Szabadon pénzt csinálhatnak a startupok a LinkedIn adataiból

Egy San Franciscó-i bíró úgy döntött, a LinkedIn nem akadályozhatja meg egy startupnak, hogy hozzáférjen az oldalon szereplő adatokhoz. Az ügy alighanem precedensértékű, és megnyithatja az utat az előtt, hogy a big data-startupok aranybányaként használják a közösségi médián található adatokat.

A digitális gazdaság alapegysége, mondhatni valutája a számítógépes adat. De ki birtokolja az internet nyilvánossága előtt megosztott adatokat? Vagyis ki tudja azt pénzzé konvertálni, bevételt generálni belőle? Mindig ez a fő kérdés. A San Franciscó-i bíróságon Edward Chen bíró úgy döntött, hogy megtiltja – a Microsoft tulajdonában lévő – LinkedInnek, hogy az megakadályozza egy startupnak a hozzáférést a honlapon lévő adatokhoz. A kérelmet a HiQ Labs nyújtotta be, miután a LinkedIn kizárta a céget az oldalról.

A LinkedIn az előzetes végzés értelmében a LinkedInnek 24 órán belül el kell távolítania az oldalról azt a technológiát, ami megakadályozza a HiQ Labs zavartalan hozzáférését a honlapon szereplő nyilvános profilokhoz. Vagyis ami nyilvános, az nemcsak magánszemélyek, de jogi személyek felé is nyilvános.

Fotó: Flickr/[email protected].

A Reuters hírügynökség úgy kommentálta az esetet, hogy annak messzemenő üzleti és jogi implikációi vannak a LinkedInen és a HiQ-n túl, mert irányt mutat abban, hogy mekkora kontrolja van a közösségi média-platformoknak az általuk hostolt tartalmak felhasználását illetően.

Azok a big data-startupok, melyek nyilvános adatbázisokban lévő infotömegeket elemeznek, s eme analízisek eredményeit adják el (a mesterséges intelligenciát, a gép tanulást és az algoritmusokat használva prediktív analitikára), tulajdonképpen ezzel zöld utat kaptak tevékenységükhöz – legalábbis az USA-ban.

Alapfokú kisokos a Linkedinhez
A közösségi oldalak között is különlegesség a Linkedin, amely üzleti, szakmai profilja révén különül el elsősorban a többitől. Az egyre fontosabb felülethez ad használati kisokost a téma szakértője.
A HiQ Labs a LinkedInen található adatokat arra használja, hogy megjósolja az alkalmazottak jövőbeli viselkedését. Például azt, hogy mikor akarnak kilépni egy cégtől.

A LinkedIn már jelezte, hogy fellebbez az ítélet ellen.

A bírói végzést kommentálva a LinkedIn úgy állította be magát, mint aki a honlap felhasználóit védi, pontosabban azon jogukat, hogy kontrolálják, mi történik az adataikkal. A HiQ viszont a nyilvános információk nyilvános voltának védelmezőjeként tüntették fel magukat.

A két cég közötti vita májusban robbant ki, amikor a LinkedIn levélben szólította fel a HiQ-t, hogy hagyja abba a weboldalon lévő adatok használatát, júniusban a HiQ kereset nyújtott be a bíróságnak, azzal vádolva a LinkedInt, hogy megsérti a trösztellenes törvényt.

Dübörög a közösségi gazdaság – de kin gázol át?
Kettős a közösségi gazdaság megítélése, mivel ugyan egyértelmű, hogy a résztvevők és a fogyasztók számára hasznos, a hagyományos vállalkozások életet meglehetősen megnehezíti. Valamit kezdeni kell vele, de ez a szabályozóknak sem könnyű.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo