Tízből tíz magyar céghez bejuthat egy idegen

Elképesztően alacsony szinten van a magyar vállalatok fenyegetettségtudata – adta hírül a KPMG. A társaság számos hazai nagyvállalat, köztük bizalmas adatokat kezelő pénzintézetek és mobilcégek megbízásából végzett behatolási kísérleteket, és az esetek döntő többségében több egyszerű módszerrel is sikerrel járt.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Social engineering-vizsgálat  – így hívják angolul azt a módszert, amelynek alkalmazásával a cégvezetők felmérhetik, hogy vállalatuk biztonsági rendszerei hogyan működnek. „Magyarországon nagyon rosszul” – összegzi tapasztalatait Sallai György, a KPMG social engineering-vizsgálatokat végző üzletágának vezetője.

Minimálisak a biztonsági intézkedések  – Kép: SXC

A cég az elmúlt években több tucat nagyvállalat, köztük bankok és telekommunikációs cégek megbízásából ellenőrizte e vállalatok biztonsági rendszereit ezzel a módszerrel. A tapasztalatok nagyon rosszak. „Eddigi munkáink során nem találtunk olyan céget, ahová ne tudtunk volna személyesen bejutni anélkül, hogy azonosítottuk volna magunkat” – mondja Sallai György. Nem problémamentes az azonosítás utáni bejutás sem, mert a belépőkártyát minden esetben sikerült elhozni a cégektől, és soha nem fordult elő, hogy egy héttel később ugyanazzal a kártyával ne lehetett volna bejutni az épületbe.

Ha már bent voltak, körülnéztek a szemetesekben is, és minden alkalommal találtak bizalmasnak minősülő iratokat, de az esetek 80 százalékában más úton is hozzájutottak bizalmas dokumentumokhoz. Az esetek 90 százalékában sikerült működő mobileszközt elhelyezniük az épületben, és ezek felén keresztül később sikerült is rácsatlakozni a belső hálózatra.

A csoport nemcsak ezt vizsgálja, hanem azt is, hogy az alkalmazottak hogyan viselkednek külső megkeresések alkalmával. „Mobilszámokat szinte mindig sikerült némi telefonálgatás útján megszereznünk, de az esetek 40 százalékában elértük, hogy valaki bizalmas dokumentumot küldjön külső e-mail címre, és a hívások egyötöde zárult azzal, hogy megkaptuk valakinek a hálózati jelszavát” – mondja Sallai György, hozzátéve, hogy ez talán a legsúlyosabb tapasztalatuk.

A vállalati biztonság egyik legjobb fokmérője azonban mégsem ez, hanem az, hogy egy kívülről bejuttatott adathordozót (CD-t, pendrive-ot) hányan csatlakoztatnak a benti hálózaton. A KPMG tapasztalata szerint a tárgyalókban, itt-ott „véletlenül” elhagyott adathordozókat 50 százalékban csatlakoztatják a rendszerhez a megtalálók, a postán, személyre szabottan beküldötteknél pedig a csatlakozási arány 80 százalékos. „Márpedig ezeken a kütyükön bármilyen kémszoftver lehetne, sőt van is, hiszen innen tudjuk, hogy melyiket hányszor alkalmazták” – mondja Sallai György.

A vállalatok harmada még mindig védtelen
A vállalatok 30 százaléka még mindig nem használ modern és automata kliens eszközöket. Más szóval a vállalatok nagy része még mindig automatizált alkalmazásrendszerek nélkül kezeli és frissíti szoftvereit, hardvereit és operációs rendszereit, amelynek hiánya nagyban lelassítja és megnehezíti az informatikai folyamatokat.
Ami a tényleges külső támadásokat illeti, 2012-ben a social engineering és az adathalász jellegű támadások a KPMG nemzetközi felmérése szerint a cégeket világszerte elérő külső támadásoknak mindössze 1-1 százalékát tették ki, de a jelenség így is veszélyes. Az ilyen támadások 48 százaléka ugyanis bankkártya-adatok megszerzésére, 42 százaléka felhasználónevek és jelszavak megszerzésére irányul, amelyekkel azután újabb visszaéléseket lehet kívülről elkövetni. A támadások 4 százaléka során a személyes adatok kerülnek célkeresztbe, és csak a fennmaradó 1-2 százalék célja üzleti információ megszerzése.
Kiberbűnözésben előzzük Sanghajt vagy Moszkvát
Tavaly a megelőző évhez képest 42 százalékkal nőtt a célzott támadások száma. Ezek gyakran szellemi termékek eltulajdonítására irányulnak, és nem csak nagy szervezeteket fenyegetnek. Fontos újdonság, hogy már nem a kormányokat támadják leggyakrabban, hanem egyre nagyobb mértékben sújtják a gyártó cégeket, sőt a 250 főnél kevesebb munkavállalót foglalkoztató kkv-kat is, amelyek az ilyen jellegű támadások 31 százalékának célpontjai. Ráadásul már nem a cégvezetők az elsődleges célpontok, hanem a szellemi tulajdon előállításával foglalkozó dolgozók, így például mérnökök, szakértők vagy a kereskedelmi osztályok munkatársai.
„A támadások kivédése nem működhet anélkül, hogy a cégvezetés és a munkatársak ne éreznék át a külső fenyegetettség súlyát” – mondja a KPMG üzletágvezetője. A menedzsment – főleg egy social engeneering-vizsgálat után – általában megérti, hogy milyen könnyű a szervezetből és a rendszerekből olyan információkat szerezni, amelyek ténylegesen nagy kárt okozhatnak a vállalatnak. Sallai György tapasztalatai szerint azonban sokszor még ezután is alulértékelik az esemény bekövetkeztének valószínűségét, vagy sajnálják a ráfordítást, ami egy komplex vállalati biztonsági rendszer megtervezéséhez és bevezetéséhez szükséges.

A fenyegetettség érzetének megteremtése és a munkatársak felkészítése a helyes eljárásokra valóban időigényes folyamat, ami a munkáltató oldalán ráfordításként jelenik meg. „Sajnos az a tapasztalatunk, hogy ezt a ráfordítást az első káresemény bekövetkeztéig nem biztosítási kiadásként élik meg a cégvezetők, jóllehet ez a befektetés semmi másra nem hasonlít jobban” – mondja Sallai György.

Véleményvezér

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo