E-eredmények és e-hiányok

Nem mondhatjuk azt, hogy nem történt semmi az e-kormányzat terén, hiszen folyamatosan nő az egyes hatóságoknál, intézményeknél elektronikusan intézhető ügyek száma, működik és bővül a Magyarország.hu portál. Elégedettségről azonban mégsem beszélhetünk sem a megoldásszállítók, sem az állampolgárok, sem a vállalkozások oldaláról. Van, aki forráshiányra, van, aki érdektelenségre, van, aki átláthatatlan portálra, van aki a társadalmi párbeszéd elmaradására hivatkozik, és akadnak olyanok is, akik a koncepció és az azon alapuló szabályozás hiányára panaszkodnak.

A Piac és Profit évről-évre visszatér erre a kérdésre, folyamatosan nézi, hol is tartunk ma. Legyünk reálisak: vannak pontok, ahol komoly előrelépések történtek, ám vannak feladatok, amelyek megoldása a kezdetektől fogva várat magára, holott a technológia rendelkezésre áll. Sokan látják, ám kimondani mégsem szokás: az egyes intézmények eltérő érdekei erőteljesen akadályozzák a haladást. Van terület, ahol azért nem indul elektronikus szolgáltatás, mert néhány intézmény vagy szervezet jelentős jövedelemtől esne el, a kiemelt projektként megvalósuló programok kiválasztása pedig könnyedén a minisztériumok csataterévé válhatott. Talán mert magát az e-kormányzati célkitűzést mederbe terelő alapkoncepció hiányzik. Pedig a szigetszerű fejlesztések sokba kerülnek, az összehangolt stratégia által elérhető hatékonyságot pedig nem tudják biztosítani. Átfogó, a célt szem előtt tartó és mindenki által elfogadott fejlesztési koncepció nélkül ugyanis csupán a felszínen, rövid távon mutathatók eredmények, amelyek, még ha esetenként látványosak is, hosszú távon nem vezetnek e-győzelemhez.

A hatékonyság kulcsa

A közszolgáltatók, az állam vagy a vállalatok között nagyon kevés olyan interakció létezik, amely elektronikus úton ne lenne megvalósítható. A skandináv országokban például a közszolgáltatások közel nyolcvan százaléka elektronikusan zajlik, míg Magyarországon körülbelül húsz ügyet intézhetünk ily módon. (A tavaly novemberi E-kormányzat konferencián a szakmai kiritikáit itt olvashatja.) Ez a szám azonban önmagában még nem sokat mond, hiszen az e-kormányzati fejlesztéseknek számos hozadéka lehet az állampolgárok és a vállalkozások számára akkor is, ha a szolgáltatások kifelé továbbra is a hagyományos módon jelennek meg.

Mind az állam, mind az állampolgár időt és pénzt takaríthat meg, ha ahhoz, hogy valaki egyetlen ügyet elintézzen, nem kell két-három intézményt felkeresnie, hanem a folyamat elindítható egyetlen ponton. Az e-kormányzat alapja, az egyablakos ügyintézés az egyes kormányzati szervek, illetve a közszolgáltatók egymás közötti kommunikációjával és az elé rendelt front office felállításával megvalósítható. Számos szakértő szerint a hazai elektronikus közigazgatás kialakításában ez nagyobb előrelépést jelentene, mint az, hogy a Magyarország.hu portálon milyen dinamikusan bővül az elektronikusan intézhető ügyek listája.

Sikerek kérdőjelekkel

A hazai elektronikus közigazgatás nincs híján sikertörténeteknek. A két éve felállított Ügyfélkapu is talán ilyennek tekinthető, hiszen ma már 600 ezer regisztrált felhasználó szörfözik a portálon, ahol folyamatosan bővül a specifikus e-lehetőségek sora. A legutóbbi fejlesztéseknek köszönhetően januártól például a regisztrált ügyfelek automatikusan értesítést kapnak arról, ha lejár valamely okmányuk érvényességi ideje.

- Az állam talán legjelentősebb tartalomszolgáltatása ma az elektronikus adóbevallás, amely egyaránt megkönnyíti az állampolgárok és a könyvelők életét. Az APEH számára is komoly előnyöket jelentenek az elektronikus úton érkező adatok, hiszen ezek feldolgozása egyrészt olcsóbb, másrészt az adózókra vonatkozó szabályok könnyebben testre szabhatók. A konkrét szolgáltatásokon túlmenően azonban a Magyarország.hu externális hatása is jelentős, hiszen a szakmai fórumokon elindult beszélgetések - például a könyvelők on-line vitája, amely ma a legaktívabb - az intézmények számára is fontos visszajelzés arról, hogy a szakma hogyan fogadta az újdonságokat, mi az, amin esetleg jó lenne változtatni. Az elektronikus ügyintézés tehát nem csupán arról szól, hogy kell-e postára menni, vagy sem - hangsúlyozza Bódi Antal, a Kopint Datorg Zrt. igazgatóhelyettese.

Ám a szolgáltatások közül sem minden működik tökéletesen. A kényelmes lakossági ügyintézés elősegítése érdekében létrehozott okmányirodai bejelentkezés például gyermekbetegségekkel küzd. Sok esetben ugyanis a különböző csatornákon - elektronikusan, személyesen vagy telefonon - beérkező időpontfoglalások nem integrálódnak.

- Hiába működik az ügyfélkapu, ha az intézményen belüli vagy az egyes szervezetek közötti back office folyamatokat nem sikerül integrálni. A probléma általában jellemző Magyarországon, hiszen ma jobbára szigetszerű fejlesztések folynak. Az egyes minisztériumok egymástól függetlenül dolgoznak ki projekteket - nemritkán hasonló problémára eltérő megoldásokat -, de ezek a rendszerek egymással nem kommunikálnak, és így nem jön létre egységes rendszer - vélekedik Telek Balázs, az Avaya Magyarország Kft. államigazgatási üzletág-igazgatója.

A fejlesztések elszigeteltsége évek óta visszatérő probléma Magyarországon. Az egyes minisztériumok, a nagy államigazgatási elosztórendszerek és a kormányzati programok haladnak a saját útjukon, de a létrejött rendszerek között nincs összeköttetés. Olyannyira, hogy a digitális formában rendelkezésre álló adatállományok számos esetben papír alapúvá válnak az egyes hivatalok közötti kommunikációban. Szakértők szabályozási hiányosságokról beszélnek, illetve úgy vélik, nem épültek ki azok a szolgáltatások, amelyeken keresztül az intézmények interakciója létrejöhetne. Az ehhez szükséges fejlesztések és szabályozások, úgy tűnik, lassan születnek meg, pedig egyesek szerint ez az e-közigazgatás alapja: amíg ez hiányzik, hiába jelennek meg a felszínen - például a portálon - újabb szolgáltatások, a hatékony e-közigazgatás várat magára.

A német modell
Németországban úgy küszöbölték ki ezt a problémát, hogy első lépésben kialakítottak egy egységes kormányzati fejlesztési platformot, amely arra szolgált, hogy az egyes alkalmazások egymással együttműködjenek, és hogy a megvalósított részfeladatok illeszkedjenek a központi e-kormányzati koncepció egészébe. A fejlesztési platform első mozzanataként pedig létrehoztak egy multimédiás kontaktcenteren alapuló egységes ügyfélszolgálati központot. A közel négyezer ügyfélszolgálati munkatárssal működő hálózat bármely pontján telefonon, személyesen vagy interneten elindított ügy projektként gördült végig a rendszeren: az ügyfél elmondta a problémáját egy ügyintézőnek, aki a rendelkezésére álló tudásbázis és a háttérben elektronikusan összekapcsolt államigazgatási kiszolgálórendszerek segítségével megoldotta a kérdést függetlenül attól, hogy egy gyerekszületés bejelentéséről vagy egy adószám igényléséről volt szó.

A proaktív ügyfélszolgálati kezdeményezés fontos előnye volt az is, hogy időt nyert a közigazgatás a háttérrendszerek fejlesztéseinek megvalósításában, mert az ügyintézés zökkenőmentessé és ügyfélbaráttá vált. Ez a pluszidő pedig lehetővé tette, hogy kialakítsák az egységes, nyílt fejlesztési platformot, amelyet kiegészítettek a svédektől átvett alkalmazásportállal, ahová az egyes megoldások felkerültek. Ennek köszönhetően a hasonló problémákra nem kellett mindig újabb rendszereket fejleszteni - teszi hozzá az Avaya munkatársa, aki szerint egy hasonlóan komplex ügyfélszolgálati rendszer bevezetésével Magyarország e-kormányzati szempontból az EU-tagországok élmezőnyébe kerülhetne, még akkor is, ha a front office ügyintézés a hagyományos csatornán történik. Az első lépés lényege ugyanis az, hogy a back office folyamatok legyenek minden szinten elektronizáltak.

Egyébként az üzleti világ szereplői körében találunk hazai mintát hasonló megoldásra. A Magyar Telekom például sikeresen vonta össze a cégcsoport egyes tagjainak ügyfélszolgálatát anélkül, hogy a teljes integráció megvalósult volna. Persze előbb-utóbb arra is sor kerülhet, de az egy következő lépés, az ügyfél pedig addig is elégedett a gördülékeny egyablakos kiszolgálással.

Megjelent a Piac és Profit Magazin márciusi számában.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo