Nyugati befektetők figyelmébe ajánlotta a kelet-közép-európai térséget, mindenekelőtt Lengyelország, Csehország és Magyarország piacait a Wall Street Journal Europe egyik közelmúltban megjelent írása. A cikk írója, a Siemens egyik szakértője azzal érvelt, hogy a régiót jellemző hátrányokat – személyi számítógépek csekély elterjedtsége, az e-business fellendülését akadályozó fejletlen hitelkártyás fizetés és a drága távközlési szolgáltatások – ellensúlyozza, hogy az év végén Csehországban és Magyarországon megszűnik a monopólium a távközlési piacon, ami várhatóan lökést ad a telefónia és az internet fejlődésének. A közép- és kelet-európai it-piacot az International Data Corporation (IDC) 10 milliárd dollárra értékeli, és az elkövetkező időszakban évi 15 százalékos növekedését prognosztizálja. Hasonló mértékű bővülést jósol a most 25 milliárd dolláros kommunikációs piacnak is.
Hazai százmilliárdok
A magyarországi it-piac nagysága 2001-ben a legfrissebb becslések szerint 1,3 milliárd dollárra tehető – állítja Gregory Sulák, a PricewaterhouseCoopers pénzügyi tanácsadások, szolgáltatások igazgatóhelyettese. Bár az it-szektor különböző értelmezéséből adódó nehézségek kétségessé teszik az adatok összehasonlíthatóságát, ez hasonló érték, mint amit a BellResearch és a Think Consulting egy közösen végzett vállalati felmérés alapján nemrégiben publikált.
A keresleti oldalt vizsgáló Magyar infokommunikációs jelentés szerint a magyar vállalatok 2001-ben 155 milliárdot költenek távközlésre, 66 milliárd forintot adatkommunikációra, 185 milliárdot informatikára és 14 milliárd forintot internetkapcsolatokra. Vagyis a hazai vállalatok összesen 420 milliárdot fordítanak infokommunikációra. Ha ehhez hozzáadjuk az e-business kiadásokat, kapjuk meg a teljes hazai – az EITO-besorolás szerinti – it-szektor nagyságát. (Erről lásd Mi az az it? című írásunkat a … oldalon.)
Német szakértők is hasonlóan értékelik a magyarországi it-szektort. Szerintük 2001-ben a magyar távközlési és számítástechnikai piac elérheti a 4 milliárd eurót, és ezzel az ágazat bővülése – a tavalyi 13,8 százalékhoz hasonlóan – idén is meghaladja az európai növekedési ütemet. Az Országos Német Számítástechnikai, Távközlési és Új Médiák Szövetsége a magyar piac 11,6 százalékos bővülését prognosztizálja erre az évre, szemben az európai 9,5 százalékos növekedési várakozásokkal.
Jelentéktelen e-biznisz
A fellelhető statisztikákból hiányoznak a hazai e-biznisz nagyságára vonatkozó adatok. Nem véletlen. Gregory Sulak szerint a magyarországi technológiai költések alakulását elsősorban három szektor tevékenysége határozza meg: a kormányzati beruházások, a telekommunikációs vállalatok költései és a pénzügyi ágazat.
Az ágazat hazai teljesítményébe az e-business és a „kisfogyasztó”, vagyis a lakosság kevéssé szól bele. A hazai e-business annyira kicsi, hogy nem is lehet mérni – vallja Pintér Éva, a BellResearch it-üzletágvezetője. A B2C piac nagysága a hazai kiskereskedelmi forgalom egy százaléka alatt marad, a B2B területén pedig az számít eseménynek, ha a site-ra odatéved egy vásárló.
A lakosság sem igen szól bele a piac alakulásába. Az otthoni PC-lefedettség még mindig csak 10-12 százalék között van, és egyelőre a terjedés legnagyobb akadálya az igény hiánya – állítja Jakab Áron, a BellResearch internetes üzletágának vezetője.
De mitől lenne igény rá, ha a tartalomszolgáltatók nem kínálnak számukra elengedhetetlen információkat, nekik viszont hiányzik a pénz a továbbfejlődéshez?
A dotkomválság hatása
Míg az európai országokban az euró közeli bevezetése felpörgeti a technológiai költéseket, Magyarországra pillanatnyilag a stagnálás jellemző. Ez csak részben magyarázható a dotkomlufi kipukkadásával.
A kockázatitőke-befektetések aránya alacsony a régióban, ezért a hazai piacra nem volt látványos hatással az amerikai cégek zuhanása – állítja Jaskó István, az LNX marketing- és kommunikációs igazgatója. Jakab Áron véleménye szerint Amerikában sem vált veszteségessé az internetes üzletág, csak nem hoz annyit, mint amennyit vártak tőle.
A nemzetközi események hatására jóval óvatosabbak lettek a befektetők, ami az amúgy sem tőkeerős magyar technológiai szektor növekedését lassítja – hangsúlyozza Gregory Sulák. Szakértők szerint a lufi kidurranása előtt túl sok pénzt pumpáltak a szektorba, most viszont túl kevés az ágazatban a tőke. Ezért a veszteségessé vált tartalomszolgáltatók – mint például az Index vagy az Origo – csak lassan tudnak előrehaladni. Miután Magyarországon nem fújták akkorára a dotkomlufit, nem is szólt olyan hangosan, amikor kidurrant, de lassabban is fejlődik az ágazat. Türelmesnek kell lenni – mondja Jakab Áron.
Stratégiaváltás
A magyar it-szektor mostani álmosságát elsősorban a hazai gazdaságban zajló átalakulások okozzák – véli a Pricewaterhouse igazgatóhelyettese. A Matáv privatizációját követő és a 2000. év közötti időszakot nevezhetjük akár a „nagy beruházások” idejének is. Lezajlottak a látványos hálózatépítési, kábelezési és egyéb infrastrukturális invesztíciók, a pénzintézeteknél létrejöttek a modern ügyfélkezelési csatornák, ugrásszerűen megnövekedett a weboldalak és az internetes tartalomszolgáltatók száma. Ezzel a hazai nagyvállalatok technológiai színvonala jelentősen javult, közeledett a fejlett országok vállalataiéhoz.
Ezt követően a stratégiai célok között hátrébb szorultak az újabb it-irányú fejlesztések. A piac meghatározó szereplői most másra figyelnek – mondja Gregory Sulák. A stratégiai együttműködések alakulása, felvásárlások, költségmegszorítások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort. A kicsik és közepesek pedig még messze vannak attól, hogy mérhető nagyságrendben jelentkezzenek igényeikkel az it-szektor termékeire, szolgáltatásaira.
A hálózatépítési piac folyamatosan csökken – véli Jaskó István. Ennek oka egyrészt, hogy az utóbbi években a szükséges hálózatmennyiség, a sávszélesség vonatkozásában jelentős tartalékkapacitással, kiépült. Eddig az igények és így a kihasználtság is messze elmaradtak a lehetőségektől.
Telítődött nagyvállalati piac
Nagyvállalati körökben máris érezhető a telítettség. Az irodaépítési boom végével automatikusan az infrastrukturális beruházások – számítógép-hálózatok, telefonközpontok, integrált rendszerek kiépítése – is visszaesnek – magyarázza a stagnálás gyakorlati okát Jaskó István.
Ennek ellenére az adatkommunikácós kiadások növekedését jósolja a szakember, mivel a drága, technológiailag fejlett alkalmazások felé mozdul a piac. Ezt támasztják alá a PricewaterhouseCoopers tapasztalatai is. A tavaly végzett felmérés eredménye szerint a kockázatitőke-befektetések főleg az erősen innovatív technológiai és technikaiinfrastruktúra-ágazatok fejlesztését célozzák, mint például a lézeralapú drót nélküli adatátvitellel foglalkozó Laserbit vállalat. (Az 1999-ben alakult angol–amerikai–magyar részvénytársaságba az Intel Capital, a 3TS Venture Capital és a Sandler Capital összesen 6 millió dollárt fektetett be 2000 decemberében.)
A telekommunikációs ágazatban a PricewaterhouseCoopers a stratégiai befektetések csökkenését várja. A felvásárlásokat és összeolvadásokat ebben a szektorban elsősorban a magántőke fogja vezérelni, s új trendként a menedzserkivásárlások megjelenését prognosztizálják a szakértők.
Növekedés helyett ugrások
Aki ebben az ágazatban egy évnél távolabbra jósol, az nagyon merész – állítja Jakab Áron. A technológiai piac nagyon gyorsan változik, és a fejlődés határát ma még senki sem látja.
A mostani lassulás ellenére a szektor növekedési üteme biztató – áll a PricewaterhouseCoopers 2000-ben készített, a közép-európai vállalatfelvásárlásokat és egyesüléseket vizsgáló tanulmányában. A 2000-es év kiemelkedő eredményeket hozott a kelet-európai telekommunikációs, média- és technológiai ágazati befektetésekben. Az it-szektor 23 százalékkal részesedett a régió összes felvásárlási és összeolvadási tevékenységéből. A tíz legnagyobb tranzakcióból az első és a harmadik helyen a Deutsche Telekom magyarországi telekommunikációs beruházásai állnak.
Az ágazat legtöbb szereplője a szektor növekedését a telekommunikáció liberalizálásától s annak kapcsán az internetelterjedtség fellendülésétől várja. Növekedést sejtetnek az elektronikus aláírási törvény életbelépésével várhatóan meginduló kormányzati beruházások és az e-kormányzati portál létrejötte. A bankok területén új fiókhálózatok épülése helyett a hangsúly várhatóan az adatkommunikációs technológiára tevődik át. A távközlési piac liberalizációját megelőzően az it-szektor infokommunikációs ágában a Matáv – kihasználva monopolhelyzetét – valószínűleg fejleszteni fog bizonyos területeken, és új szolgáltatásokat dob piacra.
Ha igaz, hogy az ágazatot természetes ciklikusság jellemzi, akkor a mostani visszaesés után emelkedés várható, bár mindent megrengető növekedésre senki nem számít. Az it-szektor pro-aktív: fejleszt, igényt generál az újításokra, majd kielégíti azt, és újból előreszalad.
Sebők Orsolya
Kultúraváltás kell
Az it-szektor felrázásának egyik módja lehet, ha a kis- és középvállalati (kkv) kör aktív fejlesztésekbe kezd – állítja Kangiszer Gyula, az Accenture stratégiai menedzsere. A nagyvállalati szektor telítettségével szemben itt még komoly beruházási lehetőségek vannak, csakhogy ennek a körnek túl drága és sokszor nem is racionális egy integrált vállalatirányítási rendszer kiépítése vagy egy call center üzemeltetése. Amerikában és Nyugat-Európában a megoldást az ASP (alkalmazásszolgáltató) cégek elterjedése jelentette. Magyarországon is egyre több vállalat nyújt hasonló szolgáltatást
A hazai it-szektor felrázására több megoldás kínálkozik – vallja a szakember. Az egyik a kormányzat mint jelentős vásárlóerő, a másik azonban a lakosság és a kkv-kör it-ellátottságának támogatása lehet.
A magyarországi it-szektor heterogén, még a nagyvállalatok is inkább a meglévő infrastruktúra kihasználásával igyekeznek lépést tartani az egyre erősebb technológiai kihívásokkal. A kis- és középvállalatok számítógépes lefedettsége alacsonyabb, és elsősorban no name-gépek adják gépparkjuk nagy részét. E szektorban először kultúraváltásra lenne szükség, mivel az informatika a versenyképesség egyik kulcsa. Sajnos, ebben a körben az információtechnológia még nehezen értelmezhető, a szükségessége nem jól definiált, és „házon belül” sok esetben nehezen finanszírozható az üzemeltetéshez szükséges szakképzett munkaerő.
Nem a dotkom bukott meg
A nagy lehetőségek megvalósításához, a piaci belépéshez az informatikai korszakban nincs szükség hatalmas tőkére – állítja Nyári Ildikó, a Worldsites Hungary ügyvezető igazgatója –, de bármennyire is az ötlet, az információ, a kreativitás az uralkodó erő, azért pusztán ez utóbbiak sem elegendőek, szükségesek a pénzügyi és üzleti ismeretek, valamint a gyakorlat is. Ráadásul a dotkom időszakban átlagos befektetők átlagos ötletekbe fektettek be, az ötlet tulajdonosa is átlagos, termékorientált specialista volt. Pedig egy cég életében a termék a legkevésbé fontos szereplő. Meg kell tanulni céget építeni, működtetni, mert egy cég nem más, mint több rendszer harmonikus együttműködése, hasonló az emberi szervezethez: ha valamelyik részével nem kellő módon foglalkozunk, az elkezd hanyatlani, és hamarosan beteggé válik.
A befektetők az informatikai korszakban hatalmas méretekben finanszírozták az informatikai cégeket, de a tudatuk még a külső befektetőé volt, és az „ipari korszak” modellje szerint viselkedtek. 2000 végén megtorpantak, és megtörtént az, amire sokan azt mondják – rosszul –, a „dotkom bukása”. A hatalmas pénzek kivonultak az informatikai korszak cégeiből, mert azok nem tudták produkálni a cég napi működéséhez szükséges készpénzáramlást.
Ugyanakkor velük együtt sok ipari korszakbeli cég is meghajlott és meghajlik a hatalmas árháború miatt, amit a nagy értékű ingatlanokat nem igénylő informatikai cégek kényszerítenek a piacra. Valószínűleg többször leszünk még szemtanúi ilyen gazdasági „meghajlásnak”, hiszen erre a korszakra a változékonyság, a volatilitás a jellemző, ellentétben az ipari korszak stabilabb és lassúbb mozgásával. S azt is érdemes végiggondolni, milyen társadalmi és gazdasági változást hoz majd a költséghatékony telecégek és telemunkások megjelenése a piacon. Mert efelé haladunk.
It itthon
Szakértők egybehangzó értékelése szerint a hazai it-szektor még nem húzóágazat, ám a magyar gazdaság egyik legnyitottabb területe. A szektor egyes szereplőinek világméretű megroppanásából kiindulva ez jelen pillanatban inkább szerencsének mondható. A szektor itthoni húzóágazattá válásának kilátásai biztatóak. Ám növekedésének korlátot szab a gazdaság és az államigazgatás több területének elmaradottsága. Csak a legutolsó pillanatok felismerése az a körvonalazódó vélemény, hogy a fejlődés motorját a hazai gazdaság széles bázisát adó kis- és közepes méretű vállalatok informatikai igényszintjének ugrásszerű növekedése indítaná be.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.