Online lesz az ajtó és az autó is

A mai kor embere fiatal korától ki van téve a digitális világnak, így egyre inkább azt várja, hogy most már a fizikai világ utánozza az internetet, nem pedig fordítva.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Ericsson ConsumerLab kutatása szerint egyre több tárgyunkba kerülhet szenzor és internetkapcsolat. A felhasználók nagy része azt várja, hogy három éven belül házának ajtaja jelenlététől nyíljon és záródjon, nemsokára autója is magától parkoljon, és a bevásárlást mobiljáról intézhesse. Most értünk el arra a pontra, hogy a minket körülvevő tárgyaktól azt várjuk, amit kütyüinktől: legyenek bekötve a hálózatba, és legyenek interaktívak. A dolgok internete robbanás előtt áll.

Kép: Fotolia

Úgy tűnik, hogy azért, mert egyre több időt töltünk a képernyők előtt, változik az is, ahogy a fizikai világra nézünk. A fiatalabb generáció számára a képernyő nem elsősorban a tévé, hanem az interaktív, online asztali és mobil eszközök kijelzője. Ezeken keresztül ismerjük meg a világot, ezért elvárjuk, hogy a világ viselkedése is hasonlítson eszközeink viselkedéséhez.

A közeli jövő
Az Ericsson kutatása szerint az okostelefon-felhasználók jelentős része (66 százalék) úgy gondolja, hogy már három éven belül az ajtók és kapuk felismerik a belépőt, és automatikusan nyílnak és záródnak majd jelenlétükben. A felhasználók azt is szeretnék, ha autójuk magától parkolna, és segítene a dugók elkerülésében (47 százalék). Az hálózatba kapcsolt étkezési és egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatban is nagyok az elvárásaink, a megkérdezettek 38 százaléka használna olyan étel- vagy gyógyszercsomagolást, amely valós idejű fogyási információkat nyújt az interneten keresztül. A felhasználók azt is jónak tartanánk, ha a mindennapi bevásárlást is intézhetnék távolról, mobil és asztali eszközeikkel. Érdekes, hogy az utóbbi fejlesztést szeretnék a legtöbben igénybe venni (a megkérdezettek 67 százaléka).
„A mobil eszközök egyre változatosabb felhasználásainak elemzése merőben új információkat nyújt, különösen annak fényében, hogy a fiatalabb generációk egyre inkább az interaktív képernyők irányába mozdulnak a passzív felhasználás felől – mondta el Michael Björn, az Ericsson ConsumerLab kutatási vezetője. – Amikor már a teljes képernyő-használati idő minden egyéb napi tevékenységre szánt időt meghalad, ideértve a munkát is, a felhasználók elvárják, hogy a világ úgy viselkedjen, mint a képernyőik."

A számítógépek és az online világ felépítése sokáig a valóság működését utánozta, hogy egyszerűbb dolguk legyen a felhasználóknak. Mostanra eljutottunk oda, hogy a digitális világot akkor is megértjük, ha csak a saját törvényeinek megfelelően működik.

Mivel az újabb generációk már egészen fiatalon találkoznak a minket körülvevő képernyőkkel, éppen fordított a kapcsolat a digitális és a fizikai világ között. Már azt várjuk el, hogy a fizikai világ utánozza a virtuálist, az internet világát. Ennek következményei is lesznek: a tárgyaknak is reagálniuk kell az érintésekre, és tudniuk kell kezelniük információkat.

A nagyvárosok jelentős részében már 2011-ben több időt töltött az átlagember képernyőkkel, mint bármi mással, például munkával és tanulással. A fiatalabbak többet és másfajta képernyő előtt vannak. Kevesebbet tévéznek passzívan, és többet interneteznek, játszanak interaktív módon. Az ő esetükben valószínű, hogy először virtuális módon találkoznak egy csomó dologgal, és nem a valóságban.

Korábban a számítógép-használat nagyobb állandósággal járt. A felhasználók gyakran nem is frissítették alkalmazásaikat, operációs rendszerüket, az állandóságot keresték, ha már saját dokumentumaik, képeik is ugyanolyanok maradtak.

Mostanra egyre több adatunk került a felhőbe, ami egy egészen más jelenség: akár a névadó égi képződmény, állandóságában is folyamatosan változik. Mobil és asztali gépeinken alkalmazásaink, online felületeink is állandóan alakulnak, így felhasználói szokásaink, alapvető tapasztalataink is. Saját digitális tulajdonunk, fájljaink, kapcsolataink is egyre inkább a felhőbe költöznek.

Ahogy egyre jobban teret nyer az internet használata a mindennapokban, az Ericsson felmérései szerint nő a fogyasztói elvárás, hogy a hétköznapi tárgyak is online legyenek. Biztosra vehető, hogy szenzor és netkapcsolat kerül a közlekedési és egészségügyi tárgyakba és még sok minden másba. A dolgok internete nagy robbanás előtt áll.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo