Mi tesz egy vállalatot hatékonnyá?

A kommunikáció által támogatott üzleti folyamatok bevezetése javítja a vállalat hatékonyságát. Természetesen számos megoldás létezik, de egyikből sem hiányozhat cég ama képessége, hogy szinte azonnal érzékelje a környezetében zajló változásokat, és arra hatékonyan tudjon reagálni. Ennek egyik eszköze a kommunikációs technológiák és az üzleti folyamatok integrálása.

Egy a közelmúltban készített Gartner-tanulmány szerint az emberi kommunikáció a központi eleme annak, hogy a gazdasági élet bármely szereplője megfelelő és hatásos választ tudjon adni a környezet kihívásaira. A Bern Elliot, Steve Blood and Bob Hafner által készített kutatás szerint a kommunikáció által támogatott üzleti folyamatok - angol kifejezéssel a communication-enabled business processes, rövidítve CEBPs - lényege, hogy a cégek szorosan összekapcsolják az emberi kommunikációs funkciókat - a hang- és adatkommunikációt, valamint az üzenetkezelés bármely formáját - azokkal a számítógépes rendszerekkel és alkalmazásokkal, amelyeket a munkatársak mindennap használnak.

Összekapcsolva

- Az elmúlt években tanúi lehettünk annak a folyamatnak, ahogyan az informatika beszivárgott a mindennapjainkba, és a szórakozástól a munkánkig behálózta szinte az összes tevékenységi körünket. A technológia fejlődésével az internet és az e-mail mellett megjelentek a vállalatok mindennapi működését kiszolgáló számlázószoftverek, raktárkezelő programok és a bonyolult, minden területre kiterjedő vállalatirányítási rendszerek. A hatékonyságnövekedés egy következő fokozata, ha mindezt összekapcsolom - magyarázza Hirsch Gábor, a Cisco Magyarország üzletfejlesztési vezetője.

Az emberi teljesítmény természetes velejárója ugyanis a reakcióidő: azaz a probléma észlelése és az adott válasz között eltelt időtartam. A Gartner idézett tanulmánya szerint éppen ez határozza meg, hogy egy vállalat mennyire képes sikerrel helytállni napjaink globális versenyében. Tehát ha gyorsan és jól reagál a problémákra, és hatékonyan működik, ám ha nő a reakcióideje, és romlik a válasz minősége, kiszorul. A kommunikációval támogatott automatizált üzleti folyamatok viszont csökkentik a várakozási időt, miközben jól láthatóan növelik a szervezet válaszainak hatékonyságát.

- Ma nyugodtan azt mondhatjuk, hogy az informatika a vállalati működés - nagyvállalati környezetben különösképpen - kihagyhatatlan eleme: a megoldások már áthatják az emberi kommunikációt, sőt kommunikálnak egymással is, automatizálva számos folyamatot, amely korábban idő- és humánerő-ráfordítást igényelt. Ehhez az IP technológia elterjedésére volt szükség - hangsúlyozza Hirsch Gábor.

Már a kisebb cégeknek is elérhető

Az IP-technológia Magyarországon sem új; ma már olyan kiforrott rendszer, amely a finomhangolást, az egyedi igények maximális figyelembevételét is lehetővé teszi.

Érdekes jelenség, hogy míg a magánéletben sokan használják az internet adta sokszínű kommunikációs és információcsere-lehetőségeket - videohívások, chat, ingyenes telefon, közösségi oldalak -, addig a vállalatoknál többnyire még mindig az e-mail, az asztali és a mobiltelefon hármasa az uralkodó. Erre ad választ az egységes kommunikációs platform, amely a vállalatirányítási rendszerekkel is együttműködik. A cégen belüli azonnali üzenetküldő, csevegőszolgáltatások, a jelenlétinformáció - amely jelzi, hogy melyik munkatársunk mely kommunikációs eszközön érhető el-; a vezetékes hívás mobilon fogadása vagy az interneten elérhető hangpostaüzenetek azt a célt szolgálják, hogy minél mobilabbá váljon a munkavégzés, más funkciók pedig a reakcióidő rövidülését eredményezik.

- Az egységes kommunikáció növeli a felhasználói élményt, és a vállalati tevékenységek hatékonyságát is jótékonyan befolyásolja. De nem ez a végcél. Az olyan típusú egységes kommunikáció, amely már az üzleti folyamatokat is áthatja, mindennek a tetőzése - teszi hozzá a szakértő.

A vállalati alkalmazásokhoz integrált kommunikáció mostanáig csupán a nagyvállalati szegmens számára volt elérhető. A megoldásszállítók azonban nyitottak a kis- és középvállalatok irányába is, és ma már egyre több, a kkv-kör számára megfizethető rendszer van forgalomban. (A Microsoft egyenesen 30 százalékos megtakarítást ígért vele.) Bár a szakértők szerint minden ügyfél egyedi, és így nehéz listaárról beszélni, az azért jól látszik, hogy akár egymillió forintért is beszerezhető olyan eszköz, amely egységesen kezeli a hang-, adat- és képi kommunikációt, ezáltal javítja a cégműködés átláthatóságát és reakcióidejét.

Szemléletmód, nem csodaszer

Hirsch Gábor szerint napjainkban vállalatmérettől függetlenül minden cégnek érdemes újragondolnia a kommunikációs modelljét. Különösen az IT-intenzív iparágakban tevékenykedő, illetve magas IT-kultúrájú vállalkozások számára hozhat ugrásszerű hatékonyságnövekedést a hagyományos kommunikációs rendszerek átalakítása.

A Gartner előrejelzése szerint 2010-re a CEBP eszközt bevezetett vállalatok 80 százaléka jelentős bevétel- és versenyképesség-növekedést fog tapasztalni. Az amerikai kutatóintézet becslése kimondja, hogy ha az üzleti folyamatoknak legalább a 10 százalékát támogatja majd a kommunikáció, 50 százalékos hatékonyságnövekedést lehet prognosztizálni néhány éven belül. A Gartner kutatói szerint például a munkaerő mobilitása az egyik leglényegesebb terület, ahol a CEBP komoly sikereket hozhat.

Az azonban, hogy az üzleti folyamatokat kommunikációnak kell támogatnia, csupán szemléletmód, amely önmagában nem csodaszer. A bevezetésével párhuzamosan érdemes újragondolni az üzleti folyamatokat, illetve esetlegesen a cég szervezeti struktúráját is.

A kutatóintézet szakértői két jó tanácsot fogalmaztak meg a vállalatvezetők számára, hogy hogyan készüljenek a kommunikációs technológiák és az üzleti folyamatok integrálására: felül kell vizsgálni a jelenlegi munka- és üzleti folyamatokat annak tükrében, hogy hol lehet az új technológiával hatékonyságnövekedést elérni, és fel kell térképezni az összes meglévő kommunikációs infrastruktúrát, hogy melyik rendszer képes a CEBP-t támogatni.

De mint oly sok modern vezetési elméletnél, itt is igaz, hogy vajmi kevés értelme van a változásokat ösztönözni, és abba invesztálni, ha az eredmény nem mérhető mindenki számára átlátható módon. A Gartner szerint a CEBP hozamának méréséhez szükséges modellek kidolgozása még hátravan. A kommunikációs rendszerek hatékonysága ugyanis általában alacsonyabb vállalati szinten mérhető, míg a kommunikáció által támogatott üzleti folyamatok bevezetésének eredménye gyakran a magasabb szinten elért üzleti hozamban ölt testet.

Megjelent a Piac és Profit magazin februári számában

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo