Görögországban és Törökországban a majonéz névleges növekedési indexe az utóbbi öt évben csaknem 50 százalékkal emelkedett – bogarássza ki az Euromonitor Market Reports jelentéséből megrendelője kérésére az infobróker. A többi nyugat-európai ország ezt az értéket még csak meg sem közelíti, Németországban stagnálás, sőt, Svájcban némi visszaesés is tapasztalható. Az illetékes hazai marketing-vezetőnek ettől szaporább lesz a pulzusa, és lekérdezteti még a két országban majonézt forgalmazók, a termelők és a márkák piaci részesedését, az eladás értékét és megrendeli a helyi étkezési szokások legfrissebb trendjeit. S mivel a vállalaton belül nincs feltétlenül olyan munkatárs, akinek ideje és tapasztalata lenne ezen adatok beszerzésére, külső munkaerőt bíz meg a feladat elvégzésére, akit az egyszerűség kedvéért nevezzünk információbrókernek, vagy más néven független információs tanácsadónak.
Csak kiinduló pont
A megfelelő adatbázisokban keresőkérdésekkel operálni, a keresőprofilokat lépésről lépésre csiszolni, a kapott találatokat az elvárások szerint tisztogatni – ez az infobróker napi teendője. Ami sokszor csak a kiinduló pontja a munkájának, ugyanis a legérzékenyebb adatok nincsenek leírva, sőt néha ki sincsenek mondva; így az információbrókernek kell megszereznie azt az általa felkutatott szakemberektől. Az információs társadalomban ugyanis az értéket egyre inkább a termékhez, szolgáltatáshoz való információ-hozzáadás adja. Sőt, egyre gyakrabban esik szó a tudástársadalomról. A két kifejezés közötti különbség arra utal, hogy az információ önmagában egyre kisebb értékű, sőt gyakran negatív értéket hordoz (gondoljunk csak arra, hogy a kéretlen vagy kevéssé fontos e-mailek, levelek, cikkek, könyvek, ügyek mind-mind elvonják figyelmünket, időnket a kulcsfontosságú tevékenységektől). A tudás voltaképpen szövegösszefüggésbe ágyazott, valamilyen célra összeállított, rendezett információhalmaz. Ez hordozza a valódi értéket.
Hogyan? Milyen? Mekkora?
Kezdő információbrókerek hajlamosak túlságosan bő lére ereszteni a megrendelő által kért tudást tartalmazó beszámolójukat, figyelmen kívül hagyva azt, hogy a megrendelő nem a leadott négy-öt oldalért fizeti őket, hanem éppen azért fizet, mert nincs ideje és elég szaktudása, esetleg hozzáférése a döntéséhez szükséges tudás még hiányzó elemeinek összegyűjtésére, a kapott eredmények összegzésére és a lényeg kivonatolására.
Az igények és a szolgáltatások nagyon különbözőek lehetnek. Mindennapos például a céginformáció, amely lehet alapinformáció, lehet összetettebb, mérlegadatokat tartalmazó, vagy bővebb marketinginformáció, de akár versenytársfigyelés, amely a konkurens üzleti döntéseibe, terveibe enged bepillantást. Hogyan képezik konkurenseink az árakat? Milyen összetevőket használnak fel új termékükhöz? Milyen irányú vagy mekkora méretű, helyigényű beruházást terveznek? Ezeket az információkat a CI (competitive intelligence) vagy a BI (business intelligence) szakembere szolgáltatja.
A versenyfigyelés, trendfigyelés a fentiektől nem messze eső célt fogalmaz meg. Eszközei lehetnek: egyszerű sajtófigyelés, szakirodalom-kutatás, vagy az erre alapuló informetria (információs egységek statisztikai módszerekkel történő elemzése), de akár adatbányászati célú webfigyelés, azaz webmetria is. A vezetői nyilatkozatok szóhasználata, mondatszerkezete, és egyéb jellemzői megváltoznak, amennyiben valakihez vagy valamihez közelít, illetve távolodik tőle. E jelenség tetten érhető a gazdaságban és a politikában egyaránt, s az éles szemű – vagy ha tetszik fülű – kutató észreveszi a változást.
