Amikor visszaélnek adatainkkal, ellopják azokat, nemcsak anyagi kárt okoznak, hanem a magánszféránkba is behatolnak. Ennek egyik talán kevésbé kártékony, ámde zavaró formája a postaládánkba bedobott, név szerint nekünk szóló, kéretlen levél, de ez – adataink birtokában – egészen a pénzügyi visszaélésig is elmehet.
A Fellowes közelmúltban végzett reprezentatív kutatása szerint a megkérdezett magánszemélyek 40 százalékának volt már adatlopással kapcsolatos rossz élménye. Az emberek többsége fél attól, hogy adataik illetéktelen kezekbe kerülnek, de csak akkor tesznek lépéseket és válnak elővigyázatosabbá, ha már megtörtént a baj.
Néhány praktikus tanács arra, hogyan kerülhetjük el ezeket a helyzeteket és hogyan csökkentsük az adatlopás veszélyét:
Tartsa személyes adatait, hitelkártyáit, kódszavait és pin kódjait biztonságos helyen (lehetőleg egy zárható fiókban vagy széfben), és ne ossza meg ezeket az információkat olyan emberekkel, vagy társaságokkal, akiket nem ismer, vagy nem bízik bennük!
Soha ne dobja ki számláit, blokkjait, hitel- és bankkártya-szelvényeit, banki kivonatait, de még csak a reklámleveleit sem megsemmisítés nélkül. Ha lehetséges, használjon konfetti-vágású iratmegsemmisítő gépet a nagyobb biztonsághoz!
Átvételkor azonnal ellenőrizzen minden kivonatot és pénzügyi kimutatást, és haladéktalanul jelezze, ha eltérést tapasztal!
Rendszeresen ellenőrizze hiteljelentése másolatát!
Legyen óvatos, hogy milyen információkat tesz közzé az interneten és kik számára teszi azt láthatóvá. Gondolja végig, mielőtt telefonszámokat, otthonáról készült fotókat, munkahelyet, iskolát, saját címet, születési dátumot vagy teljes nevet tenne közzé!
Győződjön meg róla, hogy számítógépe védett az online adatlopással szemben!
Hitelkártyájával történt visszaélés esetén azonnal értesítse az esetről bankját, majd tegyen feljelentést a rendőrségen!