A magyar startup közösség napjainkban már a második generációját éli, új szemléletmód, új (sok esetben állami) finanszírozási rendszer alakult ki. Az innovatív vállalkozások a jövő potenciáljai. A programok, köztük a kiemelt helyre került ökoszisztéma célja, hogy a vállalkozásokat már korai fázisban segítsék a piacra lépésben vagy a startup prototípus elkészítésében. Mindezt Kovács Zsolt, az Enterprise Hungary (EH) inkubátorház igazgatóságának elnöke fogalmazta meg, aki szerint a Prezi például már nyugdíjasnak számít a startup életben, új sikerekre, új márkákra van szükség.
Mint kiemelte, az állam részéről a finanszírozási oldal minden feltételt biztosít innovatív vállalkozások indulásához és nemzetközi megjelenéséhez. Kovács Zsolt szerint fontos, hogy be tudjunk kapcsolódni egy olyan régiós megmérettetésbe, amelyben Bécs és Varsó előttünk jár. A PowerUp versenyt azért is tartja fontos lehetőségnek, mert az energetikai területen robbanás előtt áll az innováció.
Az energetika lassan változó, mamut iparág, tőkeigényes, mégis a közelmúlt változásai elég dinamikusak. Elég a Teslára, az elektromos autókra gondolni, amelyek vélhetően teljesen megváltoztatják az iparnak ezt a szegmensét – kapcsolódott a témához Darvalics Ákos, az InnoEnergy szóvivője. Megerősítette, hogy nagyon speciális szektorról van szó, hiszen egy jó ötlet vagy egy jó prototípus elkészítéséhez több pénz és nagyobb vállalati támogatás szükséges, mint egy más startup esetén.
Az ökoszisztéma fontos szereplői az egyetemek, amelyek olyan innovációs aranybányán ülnek, amelyet itthon nyugati, ázsiai egyetemekhez képest még kevésbé használtak ki. A beszélgetésen elhangzott, hogy állami szervezetekben is nagyon sok olyan, az energetikához kapcsolódó innováció található, ami jelenleg nincs a nemzetközi piacon. A verseny komoly felhajtóerő, marketing- és közösségépítő lehetőség, amiben tehetséges fiatalok bemutatkozhatnak, hogy ötleteik ne csak a fiókban heverjenek.
Fischer Zoltán, aki a tavalyi startup versenyben a döntőbe jutott, arról beszélt, hogyan látja ő a tőkeigényes startup vállalkozások lehetőségeit Magyarországon és személy szerint mit profitált az InnoEnergy versenyéből. „Törvényszerű, hogy aki több fórumon bizonyított, több a kitörési lehetősége, nagyobb a kapcsolatrendszere és a mozgástere. Az elődöntőket és a döntőt megelőző többnapos workshopok alatt nemzetközi mentorok és befektetők is láttak minket, foglalkoztak velünk és a megfelelő kérdésekkel és meglátásokkal segítettek tökéletesíteni nem csak a pitch anyagunkat, de magát az üzleti és termékkoncepciónkat is. Ezekből a célzott beszélgetésekből pedig, ha minden jól megy egy 120.000 eurós befektetés lesz az InnoEnergy részéről. Szerintem ilyen célzott beszélgetésekre kell törekedni lehetséges ügyfelekkel, szakemberekkel, célközönséggel. Az út során rengeteg minden letisztul, formálódik. És amikor ez elér egy bizonyos fejlettséget, már lehet keresni egy-egy kollégát, társalapítót, majd befektetőt is. A folyamat azonban az alapítók fejlődését is megköveteli: rugalmasnak, nyitottnak és kreatívnak kell lenniük, ha be akarják fogadni a visszajelzéseket, és azoknak megfelelően formálni a fejlesztést. Különben biztosan bukás a vége”- mondta el tapasztalatait Fischer Zoltán.
Fazekas Esztella sokat foglalkozik startupokkal, kis- és közepes vállalkozásokkal. A Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Kft. szakértője szerint fejlődik a hazai innovációs ökoszisztéma, fejlődik a startup közösség is, egyre inkább minőség is megjelenik ezeknél a projekteknél. Jónak tartja, hogy a befektetők és a vállalkozások megtalálják egymást, amihez az InnoEnergy versenye remek kapcsolódási lehetőséget ad, nemzetközi téren azonban – véli a kkv-k szakértője, nem olyan fényes a helyzet.
A Bay Zoltán kutatóintézetnek jó kapcsolatrendszere van itthon és külföldön egyaránt, emellett az intézet laborokkal, különféle eszközökkel tudja segíteni, támogatni a vállalkozásokat. Figyeli a nemzetközi trendeket, hogy milyen irányba mozdul el a gazdaság és az Európai Unió is milyen fejlesztési irányokat kíván. Hiába van egy kiváló ötlet, ha nem illeszkedik a nemzetközi trendbe, sokkal kisebb eséllyel tud pályázni. Globális térben kell gondolkodni, több ezres startup masszából kell kiemelkedni.