Vezetékesliberalizáció: kihasználatlan lehetőségek?

A vezetékes telefonszolgáltatók a távolsági hívásirányokban jellemzően azon háztartásoknak ajánlják a szolgáltató-váltást, ahol a belföldi távolsági, nemzetközi és mobil hívásforgalom összege meghaladja az 1500 Ft-ot. A BellResearch most publikált hatáselemző tanulmánya szerint jelenleg is mintegy 1,3 millió lakossági telefon-előfizető (a vezetékes telefonnal rendelkezők 45%-a) várja az alternatívok versenyképes ajánlatait, igaz közülük csak minden második rendelkezik a kritikus, 1500 forintot meghaladó nem helyi irányú havi hívásforgalommal.

Ugyanakkor a részleges szolgáltató-váltás iránt érdeklődő háztartások legnagyobb LDV (Long Distance Voice - belföldi távolsági-, mobil- és nemzetközi irányú forgalommal jellemezhető 25%-a adja az összes LDV költés mintegy 60%-át; azaz a verseny igen erőteljesen koncentrált piacokért folyik.

Erősödő mobil helyettesítés

Miközben az értékesített mobil SIM kártyák száma a BellResearch becslése szerint az év végére elérheti a 6,5 milliós határt, addig a vezeték
es távközlési piacon idén 100 ezer előfizetés visszamondására is sor kerülhet. Bár a háztartások vezetékes telefonnal való ellátottsága csökken, még mindig meghaladja a mobil előfizetésekét


Vezetékes fővonalak és a mobiltelefon-előfizetések számának alakulása – üzleti és lakossági összesen





Jelentős szándék – koncentrált forgalom

Jelen körülmények között a vezetékes távközlési szolgáltatók már csak egymás rovására juthatnak új előfizetőkhöz. A vezetékes telefonpiac tavaly év végi liberalizációjának hatása egyelőre „részleges”, a verseny csak a távolsági hívásirányokban valósulhat meg. A BellResearch kutatói a valós piaci helyzet figyelembe vételével a háztartások részleges szolgáltató-váltási hajlandóságát elemezték; vagyis azt modellezték, hogy a háztartások igénybe vennének-e egy olyan vezetékes telefon előfizetési konstrukciót, amelynél továbbra is a jelenlegi szolgáltatónál maradna a vezetékes telefon előfizetésük, de az úgynevezett LDV (long distance voice) hívásirányokban, azaz a belföldi távolsági-, és /vagy a mobil-irányú- és/vagy nemzetközi hívásoknál más szolgáltatót vennének igénybe a jelenlegi szolgáltatójuknál alacsonyabb árak mellett.

Részleges szolgáltató-váltási szándék





A háztartásfők 45%-a helyezte kilátásba a részleges szolgáltató-váltást (biztosan: 17%; valószínűleg: 28%), amennyiben az számukra az LDV hívásirányokban alacsonyabb díjakat jelentene. 36% a kérdésre negatív választ adott; a háztartások e csoportja elutasítja a részleges szolgáltató-váltás koncepcióját. A háztartásfők 19%-a nem tudott a kérdésnél érdemben nyilatkozni, ami egyfelől jelezheti a liberalizációs ismeretek korlátozott szintjét (a vezetékes telefóniánál a több-szolgáltatós kapcsolatrendszer a háztartásfők egy része számára idegen, nehezen érthető), illetve általában a vezetékes telefónia alacsony relevanciáját a háztartás számára (elsősorban a kis számlaforgalmú szegmensekben, ahol nem érhető el számottevő megtakarítás).

A költségeket viselő háztartásfők nyilatkozatai alapján közel 1,3 millió vezetékes telefon előfizetéssel rendelkező háztartásnál jelenhet meg az LDV irányú forgalom „másik” szolgáltatóhoz való átterelésének elvi lehetősége; közülük mintegy 1 millió háztartás a Matáv primer körzeteiben található. Ezt a számadatot egyfajta maximális piacpotenciálként is felfoghatjuk, amely tökéletesen működő versenypiacon érvényesülne: az érintett háztartások csak akkor váltanának szolgáltatót, amennyiben az LDV hívásirányokban a háztartás vezetékes telefonhasználati szokásainak megfelelő – a jelenlegi szolgáltatónál kedvezőbb – ajánlatot kapnának. A BellResearch becslései szerint kb. 665 ezerre tehető azon háztartások száma, amelyek nyitottak a részleges liberalizáció iránt, és az LDV hívásirányok volumene eléri azt a minimális szintet (legalább havi bruttó 1500 Ft-ot), hogy érdemes legyen egy új szolgáltatónak is bekapcsolódni.

Ezeknél a háztartásoknál az átlagos LDV forgalom havi bruttó 3644 forintban nevezhető meg – ahol 1500 Ft alatt van, ott ez mindössze 718 Ft –, amely az összes LDV költés kb. 53%-a. Vagyis a részleges liberalizáció iránt érdeklődő háztartások mindössze kb. felét teszik ki az 1500 Ft feletti LDV számlaforgalommal jellemezhető ügyfelek, azonban az összes részleges liberalizáció iránt érdeklődő háztartás összesített LDV kiadás-volumenének mintegy 85%-át adják.

A részleges szolgáltató-váltás iránt érdeklődő háztartások legnagyobb LDV forgalommal jellemezhető felső kvartilise (felső 25%) adja az összes LDV költés mintegy 60%-át; azaz igen erőteljesen koncentrált piacról beszélhetünk. Ezt szemlélteti a következő ábra, amely vízszintes tengelyén a részleges szolgáltató-váltás iránt érdeklődő háztartások szerepelnek növekvő LDV költés szerint, míg a függőleges tengelyen a hozzájuk tartozó LDV irányú kiadások kumulált aránya található.

LDV forgalom koncentrációja a részleges szolgáltató-váltást tervezők körében <%>





Eltérő megtakarítási elvárások

A BellResearch elemzői a részleges szolgáltató-váltás iránt nyitott háztartásokat az egyes hívásirányokban elvárt számlacsökkenés mértéke alapján kategorizálták. Olyan csoportokat határoltak körül, amelyek az egyes hívásirányokban homogén mértékű elvárásokat fogalmaznak meg; illetve amelyek számára esetleg csak egy-egy hívásirány a fontos.
Az LDV hívásirányokban elvárt díjcsökkenés mértékét vizsgáló kérdésekre épülő klaszter-analízis eredményeképp a részleges szolgáltató-váltást (biztosan vagy valószínűleg) tervező háztartások 4 csoportja vált körülhatárolhatóvá. Ebből 3 klaszter tipikusan homogén mértékű elvárásokat fogalmaz meg a távolsági hívásirányokban; míg azonosítható egy olyan csoport is, amelynél a nemzetközi relációban deklarált tarifa-csökkenés mértéke a mobil- és belföld távolsági hívásirányokkal összevetve elhanyagolható.

1. „Belföldi- és mobil hívásirány” klaszter: a csoporthoz tartozó háztartások viszonylag jelentős mértékű árkedvezményt várnának el a belföldi távolsági-, de még inkább a mobil hívásirányban, hogy áttereljék azokat másik szolgáltatóhoz. Ezzel szemben a nemzetközi relációban mindössze átlagosan néhány százalékos elvárást fogalmaztak meg ; azonban ez annak tudható be, hogy ezeknél a háztartásoknál egyáltalán nincs szerepe a nemzetközi hívásiránynak; így az teljes mértékben indifferens.

2. „Ár-érzékeny” klaszter: Ez, az LDV irányokban ár-érzékeny klaszter átlagosan 10-15%-os díjcsökkenési elvárást fogalmazott meg mind a belföldi távolsági-, mind a mobil-, mind a nemzetközi hívásirányokban. Árérzékenységénél fogva – rövid távon – ez a csoport jelentheti a részleges szolgáltató-váltás fő célcsoportját; hiszen a szándék meg van a távolsági hívásirányok átterelésére, és az elvárt díjcsökkenés mértéke is jellemzően összevág a kínálati oldal szereplőinek ajánlatával.

3. „Közepesen ár-érzékeny” klaszter: Ez az ügyfél-szegmens átlagosan 25% körüli díjcsökkenési elvárást fogalmazott meg mind a belföldi távolsági-, mind a mobil-, mind a nemzetközi hívásirányokban. Az ár-érzékeny szegmens után a részleges szolgáltató-váltás második legígéretesebb rész-piacát képezhetik.

4. „Ár-érzéketlen” klaszter: Ez az ügyfél-szegmens átlagosan 45-50%-os díjcsökkenési elvárást fogalmazott meg mind a belföldi távolsági-, mind a mobil-, mind a nemzetközi hívásirányokban. Az elvárt árkülönbség azonban olyan mértékű, amit egyetlen kínálati oldali szereplő sem tud hosszú távon rentábilisan kielégíteni.

Részleges szolgáltató-váltást tervező háztartások összetétele az LDV hívásirány klaszterek szerint <%>





A részleges szolgáltató-váltást kilátásba helyező háztartások (N=1 281 324 db) mintegy 32%-a nevezhető „ár-érzékenynek”; azaz a vizsgált LDV hívásirányokban jellemzően 10-15%-os díjcsökkenés mellett áttérnének másik szolgáltatóhoz. A legnagyobb szegmenst a „közepesen ár-érzékeny” csoport alkotja (48%).

A kutatás háttere és módszere

A kutatás során összesen 2000 háztartást kerestünk fel, és minden esetben az infokommunikációval kapcsolatos kiadásokért felelős háztartásfővel készült személyes interjú.
A kutatás eredményei reprezentatívnak tekinthetőek a magyarországi háztartásokra regionális elhelyezkedés, településtípus, a háztartások létszáma és a háztartásfő életkora szerint. A teljes minta hibahatára legfeljebb ±2,6%. A kutatás adatfelvétele 2002. első negyedévében zajlott.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo