Az Egyesült Államokban ősszel söpört végig a nagy mozihálózatok csődhulláma. Májusban már tönkrement egy artmozihálózat, a dominóeffektust mégis a nagyok bukása tette látványossá.
egaplex-szindróma
A piac két legnagyobb szereplője, a vezető Regal Cinemas és a Loews Cineplex Entertainment is nehéz napokat él meg. Bő két hónapon belül több mozihálózat is csődöt jelentett: a Carmike Cinemas (652 millió dolláros tartozás) augusztus 8-án; az Edward Theatre Circuit (40 millió veszteség) augusztus 24-én; a United Artists Theatre szeptember 5-én; a General Cinema (17 milliós veszteség) október 11-én.
A csődsorozat egyik oka 1995-ös keltezésű: ekkor nyílt meg az első, több mint 14 termet üzemeltető megaplex, amire aztán az összes piaci szereplő heves utánzó-követő terjeszkedése következett. Öt év alatt az amerikai mozitermek száma 27 ezerről 38 ezer fölé ugrott.
Az expanzió intenzív szakasza éppen csak befejeződött, amikor nyilvánvalóvá vált: nem számoltak a tartalomszolgáltató szektor nem túl szerencsés felhozatalával. A 40 százalékos éves részesedésével fő mozis szezonnak számító nyár nem sok igazi kasszasikert tartogatott 2000-ben, a jegybevételek 7 százalékkal estek vissza 1999-hez képest. A legnagyobb mozislágerek sem igen lépték túl a bűvös 200 milliós határt (Mission Impossible 2,214 millió, Gladiátor 184 millió, Viharzóna 178 millió), míg az előző évben olyan sikerek kényeztették a mozihálózatokat, mint A baljós árnyak (430 millió), a Hatodik érzék (260 millió) vagy az Austin Powers 2 (206 millió).
A moziüzemeltetők és filmforgalmazók egyöntetűen az évszázad legrosszabb nyaraként értékelték az 2000. évit.
Sokfunkciós mozik, egyedi programok
Magát a mozi intézményét kell újragondolni, állítja a produceri múlttal, 30 filmet felölelő filmográfiával rendelkező Bernard Stampfer, a Deutsche Bank film- és tévérészlegének alelnöke. Az interaktív média felemelkedésének korában az eddigi passzív mozizás élménye már nem elégséges motiváció a mozijegy megváltásához.
- A multiplexeknek kommunikációs központokká kell változniuk, a nézői igények fokozottabb figyelembevételével. A közeljövő mozitermeiben akár vállalati összejövetelt is tarthatunk földrészeken átívelő, mozivászon-méretű mozgóképes konferenciabeszélgetéssel egybekötve, levetíthetjük barátainknak a nyaralásunkon készült videofelvételeket, de az Oscar-díj-kiosztást, a futballmeccset és a popkoncerteket is közösségi buliként élvezhetjük egy multiplexben - sorolja a példákat Stampfer.
Számos szakértő szerint viszonylag rövid időn belül az ilyen egyedi megoldások adják majd a teremkihasználtság több mint 50 százalékát. Talán a mai SMS-jegyrendelés is átalakulhat egy interaktív játékfilmes vetítési program alapjává, ahol a nézők jegyigényei szavazzák meg, melyik filmet vetítik szombat este. A Paramount filmstúdiót és a Music Televisiont birtokló Viacom médiakonszern 108 mozit számláló kanadai hálózatában, a Famous Playersben már sikeresen tesztelte a közönségigényeket: havonta birkózómeccseket kínált a nézőknek az Ökölvívó Világszövetséggel együttműködésben és a Bell ExpressVu műholdas összeköttetésével.
- A jövő mozijának multifunkcionálisnak kell lennie, ha életben akar maradni - mutat rá Bernard Stampfer, aki az Európai Unió Médiafejlesztési Ügynöksége (EMDA) állandó szakértője, az Európai Filmakadémia tagja is.
Digitális átállás
Az elkövetkező időszakban a filmeket digitális kamerákkal rögzítik, s a kész alkotások is digitális fájlok formájában érkeznek meg a filmszínházakba. A digitális vagy elektronikus mozinak (d-, illetve e-cinemának) is nevezett új forgalmazási láncban a stúdiók először lekódolják filmjüket, védve azt a hackerek elől, majd egy központi szerverről egyidejűleg átküldik több száz moziba, ahol „kicsomagolják”, merevlemezre rögzítik, és digitális vetítőberendezésekkel juttatatják a „filmet” a vászonra.
Átalakulás számokban
D-mozitermek terjedése
2001 400 vetítőterem (12 mozihálózat, Mexikó, USA, Franciaország stb.)
2005 10 ezer vetítőterem
D-mozi kialakításának költségei
Vetítő- és adattároló berendezés alapköltsége 200 ezer dollár/mozivászon*
Globális átállás 25 milliárd dollár (100 ezer moziterem)
Digitális filmformátum
2004 a nagy filmstúdiók termésének 100%-a
2010 az amerikai filmgyártás 100%-a
2020 világszerte
*A celluloidkópiás rendszer hasonló költsége 30-40 ezer dollár.
A Financial Times szerint az új forgalmazói rendszer és a digitális formátum elterjedésével annak a laboratóriumi részpiacnak a 90 százaléka feleslegessé válik, amely ma az Egyesült Államokban 750 ezer órányi kópiagyártást felmutató, 2 milliárd dolláros forgalmat realizáló üzletág, globális és totális méretekben pedig évente 5 milliárd dollárt mozgat meg.
