Az egész pénzvilágot bedöntheti a mesterséges intelligencia

Új típusú kockázatok jelennek meg, ahogy a pénzügyi szektorban egyre szélesebb körben kerülnek bevezetésre a különféle automatizált, mesterséges intelligenciára alapuló szolgáltatások. A problémát nem a mesterséges intelligencia jelenti, hanem a pénzügyi intézményekre kiterjedő szigorú szabályozás hatáskörén kívül elhelyezkedő fintech vállalatok.

A pénzügyi szolgáltatók, legyen szó bankokról vagy biztosítókról, lényegében behálózzák a világot. Ezek biztonságos működése eleve óriási kihívás elé állítja a szabályozó szerveket, és ahogy azt a rendre bekövetkező kisebb-nagyobb válságok is mutatják, nem is tudnak ezzel minden esetben maradéktalanul megbirkózni.

Ettől függetlenül a szigorú szabályokra szükség van, épp ezért aggályos, ha a pénzügyi piacon kívülről érkező, viszonylag kis létszámú szolgáltatói kör kezébe kerül a piac működésének a jelek szerint egyre nagyobb szelete. Ezekre a cégekre egyfelől nem vonatkoznak ugyanazok a megkötések, mint amelyek ügyfeleikre, de ez még a kisebb, orvosolhatóbb probléma.

Kép: Fotolia

Ennél nagyobb gond, hogy ténylegesen szűk körről van szó, a valóban korszerű, kifinomult szolgáltatások csak alig néhány globális szereplő kezében összpontosulnak. Ha velük történik valami, akkor lényegében rántják magukkal az egész pénzvilágot, annak minden biztosítékával, védőhálójával egyetemben.

A mesterséges intelligenciával kombinált működésű szervezetekben ráadásul a felelősség kérdése sem egyértelmű, de legalábbis igen nehezen követhető, hogy ki hibázott.

Az Accenture még korábban végzett felmérése alapján a bankszektor háromnegyede szerint minden ügyfélkapcsolat mesterséges intelligencia segítségével valósul majd meg a közeljövőben. Az európai biztosítók eddig 400 millió dollárnak megfelelő összeget fektettek insurtech megoldásokba, habár ezek egy jó része nyilván nem mesterséges intelligenciához köthető, de az irány világos.

Zuckerberg: a közösség védelme fontosabb, mint a profit
“A közösségünk védelme fontosabb, mint a profitunk.” Ez nem valami naplementés képre írt bölcselet, hanem Mark Zuckerberg ismételte el többször, ráadásul tette mindezt a Facebook negyedéves tőzsdei jelentése kapcsán tartott tájékoztatón. Hagyományosan egy ilyen esemény a számokról szól. Felhasználók, bevételek, profit, és persze ebből is volt szép számmal.
A Nordea éppen leépíti 4000 fős ügyfélszolgálatát és chatbotra bízza ezentúl a hétköznapi ügyfélkérdések megválaszolását. Az ING értékpapírkereskedőinek "létszámát" mesterséges intelligenciával bővíti, de számos alapkezelő már most is komoly tudású MI-t használ, egyelőre még csak kiegészítő feladatokra.

Az ilyen mesterséges intelligenciával megtámogatott úgynevezett "quant" alapok jelenleg 1 billió dollárt forgalmaznak, ami ugyan eltörpül a 40 billiós összértékhez mérve, de ez nagyon gyorsan növekedésnek indulhat. (Biztosítási Szemle)

Véleményvezér

Egy ország jólétének alapja, hogy van-e egy erős jómódú középosztálya

Egy ország jólétének alapja, hogy van-e egy erős jómódú középosztálya 

Hiányoznak az alapfeltételei egy jóléti Magyarországnak.
Hadházy Ákos olyan gyerekintézményt talált, ahol luxusban fürdenek a kicsik

Hadházy Ákos olyan gyerekintézményt talált, ahol luxusban fürdenek a kicsik 

Az állam kiegyensúlyozó szerepe felborult.
Több ezer szíriai menekült indult haza Törökországból

Több ezer szíriai menekült indult haza Törökországból 

A szírek hazavágynak.
Újabb bicskanyitogató esetre lelt Hadházy Ákos

Újabb bicskanyitogató esetre lelt Hadházy Ákos 

A nagy fideszes trükk.
Megdöbbentő fotók egy gyermekotthonból

Megdöbbentő fotók egy gyermekotthonból 

A képek mindennél beszédesebbek.
Mélypontra ért a magyar belpolitika, avagy büdös-e Menczer Tamás szája?

Mélypontra ért a magyar belpolitika, avagy büdös-e Menczer Tamás szája? 

Még egy lépcsőt lejjebb lépett a magyar belpolitika.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo