Az előrejelzések szerint 2020-ig a világ 6 évesnél idősebb lakossága 90%-ának lesz mobiltelefonja. Ezen túlmenően pedig az okostelefon előfizetések is valószínűleg elérik a 6,1 milliárdos csúcsot. India és Kína mutatja a leggyorsabb ütemű növekedést, itt a 2014 harmadik negyedévében 18 millió illetve 12 millió új mobilelőfizetést könyveltek el – derül ki az Ericson Mobilitási jelentéséből.
„A mobilok zuhanó árai az egyre jobban használható és egyre szélesebb körben lefedettséget biztosító hálózatokkal karöltve a mobil technológiákat olyan világszerte elterjedt jelenséggé teszik, amelyek nemsokára a népesség túlnyomó többsége számára életkoruktól és lakóhelyüktől függetlenül a világon mindenhol rendelkezésre állnak majd.” – vélte Rima Qureshi, az Ericsson stratégiai és a vállalat egyesítésekért valamint felvásárlásokért felelős vezető alelnöke
Az okostelefonok terjedése: 2014-ben 800 millió új előfizetést kötnek
Az okostelefonok terjedése igen gyors. A 2014 harmadik negyedévében eladott összes mobiltelefon 65-70%-a volt okostelefon, 2013 azonos időszakában még csak 55% volt ez az arány. A növekvő eladási arányok ellenére, amely 2014 végéig 800 millió új előfizetést fog jelenteni, az ágazatban még mindig jelentős növekedési lehetőségek rejlenek. Az okostelefonok ma még csak 37%-át teszik ki a mobil előfizetések teljes számának, ami azt jelenti, hogy még számos előfizető állhat át azokra a változatokra, melyek sokkal több mindent tudnak, és az internetezni is lehet velük. A jelentés szerint az elkövetkezendő években igen felgyorsul a folyamat és az okostelefon előfizetések mai 2,7 milliárd darabos száma 2020-ig várhatóan 6,1 milliárdra nő.
Videó: a mobil telefonos adatforgalom legnagyobb és leggyorsabban növekvő szegmense
A videó továbbra is uralkodó helyzetben van a mobil hálózatokon: a 4G-vel lefedett hálózatokon jelenleg a mobilforgalom 45-55%-át teszi ki, ami jórészt a valós idejű filmnézésnek (videóstreaming) és az egyre jobb minőségű kép okozta élménynek köszönhető.
A videó más online alkalmazások részeként is egyre nagyobb szerepet kap, például a hírekben vagy reklámokban, illetve a közösségi média egyes területein is. Egyúttal a videónézést a YouTube-hoz hasonló független műsorszolgáltatók (OTT) szolgáltatásainak és tartalmainak egyre bővülő köre is serkenti.
A videónézésére alkalmas eszközök is gyorsan fejlődnek. Számos eszköznek nagyobb már a képernyője, ezzel jobb képminőség érhető el, ami viszont nagyobb adatfogyasztást eredményez. Lassan már mindenféle eszköztípuson kiváló minőségben nézhető film, akár otthon vagyunk, akár valahol menet közben.
A jövőbeni kilátások tekintetében az Ericsson becslése szerint a mobilhálózatokon bonyolított videóforgalom 2020-ra tízszeresére nő majd, és eddigre a teljes mobiladatforgalom 55%-át fogja kitenni.
5G: előfizetések a láthatáron
Az 5G kereskedelmi célú bevezetésére várhatóan 2020-ban kerül sor és az előrejelzések szerint ennek a technológiának az előretörése sokkal gyorsabb lesz, mint a 4G LTE rendszereké, éppúgy, ahogyan a 4G is gyorsabban elterjedt, mint a 3G. A különbség ebben az esetben az, hogy az új rádiós technológiákon kívül az 5G a meglévő mobil rádiós hozzáférési- (mint amilyen a 3G és 4G), a felhőalapú-, valamint a maghálózati technológiákat is magában fogja foglalni, hogy teret biztosítson annak a több ezer új alkalmazásnak, amelyek addigra a mobil technológiákra szeretnék alapozni működésüket. Az 5G elterjedését nagyrészt új típusú felhasználási területek fogják előmozdítani, mint amilyen a gépek közötti kommunikáció.