Informatika az élelmiszeriparban: Lassan növekvő elfogadottság

Még mindig nem kap kellő hangsúlyt az informatika a hazai élelmiszeripari vállalatok életében, bár a cégek többsége már integrált vállalatirányítási rendszereket használ. A felsővezetők azonban elsősorban kiszolgáló és nem értékteremtő, hatékonyságjavító eszköznek tekintik az informatikát, derül ki a RE:CALL Tanácsadó Kft. által készített tanulmányból.

A RE:CALL Tanácsadó Kft. 2004. első negyedévében informatikai helyzetfelmérést végzett az élelmiszeripari vállalatok körében, melynek célja az iparágat jellemző informatikai megoldások és az információtechnológia menedzselése során alkalmazott módszerek feltérképezése volt. A kutatási adatok 24 jelentős élelmiszeripari cég informatikai vezetőjével folytatott mélyinterjún alapulnak. A felmérés tapasztalatait összefoglaló tanulmány rámutat arra, hogy az élelmiszeripari ágazatban az üzleti stratégia elkészítésébe csak elvétve vonják be az informatikai területet. Az adatok azt mutatják, hogy IT stratégiával mindössze a megkérdezett cégek fele rendelkezik.

A hazai élelmiszeripari vállalatok negyedakkora IT költségvetésből gazdálkodnak, mint a fejlett országokban lévő versenytársaik; árbevételük mindössze 0,49%-át fordítják az informatika működtetésére és fejlesztésére. Eltérő arányokkal találkozhatunk a magyar, illetve külföldi tulajdonban lévő vállalatoknál, a magyar tulajdonosokkal rendelkező vállalatok kevesebbet (0,36%), míg a külföldi tulajdonban lévők ennek majdnem kétszeresét (0,61%) költik informatikára. Az alkalmazott integrált vállalatirányítási rendszerek között egyaránt megtalálhatók a kisebb (jellemzően hazai fejlesztésű) és nagyobb (például: SAP, MFG/PRO, FORRÁS, CSB, Infosys, MOVEX, JDE) rendszerek, melyekkel hasonlóan elégedettek a cégek. A felmérés adatai alapján a humán területen a Nexon BERENC, a döntéstámogatásban a Cognos a legelterjedtebb rendszer.

A vállalatok nem kínálnak online szolgáltatásokat vevőiknek, szállítóiknak, és az intranet nyújtotta lehetőségeket sem használják ki teljes mértékben. Informatikai beszállítóikat elsősorban a szolgáltatás műszaki tartalma (31,5%), ára (30,4%) valamint az ajánlatot tevő cég referenciái (22,7%) alapján választják ki. Az adatbiztonsági intézkedésekre jellemző, hogy a biztonsági mentések során alkalmazott eljárás a legtöbb esetben biztosítja az előző napi állapot visszaállíthatóságát. A felmérés tanulsága szerint a cégek kétharmada rendelkezik Informatikai Biztonsági Szabályzattal, de csak minden második készített IT katasztrófatervet.

A felmérésben a húságazat szereplői képviseltették magukat legnagyobb számban, ezért a tanulmány az alágazat külön jellemzésére is kitér. Az eredményekből kiderül, hogy a húságazatnál szinte minden tekintetben kedvezőtlenebb a helyzet, mint az élelmiszeripar egészében. Az élelmiszeriparra jellemző informatikai gyakorlatot bemutató tanulmány benchmark-adatként is szolgál az egyes vállalatok helyzetének megítéléséhez. Az információkat a RE:CALL szakembereinek az üzleti folyamatok hatékonyabb és kockázatmentesebb informatikai támogatására tett javaslatai egészítik ki.

Véleményvezér

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo