A számhordozhatóság a hírközlési rendszer azon szolgáltatása, amely minden előfizető számára biztosítja, hogy előfizetői hívószámát akkor is megtarthassa, ha szolgáltatót vált. A Magyarországon 2004. január 1-jén életbe lépett új hírközlési törvény a vezetékes piacon már az év elejétől, a mobil piacon pedig május 1-jétől kötelezi a szolgáltatókat e lehetőség biztosítására, amit az Európai Unió vonatkozó irányelve is előír. A törvény szerint a váltás költségeit az új szolgáltatónak és az előfizetőnek kell majd közösen állnia, de ahogyan más részletekről sem, a költségek arányáról sem tudni még pontos információt. Minthogy arról sem, hogy mobilpiac vezetékestől eltérő jellegéből fakadóan (magasabb percdíjak a nem honos hálózatba irányuló hívásoknál) hogy fog az ügyfél tájékoztatást kapni arról, hogy a hívott előfizető éppen melyik szolgáltatóhoz csatlakozott és hogy abban az esetben, ha a hívott előfizető szolgáltatót váltott, a hívónak milyen tarifát kell fizetnie.
Kevés az idő, sok a nyitott kérdés
Eddig az Európai Unió tizenkét tagországában valósították meg a mobilszámok hordozását, országonkénteltérő népszerűségnek örvendett az új lehetőség. Míg a legtöbb országban a jogalkotó, ill. a helyi hírközlési hatóság nem egy esetben 1-2 évet is adott a szolgáltatóknak a felkészüléshez, addig itthon a törvény hatályba lépésétől öt, a rendelet elfogadásától pedig várhatóan alig több mint egy hónap áll majd a szolgáltatók rendelkezésére, hogy a technikai feltételeket biztosítsák. Ugyanis a részleteket magába foglaló rendeletet a kormány még nem fogadta el, így az várhatóan csak március második felében jelenik meg, addig pedig aligha tudni pontos részleteket az üggyel kapcsolatban (megjegyeznénk, hogy a most májusban csatlakozó országok közül Szlovákiában például az "EU-kompatibilis" új hírközlési törvényt sem fogadták még el, nemhogy májusra köteleznék volna az ottani szolgáltatókat a lehetőség technikai hátterének biztosítására).
– A szolgáltatók gőzerővel dolgoznak, ám amíg nincs pontos információnk a rendeletbe foglalt – még el nem fogadott - részletekről, addig aligha tudunk megfelelni azoknak. – fogalmazott kérdésünkre Tompa Ferenc, a Westel távközléspolitikai ügyvezető igazgatója. –Megoldás lehetett volna, ha Magyarország a hírközlési jogszabályok harmonizálása kapcsán a számhordozhatóság bevezetésére átmeneti mentességet kér az Uniótól. Ezt a megfelelő felkészülés érdekében az idevágó tagállami gyakorlattal igazolni lehetett volna, hiszen a nyugat-európai országokban a vezetékes számhordozás bevezetését követően a tapasztalatok feldolgozása és a bonyolultabb szakmai feladatot jelentő mobil számhordozhatóság kidolgozása kellő indokul szolgálhatott volna. Annak ellenére, hogy a témában a hírközlési hatóság szervezésében már hosszabb ideje alapos szakmai előkészítő munka folyt, a számhordozhatóság szabályozásának végleges hazai megoldását és pontos részleteit a rendelet hiányában a szolgáltatók még nem ismerhetik. Nehézséget okoz, hogy az egyes belső vállalati folyamatok, ill. a szolgáltatók közötti eljárások csak a rendelet ismeretében véglegesíthetők. Nem mindegy például, hogy az áttéréshez milyen dokumentumok és milyen adatok szükségesek, az esetleges számlatartozások kezelése milyen módon egységesíthető. Problematikusnak tartjuk, hogy a jelentős kommunikációs feladatot jelentő ügyféltájékoztatás hogyan oldható meg korrekt módon ilyen rövid idő alatt, úgy, hogy az előfizetők a lehető legtájékozottabban tudjanak élni ezzel a lehetőséggel. – hangsúlyozta Tompa.
Célszerű lett volna a mobil iparág sajátosságainak figyelembe vételével az IHM által a hívószám továbbhordozására előirányzott 30 nap helyett legalább 60, de inkább 90 napot biztosítani, hogy ez alatt a hosszú elszámolási idejű nemzetközi roaming forgalomból keletkező számlatartozások egyértelműen rendezhetők legyenek. A Westel álláspontja szerint a rendelet akkor éri el célját, ha a felhasználók számára könnyen érthető és követhető megoldást kínál, s ennek érdekében a szolgáltatók közötti együttműködést olyan módon szabályozza, hogy minél kevesebb vitatható helyzet és ennek következtében minél kisebb többletköltség merüljön fel, hiszen ennek eredményét a fogyasztók is megérzik a tarifákban.”
Nemzetközi helyzet és példák
A szolgáltatás – ahogyan írtuk – világszerte eltérő népszerűségnek örvend. Az elsők között az Egyesült Királyság és Hong-Kong vezette be a mobilszámok hordozhatóságának lehetőségét, itt 1999 óta van lehetőség számmódosítás nélküli szolgáltató váltásra. Ezt követte 2000. március 1-jén Svájc is, majd tizenkét EU-tagország után tavaly november végétől az Egyesült Államokban is bevezették a mobiltelefonszámok hordozhatóságának lehetőségét. Az Európai Unió tagországaiban Angliában tavaly másfél millió, Spanyolországban több mint ötszázezer, Hollandiában negyedmillió szám hordozására vették igénybe eddig a szolgáltatást, Finnországban pedig egyes cégek akcióiknak köszönhetően két hét alatt 30 ezren váltottak szolgáltatót. Németországban tavaly ősz óta tudnak élni az előfizetők a lehetőséggel, ott a teljes ügyféltábor alig 1,5%-a vette eddig igénybe.
Mobilszolgáltató-váltáskor Svájcban az új szolgáltatóval történő előfizetés kötés után kapunk egy új SIM-kártyát ideiglenes hívószámmal. Az előfizetés megkötésével egyidőben ki kell töltenünk egy nyomtatványt a régi szám megtartásának érdekében, majd az új szolgáltató kötelessége a további technikai és adminisztratív lépések pár nap alatti végrehajtása. Időközben az új SIM kártya már kész a használatra, azonban még az ideiglenes számmal tudunk hívásokat kezdeményezni, miközben folyamatosan tájékoztatást kapunk SMS-ben a szolgáltató váltás folyamatának állásáról. A mobilszám átvitelére a kártyás előfizetőknek is van lehetőségük, azonban ebben az esetben a korábbi egyenleg átvitele nem megoldott. Mint ahogyan írtuk, az itthoni részletekről még nem tudni semmit, minthogy arról sem hogy a szolgáltató váltás kerül-e majd pénzbe nekünk, vagy sem, illetve hogyan fogjuk tudni, hogy éppen melyik hálózatba telefonálunk. Egyes elképzelések szerint a szolgáltatók majd egy központi számon adnak tájékoztatást az egyes számok hovatartozásáról, mások pedig a híváskor egy megkülönböztető jelzést tartanának helyesnek. Amíg azonban nincs elfogadott rendelet, addig csak reménykedhetünk, hogy ésszerű feltételekkel és díjakkal tud majd működni hazánkban is a mobiltelefonszámok problémamentes átvitele.
Mobil számhordozhatóság: még nincs elfogadott rendelet
Az Elektronikus Hírközlési Törvény 2004. májusától kötelezi a magyarországi mobilszolgáltatókat, hogy lehetővé tegyék ügyfeleik számára a számhordozhatóságot. A mai napig még nem pontosított és ezáltal el sem fogadott rendelet miatt a szolgáltatók gőzerővel dolgoznak a megvalósítás előkészítésén, mi, ügyfelek pedig csak találgatunk: mi, hogyan és mennyiért lesz.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.