Online lesz az ajtó és az autó is

A mai kor embere fiatal korától ki van téve a digitális világnak, így egyre inkább azt várja, hogy most már a fizikai világ utánozza az internetet, nem pedig fordítva.

Az Ericsson ConsumerLab kutatása szerint egyre több tárgyunkba kerülhet szenzor és internetkapcsolat. A felhasználók nagy része azt várja, hogy három éven belül házának ajtaja jelenlététől nyíljon és záródjon, nemsokára autója is magától parkoljon, és a bevásárlást mobiljáról intézhesse. Most értünk el arra a pontra, hogy a minket körülvevő tárgyaktól azt várjuk, amit kütyüinktől: legyenek bekötve a hálózatba, és legyenek interaktívak. A dolgok internete robbanás előtt áll.

Kép: Fotolia

Úgy tűnik, hogy azért, mert egyre több időt töltünk a képernyők előtt, változik az is, ahogy a fizikai világra nézünk. A fiatalabb generáció számára a képernyő nem elsősorban a tévé, hanem az interaktív, online asztali és mobil eszközök kijelzője. Ezeken keresztül ismerjük meg a világot, ezért elvárjuk, hogy a világ viselkedése is hasonlítson eszközeink viselkedéséhez.

A közeli jövő
Az Ericsson kutatása szerint az okostelefon-felhasználók jelentős része (66 százalék) úgy gondolja, hogy már három éven belül az ajtók és kapuk felismerik a belépőt, és automatikusan nyílnak és záródnak majd jelenlétükben. A felhasználók azt is szeretnék, ha autójuk magától parkolna, és segítene a dugók elkerülésében (47 százalék). Az hálózatba kapcsolt étkezési és egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatban is nagyok az elvárásaink, a megkérdezettek 38 százaléka használna olyan étel- vagy gyógyszercsomagolást, amely valós idejű fogyási információkat nyújt az interneten keresztül. A felhasználók azt is jónak tartanánk, ha a mindennapi bevásárlást is intézhetnék távolról, mobil és asztali eszközeikkel. Érdekes, hogy az utóbbi fejlesztést szeretnék a legtöbben igénybe venni (a megkérdezettek 67 százaléka).
„A mobil eszközök egyre változatosabb felhasználásainak elemzése merőben új információkat nyújt, különösen annak fényében, hogy a fiatalabb generációk egyre inkább az interaktív képernyők irányába mozdulnak a passzív felhasználás felől – mondta el Michael Björn, az Ericsson ConsumerLab kutatási vezetője. – Amikor már a teljes képernyő-használati idő minden egyéb napi tevékenységre szánt időt meghalad, ideértve a munkát is, a felhasználók elvárják, hogy a világ úgy viselkedjen, mint a képernyőik."

A számítógépek és az online világ felépítése sokáig a valóság működését utánozta, hogy egyszerűbb dolguk legyen a felhasználóknak. Mostanra eljutottunk oda, hogy a digitális világot akkor is megértjük, ha csak a saját törvényeinek megfelelően működik.

Mivel az újabb generációk már egészen fiatalon találkoznak a minket körülvevő képernyőkkel, éppen fordított a kapcsolat a digitális és a fizikai világ között. Már azt várjuk el, hogy a fizikai világ utánozza a virtuálist, az internet világát. Ennek következményei is lesznek: a tárgyaknak is reagálniuk kell az érintésekre, és tudniuk kell kezelniük információkat.

A nagyvárosok jelentős részében már 2011-ben több időt töltött az átlagember képernyőkkel, mint bármi mással, például munkával és tanulással. A fiatalabbak többet és másfajta képernyő előtt vannak. Kevesebbet tévéznek passzívan, és többet interneteznek, játszanak interaktív módon. Az ő esetükben valószínű, hogy először virtuális módon találkoznak egy csomó dologgal, és nem a valóságban.

Korábban a számítógép-használat nagyobb állandósággal járt. A felhasználók gyakran nem is frissítették alkalmazásaikat, operációs rendszerüket, az állandóságot keresték, ha már saját dokumentumaik, képeik is ugyanolyanok maradtak.

Mostanra egyre több adatunk került a felhőbe, ami egy egészen más jelenség: akár a névadó égi képződmény, állandóságában is folyamatosan változik. Mobil és asztali gépeinken alkalmazásaink, online felületeink is állandóan alakulnak, így felhasználói szokásaink, alapvető tapasztalataink is. Saját digitális tulajdonunk, fájljaink, kapcsolataink is egyre inkább a felhőbe költöznek.

Ahogy egyre jobban teret nyer az internet használata a mindennapokban, az Ericsson felmérései szerint nő a fogyasztói elvárás, hogy a hétköznapi tárgyak is online legyenek. Biztosra vehető, hogy szenzor és netkapcsolat kerül a közlekedési és egészségügyi tárgyakba és még sok minden másba. A dolgok internete nagy robbanás előtt áll.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo