Ez a megközelítés egyáltalán nem új, a felhasználók kihasználásában mindig is nagy potenciál volt a támadások során, hiszen viszonylag könnyen kivitelezhető és akkor is működik, ha a támadók műszaki oldalról jelentős akadályokba ütköztek. Jelenleg ugyan nem állnak rendelkezésre pontos adatok arra vonatkozóan, hogy az elmúlt néhány évben hány vírusfertőzési incidensben voltak a naiv, biztonságtudatossági ismeretekkel nem-rendelkező felhasználók okozói segítői a támadásoknak, de a Makay.net aktuális ügyfél-statisztikája meglehetősen beszédes képet fest a helyzetről.
Sérülékeny cégek
A Makai.nethez érkezett megkeresések alapján úgy tűnik, véget ért az „uborkaszezon”, és ismét nagy számban kapják a cégek a fertőzött emaileket. A kialakult trendre viszont nem lehet múló jelenségként tekinteni, ugyanis egyértelműen meghatározhatóak azok a tényezők, amik miatt ezek a támadások sikeressé váltak és mindegyik emberi mulasztásra vezethető vissza:
- Biztonságtudatossági oktatás hiánya: A legfejlettebb védelmi rendszer sem képes megvédeni egy céget, ha a munkavállalók nem rendelkeznek a munkakörüknek megfelelő, szerepkörökre kialakított biztonságtudatossági ismeretekkel.
- Megfelelően menedzselt antivírus hiánya: A zsarolóvírusok és egyéb kártevők általában olyan munkaállomásokról és kiszolgálókról indulnak, amik nem rendelkeztek megfelelő kártékony kód elleni védelemmel.
- Szervezetméretnek megfelelő hálózati tűzfal hiánya: Egy céges hálózatnál elengedhetetlen egy dedikált tűzfal a külső és a belső támadások elhárítására.
- Sérülékenységvizsgálatok hiánya: Manapság egyre elterjedtebbek az olyan kártevők, amik szoftversérülékenység kihasználásával jutnak be egy-egy rendszerbe.
- Ütemezett frissítések és biztonsági javítások hiánya: Két sérülékenységvizsgálat között is garantálni kell egy információs rendszer biztonságát.
- Hardening rendszer- és szoftverbeállítások hiánya: A gyengén konfigurált hálózati eszközök és rendszerek szinte várják, hogy valaki vagy valami betörjön rájuk.w