Úgy tűnhet, pusztán technikai újításról van szó, azonban a tartalom továbbra is kulcsfontosságú. A nagy közönségbázison nyugvó filmek és alkotóik vezényelhetik a trendet. George Lucas például a Baljós árnyak után - amely, kísérleti jelleggel, négy amerikai nagyvárosban került d-mozi módjára néhány mozi műsorára - az Episode II-t már teljes mértékben digitális kamerával rögzíti, és 2002 elején csak azoknak a moziknak engedélyezi a bemutatását, amelyek beszerzik az új digitális vetítőrendszereket. Hogy mi helyezi a gyártó-producer Lucast ilyen alkupozícióba? Az általa kitalált tartalom, amely 250 milliós rajongói közönséget vonz világszerte.
A digitális transzportálással a moziba is betör a személyre szabottság. A filmalkotók akár minden kulturális régió számára külön vágású filmváltozatot juttathatnak el, más-más hangsúlyokkal.
Fáziskésésben
Kelet-Európában e változásoknak még halvány szelét sem érezni. A régió egyes területein még csak most veti meg lábát a multiplex. Az Andrew Vajna többségi tulajdonában lévő Intercom Rt. 2000 májusában jelentette be regionális terjeszkedését, ami az ausztrál Village Roadshow-val közösen működtetett Hollywood Multiplex mozilánc fejlesztését jelenti: Magyországon (a meglévő 32 moziterem mellé) 8-10 új multiplex építését, Horvátországban, Szlovákiában, Bulgáriában és Romániában pedig 100 millió dollár értékben 300 moziterem megnyitását a következő három évben. A projekt alapjául 25 millió dolláros, a GE Equityvel, a Raiffeisen magánrészvényes alapjával és az ABN AMRO Danube Venturesszel közösen végrehajtott tőkeemelés szolgál.
- Tőlem nem kapnának ehhez támogatást. Én személy szerint sosem fektetnék be multiplexekbe Magyarországon. Nem hiszen, hogy a következő években bármilyen profitot is tudnak termelni vele - mondja érdeklődésemre Alexander van Dülmen, a leányvállalata révén hazánkban is jelen lévő Kinowelt International vezérigazgatója.
Bernard Stampfer a Deutsche Banktól viszont kiáll a regionális fejlesztés mellett: - A Village Roadshow alaposan leellenőrzi befektetéseit, és Andy (Vajna) is nagyon okos ember.
Van Dülmen egy ponton enged:
- Elfogadom, hogy a román fővárosban szükséges és valószínűleg gazdaságos megnyitni egy mulitplexet. De csak akkor térül meg a befektetett pénz, ha te vagy az első. És ahhoz, hogy egy idegen országba belépj, ismerned kell a helyi piacot, jó partnerekkel és politikai befolyással kell rendelkezned.
Az Intercom valószínűleg nincs híján ezeknek, s a kelet-európai multiplexek megszerzéséért vívott meccs első fordulóját meg is nyerte: a Bukarestben, július elsején megnyitott tíztermes multiplex működésének az első hónapjában 55 ezer jegyet értékesített, felülmúlva a város összes többi mozijának együttes, negyvenezres jegyeladását. Persze az állami moziforgalmazó egyre romló állagú mozijaival könnyű versenyezni.
Aktív Nyugat-Európa
A Kinowelt International azért nem marad ki az európai moziláncok tulajdonosi köréből: novemberben 26 százalékos részesedést szerzett a Village Roadshow németországi hálózatában. A végső cél persze a teljesen saját tulajdonú mozik lánca, elérése pedig a vállalatcsoport Sportwelt részlegén keresztül lehetséges, amelynek célja beszállni futballstadionok építésébe vagy renoválásába. Ezeket bővítenék mozitermekkel is rendelkező szórakoztatóközpontokká. Hogy honnan lesz erre pénz? A német futball-liga tévés közvetítési jogaira (több mint 300 millió dollárt kóstálnak) félretett összegből, amely azért marad a zsebükben, mert a futballszövetség a Kirch Group korábbi szerződését hosszabbította meg, amely viszont máris felfedezte az e-mozit: előfizetéses Premiere csatornájával hat német nagyváros filmszínházaiban szervezte meg a Bayern München mérkőzésének élő mozis közvetítését. Nyugat-Európa máris élénk versennyel kezdte el a mozizás fogalmának újradefiniálását.
2001. január-február
Gyerünk a moziba be…? - Nagy változások előszelei
A fáziskéséses régiókban még virágzik a hagyományos multiplexüzlet, az Egyesült Államok mozihálózatai azonban sorozatban mennek csődbe. A piac máris a mozi mai funkciójának teljes átszervezésén fáradozik. Az interaktivitás, a szórakozási formák forradalma betör a filmszínházakba is.
Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!
Találkozzunk személyesen!
2024. november 21. 16:00 Budapest
Véleményvezér
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát
Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba
Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
A Jobbik volt elnöke megerősítette Magyar Péter állítását, hogy a Fidesz titkosszolgálati eszközöket is használ az ellenzék lejáratására
Régi-új szereplő jelent meg a belpolitikai porondon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten
Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt
A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban
Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.