Egyre többen az internetre teszik fel a vállalkozásaikat, a webes kereskedések gombamód szaporodnak, ráadásul a növekedés és a foglalkoztatás serkentése érdekében az Európai Bizottság cselekvési tervet dolgozott ki az európai elektronikus kereskedelem 2015-ig történő megkétszerezésére. Jelenleg a webes kereskedelemből származó forgalom 11,7 milliárd euróra tehető, ami Európa GDP-jének 0,12%-ával egyenlő. Mit jelent ez a gyakorlatban? És hogy tudjuk ezt Magyarországra értelmezni? A statisztikák azt mutatják, hogy a magyarországi kis- és középvállalkozások webes kereskedése még így is jóval elmarad az európai átlagtól - olvasható a VGF Online épületgépészeti szaklap online kiadásában.
Akik régóta szakmában vannak, és tudatosan építik a cégüket, azok egy ideje tudják, hogy a netes kereskedelem lehet az egyik és valószínűleg a legjobb alternatívája a hagyományos kereskedésnek. Sok előnye mellett azonban a tendencia azt mutatja, hogy tucatnyi cég, akik későn észlelték az idők jeleit, elözönlötték a webes piacot, és kiadták az egyetlen és biztos üzletpolitikai jelszót: az olcsóság mindenekelőtt.
Van, aki igényli a személyes kontaktust
„A kereskedelem jórészt az információ hiányán alapul” - mondta Murányi Sándor, a Murányi Épületgépészet Kft. vezetője, webes kereskedelemmel is foglalkozó épületgépész kereskedő. „Az internet megteremtette annak a lehetőségét, hogy másodpercek alatt megtudhassunk bármit egy termékről, és nagyjából ugyanennyi idő alatt be is szerezhetjük azt a legolcsóbb forrásból. A forgalmazó szerint a hagyományos kereskedelem ugyan még él, de ez csak annak tudható be, hogy vannak még olyanok, akik nem tudják használni az internetet, és persze olyanok is, akik igénylik a személyes kontaktust” – vélte.
Kevésbé borúlátó a webes kereskedelem térnyeréséről Nyitó Róbert, a Szatmári Épületgépészeti és Fürdőszoba Szakáruházlánc ügyvezetője. Nyitó szerint, bár a trendek egyértelműen azt mutatják, hogy az arányok a webes kereskedelem felé tolódnak el, ennek ellenére nem látja úgy, hogy a hagyományos kereskedelem leáldozóban lenne, főleg az épületgépészetben, ahol a termékkör speciális helyzetének köszönhetően a vásárlók továbbra is igénylik a szaktanácsadást. Emiatt még mindig szükség van a szakeladói segítségre. Az ügyvezető úgy látja, hogy a webes kereskedelem nem jelent veszélyt a hagyományos kereskedelemre, de kihívást igen. Ez a vélemény összekapcsolódik Murányi Sándoréval, aki szintén úgy látja, hogy a hagyományos kereskedelem átalakulás előtt áll. Másképpen kell csinálni, kevesebben, hatékonyabban, állítja.
„Az általános tapasztalat azt mutatja, sok esetben a fogyasztók az áruházban informálódnak szakeladói segítséggel, majd az interneten rendelnek” - folytatta Nyitó, aki szerint emiatt a cégeknek erősíteniük kell az online értékesítéseiket.
Nem létező járulékos költségek
Ez a megállapítás szintén hasonló Murányi Sándor véleményéhez, akinek meggyőződése, hogy a szolgáltatásokat nem nyújtó és hagyományosan néhány százmillió forint forgalommal bíró kereskedésekre nem lesz szükség a jövőben. „A termékek a gyártótól a felhasználóig a gyártó–webkereskedő–fel-használó vonalon jutnak majd el. Felhasználó alatt elsősorban a tervezési, szerelési, üzemeltetési feladatokat ellátó szolgáltató vállalkozásokat értem, nem például a Marika nénit,” - mondta Murányi. Az ügyvezető szerint a jövőbeli, internet segítségével történő logisztikai feladatokat (webkereskedelmet) azok fogják ellátni, akik már most megkezdték a hagyományos kereskedelmi tevékenységüket az ehhez szükséges lépésekkel átalakítani.
Ismétlődő tendenciák
Úgy tűnik, ma ugyanaz a jelenség tapasztalható, amire már a kilencvenes évek elején volt példa a hagyományos kereskedelemben. A folyamatosan az alacsony árra való koncentrálás a piaci térhódítás egyik bevett eljárása, de jellemzően rövidtávú gondolkodásra és koncepciótlanságra vall. Az ilyen cégek – és ez főleg a webes kereskedésekre igaz – uralják a piacot Murányi Sándor szerint, és megkeserítik a gyártók és importőrök életét, aminek következtében a gyártók és importőrök is elveszítik az eddigi kereskedelmi partnereiket. Emiatt az interneten ár alatt vagy beszerzési áron forgalmazó kereskedések „pole pozícióba” kerülnek, hogy egy Forma1-es kifejezéssel éljünk. A szolgáltatás nélkül, szimplán csak eladásra berendezkedett vállalkozások le fogják járatni a termékeket az eladhatatlanságig. A gyártók ezt már régóta tudják, de egyelőre tehetetlenek ezzel a jelenséggel szemben. Kevesebb költség, kisebb ár
Persze a szabályos webkereskedelem is költségekkel jár. Nem annyira költségigényes, mint egy áruház, de ennek is komoly kiadásai vannak. Sajátosság, hogy a többségnek fogalma sincs arról, milyen feltételeknek kellene megfelelnie, és mekkora anyagi kockázatot jelent ez. A vevő könyörtelen, a legolcsóbb beszerzést választja, teljesen jogosan. A webes kereskedelemben a legjobb árat kínáló elad, a többi nem. Ennek el- lenére a hagyományos kereskedésekkel szemben a webes kereskedéseknek még mindig jóval kevesebb költségük akad, így természetesen ezt is be tudják kalkulálni az áraikba. Hogy egy példát nézzünk: ha a szállítást a vevő fizeti, a nagykereskedés vagy a gyártó pedig ingyen leszállítja az internetes kereskedő részére az árut, akkor a kereskedés 0,5-2% árréssel árulhat, vagy beszerzési áron, vagy az alatt. Murányi úr szerint az utóbbi esetben a többi kereskedő megölése vagy az ÁFA nélküli eladás lehet a cél.
Persze az is nyilvánvaló, hogy a gyenge minőséget az interneten sem lehet hosszútávon eladni. A gyártók, forgalmazók árképzési rendszere ismert, meghatározott árréssel történik a termékek eladása. A webes kereskedések az használják ki, hogy kis árréssel vagy kis veszteséggel forgalmaznak. A veszteséggel történő eladásnál egyeduralkodók lesznek az adott termék piacán, és ez alapot ad arra, hogy további engedményeket harcoljanak ki, mivel a gyártó elvesztette a kereskedelmi partnerei többségét. Sok cég beleesett már ebbe a csapdába, így ők elvesztették az önállóságukat. Rövidtávon a jó stratégia az, hogy az adott cég nem olcsó próbál lenni, hanem bizonyos dolgokat árul a legolcsóbban.
Kiskapuk
Néhány gyártó felismerte, hogy számára nem szerencsés a termékét közvetlenül a végfelhasználóhoz eljuttatni az ő legalacsonyabb átadási árán. Emiatt néhány nagykereskedő nem is árul az interneten, szeretné elkerülni a konfrontációt a beszállítóval, viszont kimaradni sem szeretne ebből a piacból. Megoldásként azt találták ki, hogy egy újonnan alakult kisvállalkozás adja a terméket olcsón, és a nagykereskedő ezt szolgálja ki. Régebben az itt megrendelt terméket a nagykereskedő forgalmazta nyíltan, ez viszont erősen visszaszorult, ezért szinte lehetetlen kinyomozni, honnan kerül a termék nagyon kicsi árréssel a fogyasztóhoz.
Folyamatosan átalakulóban
A jövő útja a hagyományos kereskedések számára az lehet, hogy az internettel megteremtődő gyors információáramlást jó logisztikával, gyors kiszolgálással ötvözik. A hosszú távon gondolkodók – még ha rövid távon anyagi veszteséget is könyvelnek el – megpróbálnak minőségi webáruházat létrehozni a hagyományos kereskedésük mellé.
Aki hiányzik
A kereskedelem egészére jellemző, hogy hiányzik a legfontosabb szereplő, a vevő. Ez annyira eltorzítja a piaci szabályokat, hogy viharos gyorsasággal történnek minden logikát meghazudtoló dolgok. Ezek közé tartozik a webkereskedelemben tapasztalható anomáliák többsége. Ha visszatérnek a vevők, sok minden megoldódik, ha viszont nem, fel kell készülnünk a változások felgyorsulására, zárta Murányi úr.