Óriási a digitális lemaradók aránya a magyar társadalomban

A fejlett országok netező polgárai körében is nagy az aránya azoknak, akik nem használják a közösségi médiát. A törzsközönség a jól kereső fiatalok. A magyar lakosság 33%-a az internethez sem fér hozzá, de állítólag ez már jövőre másképp lesz.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Habár úgy tűnik, az internet az egész világ működését meghatározza, valójában a World Economic Forum adatai szerint a világhálóhoz való hozzáférés sok helyen még mindig neuralgikus pont. A listában, ami a netes hozzáférés elterjedtségét méri ráadásul hazánk meglehetősen rosszul áll: nincs netje és okostelefonja sem a magyar társadalom 33%-ának. A 14 vizsgált ország közül csak Görögországban siralmasabb a digitális lemaradók aránya (40 %). A legjobb penetráció Hollandiában van, náluk csak a lakosság 5%-a digitális analfabéta, Svédországban és Ausztráliában az arány egyaránt 7%.

Ország Internet és közösségi média használat Csak internet Egyik sem
Svédország 71% 22% 7%
Hollandia 70% 25% 5%
Ausztrália 70% 23% 7%
USA 69% 21% 10%
Kanada 65% 26% 9%
Spanyolország 63% 27% 10%
Anglia 61% 27% 11%
Magyarország 53% 13% 33%
Olaszország 53% 18% 29%
Lengyelország 50% 23% 26%
Franciaország 48% 33% 19%
Görögország 46% 14% 40%
Japán 43% 29% 28%
Németország 37% 49% 15%
Forrás: World Economyc Forum

A hazai Digitális Jólét Program titkárságának friss közleménye szerint az elterjedéshez az árak csökkentése kell. Az MTI-n megjelent közleményben úgy fogalmaznak: idén januártól 27-ről 18 százalékra csökkent az internet-előfizetés áfája, 2018 januárjától pedig még tovább, 5 százalékra csökkentik. Ennek következtében az Európai Unió tagállamai közül a jövő évtől Magyarországon lesz a legalacsonyabb az internet áfája, és így 2018-ban 22 milliárd forinttal több marad majd a családok és a vállalkozások zsebében. A közlemény szerint 2018 végéig minden magyar településen hozzáférhetővé válik az ingyenes, szélessávú wifi-szolgáltatás. Szintén a jövő év végéig az Európai Unióban elsőként Magyarországon jut el minden háztartásba a másodpercenként legalább 30 megabites szupergyors internet.

Az elit már megfejtette a transzformáció titkát
A vállalatok túlnyomó többsége elmarad a versenytársak egy szűk elit csoportja mögött, akik már megfejtették a digitális transzformáció titkát, ezért sokkal erősebb versenypozícióban vannak.
Egyébként, bármennyire is úgy tűnik, nincs fent a többség a Facebookon sem. Az amerikai Pew Research 14 országra -köztünk hazánkra is- kiterjedő elemzése szerint a lakosság nagy része használja a netet, de sokkal kevesebben a közösségi médiát. Svédországban, Hollandiában, Ausztráliában és az Egyesült Államokban a leginkább elterjedt a közösségi médiafogyasztás, ezzel szemben Németországban csak a válaszadók 37%-a használja rendszeresen a közösségi honlapok valamelyikét (ugyanakkor a felnőtt lakosság 85%-a a világhálót általában). Ez meglepő, mert a társadalomtudósok és közgazdászok azt gondolnák, hogy az iparilag fejlett országokban a lakosok nagyon aktívak az ilyen platformokon. Ugyancsak alacsony a használati arány Japánban (43%), Görögországban (46%) és Franciaországban (48%). A 14 vizsgált országban 57% az átlag a közösségi média felhasználóinak arányát illetően. A rendszeres látogatók általában fiatalabbak, magasabb képzettségűek és jobb jövedelmi helyzetűek. A 18-34 éves korosztály körében dívik leginkább a közösségi média használata, az 50 fölöttieknél csökken ugrásszerűen a júzerek aránya.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo