Az egész pénzvilágot bedöntheti a mesterséges intelligencia

Új típusú kockázatok jelennek meg, ahogy a pénzügyi szektorban egyre szélesebb körben kerülnek bevezetésre a különféle automatizált, mesterséges intelligenciára alapuló szolgáltatások. A problémát nem a mesterséges intelligencia jelenti, hanem a pénzügyi intézményekre kiterjedő szigorú szabályozás hatáskörén kívül elhelyezkedő fintech vállalatok.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A pénzügyi szolgáltatók, legyen szó bankokról vagy biztosítókról, lényegében behálózzák a világot. Ezek biztonságos működése eleve óriási kihívás elé állítja a szabályozó szerveket, és ahogy azt a rendre bekövetkező kisebb-nagyobb válságok is mutatják, nem is tudnak ezzel minden esetben maradéktalanul megbirkózni.

Ettől függetlenül a szigorú szabályokra szükség van, épp ezért aggályos, ha a pénzügyi piacon kívülről érkező, viszonylag kis létszámú szolgáltatói kör kezébe kerül a piac működésének a jelek szerint egyre nagyobb szelete. Ezekre a cégekre egyfelől nem vonatkoznak ugyanazok a megkötések, mint amelyek ügyfeleikre, de ez még a kisebb, orvosolhatóbb probléma.

Kép: Fotolia

Ennél nagyobb gond, hogy ténylegesen szűk körről van szó, a valóban korszerű, kifinomult szolgáltatások csak alig néhány globális szereplő kezében összpontosulnak. Ha velük történik valami, akkor lényegében rántják magukkal az egész pénzvilágot, annak minden biztosítékával, védőhálójával egyetemben.

A mesterséges intelligenciával kombinált működésű szervezetekben ráadásul a felelősség kérdése sem egyértelmű, de legalábbis igen nehezen követhető, hogy ki hibázott.

Az Accenture még korábban végzett felmérése alapján a bankszektor háromnegyede szerint minden ügyfélkapcsolat mesterséges intelligencia segítségével valósul majd meg a közeljövőben. Az európai biztosítók eddig 400 millió dollárnak megfelelő összeget fektettek insurtech megoldásokba, habár ezek egy jó része nyilván nem mesterséges intelligenciához köthető, de az irány világos.

Zuckerberg: a közösség védelme fontosabb, mint a profit
“A közösségünk védelme fontosabb, mint a profitunk.” Ez nem valami naplementés képre írt bölcselet, hanem Mark Zuckerberg ismételte el többször, ráadásul tette mindezt a Facebook negyedéves tőzsdei jelentése kapcsán tartott tájékoztatón. Hagyományosan egy ilyen esemény a számokról szól. Felhasználók, bevételek, profit, és persze ebből is volt szép számmal.
A Nordea éppen leépíti 4000 fős ügyfélszolgálatát és chatbotra bízza ezentúl a hétköznapi ügyfélkérdések megválaszolását. Az ING értékpapírkereskedőinek "létszámát" mesterséges intelligenciával bővíti, de számos alapkezelő már most is komoly tudású MI-t használ, egyelőre még csak kiegészítő feladatokra.

Az ilyen mesterséges intelligenciával megtámogatott úgynevezett "quant" alapok jelenleg 1 billió dollárt forgalmaznak, ami ugyan eltörpül a 40 billiós összértékhez mérve, de ez nagyon gyorsan növekedésnek indulhat. (Biztosítási Szemle)

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo