Mit tegyünk, ha kibertámadás éri a cégünket?

Ön tudná, hova kapjon, ha kibertámadás érné a cégét? Mi lenne az első? Az adatokat vagy a cég hírnevét mentené? Kinek szólna először: a kollégáknak és cégvezetőknek, a hatóságoknak vagy éppen az ügyfeleknek? A NetIQ szakértői összegyűjtötték, hogyan érdemes felkészülni egy esetleges kibertámadás kezelésére, és mely szakembereket célszerű bevonni a tervezési folyamatba.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Napjainkban folyamatosan érkeznek a hírek a különféle biztonsági incidensekről és virtuális betörésekről, így ma már bárki lehet célpont a legnagyobb vállalatoktól kezdve a legkisebb szervezetekig. A NetIQ szerint ezért a biztonsági és egyéb működési folyamatok kialakítása során célszerű azt feltételezni, hogy a kiberbűnözők már betörtek a vállalatunk rendszerébe, és ennek megfelelően prioritásként kezelni a válaszlépések megtervezését.

Kép: Pixabay

A biztonsági szakemberek általában belátják ennek a megközelítésnek a létjogosultságát, de az üzleti vezetők a legtöbbször nem akarnak hasonló fejjel gondolkodni. Ők szeretnék inkább elkerülni a negatív híreket, a megszokott mederben tartani az üzletmenetet, és a lehető legkevesebbet költeni a biztonságra. Nem szívesen hallanak arról, hogy ha hackertámadásról van szó, akkor már nem is az a kérdés, megtörténik-e egyáltalán a vállalattal, sokkal inkább az, hogy mikor.

Fontos lenne azonban az üzleti döntéshozóknak is végiggondolniuk, hogy mivel járhat, ha már betörtek a rendszerükbe, és ennek megfelelően sorra venniük a biztonsági kérdéseket. Ha a vállalatot valóban megtámadják, az nem csupán az informatikai csapattól kíván reakciót. Ilyenkor aktív közreműködésre van szükség a többi részlegtől is, éppen ezért a válaszlépések kidolgozásához szükség van az üzleti vezetők és a többi osztály bevonására is.

Tervezzük meg az incidensek kezelését!

Ahogyan a katonaságnál is együtt gyakorlatoznak az egységek, a szervezeten belüli, különálló részlegeknek is egy csapatként kell megtervezniük és előkészülniük, hogyan reagálnának egy esetleges támadásra. Elsődlegesen az IT-biztonsági csapat feladata a megfelelő védelmi vonalak kiépítése, százszázalékos védelem azonban nem létezik, ezért fel kell készülni minden eshetőségre. Jól csökkenthetők ugyan a kockázatok többek között fejlett biztonsági információ- és eseménykezelő eszközökkel, minden veszély ellen azonban ezek sem védenek. Rendkívül nehezen akadályozhatná meg például egy IT-biztonsági szakember azt, hogy egy rosszindulatú alkalmazott kiszivárogtassa a birtokában lévő adatokat.

Európa felé tart a Badrabbit vírus
A Bad Rabbit elnevezésű zsarolóvírus a Petya zsarolóvírus egyik fajtája lehet. Valószínűleg hamis Adobe Flash Player telepítővel terjed. A fertőzött gépről megkísérli a szervezet lokális hálózatának többi számítógépét is megtámadni. A Petyához hasonlóan a Badrabbit is titkosítja a fájlokat és dokumentumokat a fertőzött gépen, pénzt követelve a feloldásért.
A visszaélések és behatolások különféle biztonsági szinteken történhetnek, és a reakciót is ennek megfelelően kell megtervezni. Például nem igényel felsővezetői beavatkozást egy olyan eset, amely nem érinti közvetlenül a szervezet ügyfeleit. Ha azonban a cég az újságok címlapjára kerül egy komoly adatszivárgási probléma miatt, akkor már szükség van az ügyvezető és a teljes brandmenedzsment-csapat munkájára többek között a sajtó felé kommunikálható üzenetek összeállításához vagy a részvényesek tájékoztatásához, illetve az esetleges érintettek kompenzálásának megtervezéséhez.

Célszerű ezeket a terveket pontosan részletezve összeállítani, majd rendszeresen tesztelni is. Sok nagyvállalatnál egy „piros csapatot" alakítanak ki erre a feladatra, amelynek tagjaira rábízhatják a fiktív ellenfél szerepét. Ez a csapat állhat belső munkatársakból vagy külsős szakértőkből, egyes cégek pedig hibavadász (bug bounty) programot hirdetnek, és pénzzel jutalmazzák azokat a szemfüles felhasználókat és amatőr vagy profi szakembereket, akik megtalálják az esetleges sebezhetőségeket a vállalat termékeiben. Az így feltárt gyenge pontok megerősítésével továbbcsökkenthetők a kockázatok, és egy esetleges vészhelyzetet is felkészültebben kezelhet a vállalat.

Tervezzünk a károk elhárítására!

A jó biztonsági csapatok általában már rendelkeznek forgatókönyvekkel bizonyos esetekre, például pontosan tudják, hogyan kell biztonsági mentésekből visszaállítani az adatokat. Ugyanakkor nem csak a technikai feladatokat kell figyelembe venni. Az olyan különféle rendeletek, mint például a GDPR, nagyon pontosan előírják például, hogy a szervezetek mennyi időn belül kötelesek értesíteni azokat a személyeket, akiknek az adatai érintettek egy incidensben. Eközben a cég jogászainak is célszerű felkészülniük az esetleges perekre. Bűntény esetén pedig az is fontos, hogy a bűnügyi helyszínelőknek még azelőtt összegyűjtsék a bizonyítékokat, mielőtt azok megsemmisülnének a biztonsági mentés visszaállításával.

A cégeknek azt is muszáj rangsorolniuk, hogy kár esetén melyik szolgáltatásokat kell először visszaállítaniuk. Ha például egy zsarolóvírus több szolgáltatást is megbénít, melyikre van nagyobb szükség közülük? A vállalatoknak célszerű előzetesen összeállítaniuk az üzleti hatásanalízis (Business Impact Analysis – BIA) dokumentumokat, amelyek segítenek az ilyen döntésekben.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo