és szolgáltatásokat állítanak elő, amelyekkel szeretnének megjelenni az exportpiacokon. Az utólag adható támogatás maximális összege és mértéke jogcímenként és jogcímelemenként változó (részletesen a www.hita.hu oldalon). Nem kaphat támogatást az a cég, amelynek köztartozása van, vagy negatív a saját tőkéje, és az sem, amelyiknek nincs működő, idegen nyelvű honlapja, amely részletes tájékoztatást nyújt a tevékenységéről, termékeiről, elérhetőségi adatairól. A HITA támogatja a külföldi kiállításon való megjelenést évente feljebb három alkalommal, ott információs stand működtetését, illetve a külföldön szervezett termékbemutató, sajtótájékoztató költségének legfeljebb 50 százalékát. A külföldi iroda, bemutatóterem éves bérleti díjához is nyerhető hozzájárulás. A plafon: 2,5 millió forint, a költségek legfeljebb 50 százaléka. Az Európai Unió Bizottságának rendelete szerint a támogatás a „de minimis” kategóriába tartozik.
A külpiacra jutás tőkeproblémáit és sikeres menedzselésének gondjait átvállalhatják a kockázati tőkebefektetők is, akik kifejezetten azokat a cégeket keresik, amelyek nemzetközi növekedési potenciállal bírnak. Gyakorlati tapasztalatok mutatják: az a cég, amelyik megfelel egy kockázati tőketársaság elvárásainak, képes sikereket elérni külföldön is. A szempontok között ugyanis jelentős az átfedés: rendelkezik komoly üzleti tervvel, a menedzsment ezt hitelesen tudja képviselni, és képes másokat is meggyőzni a piaci elképzeléseiről.

– A kockázati tőkét sokszor úgy határozzák meg, hogy keresi a kockázatot, de valójában hozamot szeretne realizálni, és ezért hajlandó kockázatot is vállalni – hangsúlyozta Tánczos Péter, az Euroventures Zrt. igazgatóságának és befektetési bizottságának elnöke a HVCA, a JVSZ, az MKSZ, a HITA és az M27 ABSOLVO közös rendezvényén.

A kockázati tőketársaság az elmúlt húsz év befektetései alapján összegezte, hogy mik azok a tényezők, amelyek sikeres külpiaci belépéshez vezettek, és amely szempontokat a befektetés során fokozottan vizsgálnak.

Az első és legfontosabb az ambíció: a vállalkozás, amely tőkét szeretne bevonni, számol-e a külpiaci növekedés lehetőségével. Az Euroventures által vizsgált befektetések 69 százaléka rendelkezett külpiaci növekedési tervvel, és ezen belül 70 százalék sikeresen végrehajtotta azt. Azt is elemezték, hogy a társaságnak voltak-e exportértékesítési tapasztalatai a tőkebefektetést megelőzően. Az eredmény itt már nem olyan egyértelmű: a már működő cégek többsége rendelkezett tapasztalattal, sőt exportnövekedési tervvel is, míg azok, amelyek nem, inkább a startup-ok közül kerültek ki. Ugyanakkor egyik sem tűnik a siker garanciájának a vizsgált cégek alapján.

Ami kicsiben működik, nem biztos, hogy nagyban is

Mi kell a stratégiai befektetőnek?
A banki finanszírozás beszűkülésével felértékelődött a tőkebefektetések szerepe. Bár a JEREMIE program hatására a kockázati tőkebefektetések nagy nyilvánosságot kapnak, a vállalkozások számára nem ez az egyetlen lehetőség tőkebevonás terén. Magyarországon ritkán hallani stratégiai befektetésről, pedig a lehetőség nálunk is adott lenne. Sőt, egy külföldi szakmai befektető számára a kelet-európai piac még mindig hordoz lehetőségeket.
– A kicsiben működő rendszer nem predesztinálja a vállalkozást arra, hogy ugyanazt nagyban is megvalósítsa. Akinek kicsiben van tapasztalata, nehezen lép ki abból – mutatott rá a szakember. Az egyediség viszont minden esetben versenyelőnyt jelentett az exportpiacokon. Itt elsősorban innovációra kell gondolni, és nem feltétlenül „ismeretlen” termékre. A kockázati tőkések tapasztalatok híján ugyanis kevésbé szívesen fektetnek ilyenbe.

Ám ha egy vállalkozás nem képes saját erejéből exportpiacra lépni, és úgy dönt, hogy külső forrást von be a beruházásra és az emberi erőforrás bővítésére, csapdahelyzet állhat elő: előfordulhat, hogy mire a piacra ér, a korábban reálisnak látszó árelőnye már szertefoszlott, hiszen „mesterségesen” megnövelte a költségeit, az amortizációt, a bérköltségeket, a nagyobb forgalom miatt magasabb a forgóeszközigénye és annak a kamatköltsége. Szóval mire valóban összemérhetővé válik a nagyobb volumenben gyártó külföldi versenytársakkal, kénytelen drágábban adni a portékát. Könnyen válhat tehát a tőkeinjekció halálossá, amennyiben az egyetlen versenyelőnyünk az árban van.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo