A hazai IT-költések körülbelül 7-8 százaléka jut az üzleti analitikai beruházásokra. Nemzetközi és közép-kelet-európai összehasonlításban is azért még van hova fejlődnünk, mert ez az arány körülbelül háromnegyede a nemzetközi, illetve regionális átlagnak – írta együttműködő partnerünk, a Bitport.hu.
Forráshiányos, vonakodó kkv-k
A kis- és középvállalatok (kkv) körében komoly korlátot jelent az EU-források szűkössége, a kisebb vállalatok egyelőre vonakodó hozzáállása az új technológiához, illetve maga az a tény, hogy egyáltalán rendelkezésre áll-e olyan adat, vagy rendszer, amely alapja lehet az üzletiintelligencia-rendszer bevezetésére. "Főként a kkv-k esetében ugyancsak visszatartó erő, hogy a BI-rendszereket sokszor nem lehet hosszú távú stratégiai tervezésre használni a gyakran változó piaci környezet miatt, a rövidebb, taktikai jellegű döntésekben viszont így is komoly szerepük lehet" – mondta Bakk József, az IDC szoftverpiaci elemzője. (A big data lehet az idei év egyik legfontosabb trendje a vállalati informatikában!)
A hazai BI-piac gyorsabb növekedésének a legnagyobb korlátai közé többek véleménye szerint a költségoldal sorolható, ami egyaránt vonatkozik a szoftverekre és a tanácsadásra is. "A szoftvereknél elindulni relatíve könnyű, mert több nagy cég is kínál kkv-knak megfizethető árú licenckonstrukciókat, de ezek adott limit felett már nem elérhetőek és ilyenkor ugrásszerűen nőhet a költség" – hangsúlyozta Arató Bence, a BI Consulting vezetője
Nemcsak forrásszűke, hanem kulturális adottság is, hogy egy cég mennyire akarja transzparenssé tenni a működését, és mennyire áll rendelkezésére az a külső, vagy historikus adat, amiből megfelelő következtetéseket tudnának a BI-megoldások levonni. (Pedig általában rengeteg adat áll a cégeknél, csak nem használják.) „Főleg a kisebb cégek esetében még mindig a cégvezető kockás füzete az, ami az "üzleti intelligenciát" tartalmazza" –fogalmazott a bitport.hu-nak Polner Tamás, a Microsoft Magyarország adatplatform termékek közép-kelet-európai termékvezetője.
Korlátozó tényezőnek látják a szakértők azt is, hogy a jó BI-szakember drága, az olcsó meg nehezen tud kellő eredményeket felmutatni. Az analitika globális népszerűsége miatt érezhető az agyelszívás hatása is. Ennek alapján az IDC szerint az üzleti analitika jövőbeni fejlődési üteme nemcsak a vendorok, hanem az oktatás számára is kihívást jelent. Érzékelhető ugyanis, hogy egyre gyorsabban nő az igény a szakemberekre. Ugyanakkor önmagában ma sem lehet általában gond a szakemberkínálat, mivel manapság már száz feletti a BI-megoldásokkal foglalkozó hazai cégek száma. "Nem szokatlan, hogy egy tenderen akár tíz cég is indul" – jellemzi a helyzetet Arató Bence.
A cikk teljes terjedelemben itt olvasható!