Neves amerikai szakértők szerint a gyanú alaptalan. A gyártóknak nem fűződik érdeke ahhoz, hogy korábban eladott és jól működő termékeik használhatatlanná váljanak. A magyarázat: nem a galád ipar mesterkedéséről van szó, az ok a szoftveres frissítésben rejlik. Amikor az óriások, mint az Apple, a Microsoft vagy a Google új hardvert dobnak piacra, gyakran egyidejűleg frissítik a gyártmány szoftverét. Amikor például az Apple kora ősszel kihozta az iPhone 8-at, frissítést bocsátott rendelkezésre mobiljaira, visszamenőleg, egészen a négyéves 5S-ig.
A frissítés a készülékekben rendkívül bonyolult feladat, rengeteg fájl, alkalmazás, beállítás mozgatásával, módosításával jár. Eközben zavarok léphetnek fel, ezért érezzük adott esetben, hogy mobilunk, komputerünk lelassult. „Olyan ez a frissítés régebbi gépekre, mintha kicserélnék egy ház teljes vízvezetékét, de semmi mást” – jellemezte a helyzetet a Microsoft egyik szakembere.
Mindenesetre ezek a gondok némi fáradsággal megelőzhetők. Azaz: ne kattintsunk rögtön a frissítés panelre. Előbb mentsük le mobilunk, számítógépünk adatait, alkalmazásait, és csináljunk „tiszta telepítést”, kerüljön az új, frissített szoftver üres gépre. A dolog nem túl bonyolult: fájljainkat, fotóinkat áthelyezhetjük akár külső merevlemezre, akár a sok esetben ingyen igénybe vehető felhőszolgáltatások valamelyikébe. Miután a frissített rendszert telepítettük, a tartalmat visszatesszük.
Még egy hasznos tanács a problémák megelőzésére: ne spóroljunk a memóriával. Ha például 64 GB memóriával is rendelkezik mobilunk, ez nem jelenti, hogy „dugig” feltölthetjük ezt a memóriát.A telefonokban, laptopokban az úgynevezett flash memóriák szétszórtan őrzik az adatokat, amikor kinyitunk egy fájlt vagy alkalmazást, az adatok a merevlemez több részéről érkeznek.
Végül is semmi szükség nincs arra, hogy évente ezer dollárokért vegyük meg a legújabb mobilt, laptopot. Előrelátással, és némi technikai ismeretekkel sok pénzt, megtakaríthatunk, s mégis jól működő kütyünk lesz (The New York Times)