A GKI Gazdaságkutató Rt. becslése szerint 2001-ben az online áruházak teljes forgalma 3-3,5 milliárd forint között mozgott, amelynek 64%-át a lakossági, 26%-át a vállalati és 10%-át az intézményi vásárlások tették ki.
A következő 12 hónapban az online áruházak 74 százaléka tervezi, hogy bővíti termékskáláját, 54 százaléka új termékkategóriák felvételét irányozza elő. A hagyományos áruházakkal szemben az online áruházak polcai ugyan – bizonyos értelemben - végtelenek, így jelentősebb kiadások nélkül végrehajtható a termékpaletta bővítése, ám a széles kínálat könnyen a navigálás, a vásárlás és a kiszolgálás (logisztika) folyamatának megnehezítéséhez vezet.
Az interneten keresztül történő értékesítésben rejlő költségcsökkentő előnyök a vásárló számára árkedvezményt jelentenek, a kapott válaszok alapján az online áruházak 60 százaléka nyújt árkedvezményt vásárlói számára.
A vásárlók körében a legnépszerűbb fizetési megoldás a postai utánvétel. Ennek oka, hogy a vásárló először szeretné azt látni, amiért kiadja pénzét. A felhasználó az interneten először egy „illúziót” vásárol, amellyel majd a termék kiszállítása során kerülhet „élményközeli” kapcsolatba. A vevők egynegyede él az átutalás lehetőségével, és csak 6 százalékuk egyenlíti ki számláját online fizetéssel.
Hazánk online áruházainak közel fele a saját alkalmazottaival szállítja ki a megrendelt terméket, ám a kiszállításban jelentős szerepet játszik a Magyar Posta és más kézbesítő szolgálat is. Az utóbbi két lehetőséggel az online áruházak mintegy 60 százaléka él.
Jelen pillanatban a vásárlók ellenérzései, az alacsony internet-penetráció, az áruházak tőkehiánya, a kedvezőtlen fizetési feltételek (a vevő oldaláról) azok, amelyek jelentősen akadályozzák az online áruházak működését. Emellett az általános költségek növekedése, a reklámkiadások növekedése, a vásárlások újszerűsége („élménynélküliség”), a szakemberek magas költsége, az infrastrukturális tényezők azok, amelyek befolyásolják vagy meghatározzák az áruházak életképességét.
A válaszadók várakozásai alapján 12 hónap múlva a tőkehiány, az alacsony internet-penetráció, a szakemberek magas költsége fogja jelentősen befolyásolni az áruházak versenyképességét. Emellett – kisebb súllyal – a fizetési feltételek, a vásárlók ellenérzései, a vásárlások újszerűsége, az általános költségek növekedése továbbra is érzékelhető hatást gyakorolnak az áruházakra.
A jelenlegi helyzet és a jövőbeli várakozások összehasonlítása alapján a vizsgálatot végző szakértők szerintaz online áruházak várakozásai pozitívak. A válaszadók egyrészt a verseny erősödésére, másrészt az általános költségek, illetve a szakemberek költségeinek növekedésére számítanak.
Az online áruházak helyzete a hazai internet gazdaságban - GKI - Westel felmérés
Optimista várakozások erősödő versenyben – ez lehetne a mottója a GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Mobil Távközlési Rt. - a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve – 2002. I. negyedévi, az online áruházakra vonatkozó felmérésének. A hazai online áruházak 84 százaléka úgy ítéli meg, hogy nyereségesen zárja az idei évet és várakozásaik a következő évre is pozitívak, annak ellenére, hogy a verseny erősödésére és az általános költségek növekedésére számítanak – derül ki a vizsgálatból.
Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek
A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania
Hol van már Magyarország egykori olcsósága.

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban
A luxizás magyar császára nagyot villantott.

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda
A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint
Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.