A Goldman Sachs, az egyik vezető beruházási bank azon dolgozik, hogy vállalati ügyfeleik olyan szerteágazó megbízásainak végrehajtását, mint a cég tőzsdei bevezetése, a fúziók, vagy egy másik vállalat átvétele, legalább részben “gépesítsék”. Vizsgálataik azt mutatják, hogy például a tőzsdei bevezetésnél nem kevesebb, mint 127 lépést kell megtenni, ám azoknak mintegy a felét a számítógép is el tudja végezni: a bank saját, Deal Link nevű szoftverét már használják különböző ismétlődő műveletekhez. Ezek közé tartozik például a jogi szakértők véleményének kikérése, az esetleges érdek-ütközések kiszűrése és az ügyfél folyamatos, on-line tájékoztatása arról, hogyan áll, milyen költségekkel jár, milyen mértékű a megrendelt művelet.
A számítógépes programok alkalmazásával évente sok ezer munkaórát tudnak megtakarítani, ám ennek ellenére sem csökkentik a létszámot: az állandó, vagy gyakran ismétlődő folyamatok komputeres elvégzésével az alkalmazottak többet tudnak személyesen foglalkozni a pénzintézet ügyfeleivel.
A JP Morgan, a Wall Street másik óriása ugyancsak előre haladt már az üzletmenet automatizálásában. Tavaly óta működik szoftverük, amely megvizsgálja a tervezett hitelszerződéseket, amivel munkatársaik és külső ügyvédi irodák sok tízezer munkaóráját tudják megtakarítani. A bankház csak ebben az évben csaknem 10 milliárd dollárt fordít elektronikus fejlesztésre, robotikára, adattáraira, felhő-infrastruktúrájára és az óriási összeg harmadát új kezdeményezések kapják. A JP Morgan 20.000 szoftver-fejlesztő munkájára támaszkodik.
Egyébként sem e két nagy bank, sem társaik nem hagyatkoznak egyedül saját erőfeszítéseikre. A CB Insights adatai szerint a Wall Street pénzintézetei 2017-ben 1.7 milliárd dollárt fektetnek a pénzügyi technika területén működő startupokba.
(Neue Zürcher Zeitung)