Esernyőfogalom
Az információbróker egy esernyőfogalom. Az esernyő alatt ugyanis sok tevékenység elfér, amelynek közös célja a megrendelő tudás iránti igényének kielégítése. Ide tartozik a már említetteken kívül a szabadalom- és védjegy-információ vagy éppen az issue management (kritikus környezeti tényező figyelemmel kísérése), az irodalomkutatás, a scientometria, a dokumentumszolgáltatás stb. E tevékenységek részben megvalósulhatnak a könyvtári információszolgáltatás keretében, webes keresésekre alapulva, térítéses adatbázisokból, illetve a szakemberekkel folytatott interjúkból való információnyerés és –szolgáltatás, valamint az adatbányászat által is.
Természetesen egy-egy információbróker nem foglalkozik az esernyő alatt megtalálható összes területtel, módszerrel. Sőt – és ez mindenképpen szerénységre int – vannak könyvtárosok, marketingszakemberek, humánerőforrás-tanácsadók, újságírók vagy oktatók, akik annak ellenére, hogy nem nevezik magukat információbrókernek, több-kevesebb átfedéssel az információbrókeréhez hasonló munkákat végeznek. A felsoroltak közös nevezője, hogy mindannyian úgynevezett tudásmunkások, azaz fő feladatuk a tudás megragadása, továbbadása, a folyamat optimalizálása. Az egyes feladatokban profi szakemberek számára kívánatos, hogy egy-egy projektben egyesítsék erejüket és tudásukat. Ugyanis van, ki az állatorvosláshoz ért, van, ki a joghoz. Van, aki az adatbázisokban való keresés szakembere, más a telefonos interjúk készítésének mestere. Egyesek az információ eladásában, mások annak keresésében jeleskednek. Az őket összefogó hálózat építést alapvető céljai közé sorolja egyre több információbróker-szervezet is a világban. Közülük elsőként alakult az amerikai AIIP (Association of Independent Information Professionals), vagy az SLA Special Library Association, az európai EIRENE (European Information Researchers Network), és a nemzeti szervezetek, mint például az osztrák Verband für Informationswirtschaft. A magyarországi Magyar Információbrókerek Egyesülete (MIBE) tavaly alakult meg. Az egyesületeknek nagy szerepe van a szakma összefogásában, a szakmai és etikai sztenderdek megalkotásában. A szervezetek etikai kódexét elfogadó információbrókerek tevékenységében a megbízók jobban megbíznak.
A szolgáltatás igénybevétele
Az információbrókeri szolgáltatások igénybevételéhez elsősorban azt kell alaposan átgondolni, hogy mely döntésünkhöz milyen információra, tudásra van szükség. Nem ritka, hogy az egyeztetés – úgynevezett referensinterjú – során a megrendelő nem képes pontosan megfogalmazni igényeit, vagy az infobróker nem tudja a kifejezett igény mögött felfedezni a valódit. Azt is fontos tudni, hogy az információbróker objektív okokból nem garantálhatja a beszerzett információ teljességét, és azért sem vállal garanciát arra, hogy a keresett információ egyáltalán létezik. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy nem igyekszik a cél érdekében és a megegyezett vállalási díj keretén belül mindent megtenni. S mivel a szállított adatok forrását feltünteti, a megrendelő dönti el, hogy az számára hitelt érdemlő-e.
A fejlett országokban a vállalkozások többsége – 60-70 százaléka – vesz igénybe valamilyen információbróker-szolgáltatást, s ez az arány növekszik. Nálunk, mint írtuk, lassan terjed.
Mikulás Gábor
Infobrókerek: a valódi érték a rendezett adatsor
Az emberek többsége nincs arra felkészülve, hogy idegen nyelvi – leginkább angol nyelvű – adatbázisokban megfelelően kiválasztott, finomított kifejezésekkel kereséseket végezzen. Ezért van szükség az infobrókerre, aki megrendelői kérésre információs csomagokat állít össze.
Véleményvezér

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.