Átvette a GDPR-t egy amerikai állam, a Szilícium-völgy nem örül

Kalifornia állam Amerikában elsőként fogadta el a személyes adatok védelméről szóló, 2020-tól életbe lépő szabályozást. A Szilícium-völgy óriásai nincsenek elragadtatva és máris megváltoztatnák a szabályozást – írja a Bitport.

Kalifornia kormányzója június végén írta alá a CCPA (California Consumer Privacy Act) néven hivatkozott törvényt, amivel a Szilícium-völgynek is otthont adó államban legelsőként ment át az európai GDPR-re emlékeztető, a felhasználók jogait és a  digitális szolgáltatók felelősségét alapjaiban megváltoztató szabályozás. Bár a közel 40 millió embert érintő törvény csak 2020 januárjában lép hatályba, jelentőségét jól mutatja, hogy a techvállalatok nem csak előzőleg lobbiztak a tervezett szabályozás ellen, hanem a hosszú felkészülési idő ellenére már most a törvényhozókat győzködik a problémásnak ítélt passzusok megváltoztatásáról.

Amit a GDPR nem szabályoz – itt az új Info. törvény
Közel két hónapos csúszással, hatályba lépett az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi Info. törvény átfogó módosítása, amelyben többek között az Európai Unió Adatvédelmi Rendelete (GDPR) által nyitva hagyott egyes területek kerültek szabályozásra.
A GDPR-rel való összehasonlításnak nem csak az ad alapot, hogy a CCPA-t részben a május 25. óta érvényes általános európai adatvédelmi rendelet inspirálta. Legfontosabb elemei ugyanis olyan jogokat adnak majd a kaliforniaiaknak, mint a róluk tárolt adatok megtekintése, az adatok törlésének lehetősége, illetve a rendelkezés azzal kapcsolatban, hogy mindezt az információt a szolgáltatók áruba bocsáthatják-e harmadik félnek. A szabályok a legalább 50 ezer magánszemély adataival rendelkező vállalatokra vonatkoznak (vagyis a törvény célja az adatgazdaság nehézsúlyú szereplőinek megregulázása, nem európai mintára az általános csuklóztatás), megsértésük pedig minden egyes esetben 7500 dolláros bírságot vonhat maga után.

Minden csavart meglazítanának a törvényben

A Big Tech, vagyis az információtechnológiai nagyvállalatok lobbija nemrég egy 20 oldalas levélben kereste meg a fontosnak tartott kaliforniai törvényhozókat, amelyet a California Chamber of Commerce (Kaliforniai Kereskedelmi Kamara) és további 37 másik kereskedelmi szervezet jegyez. Ebben elsietettnek nevezik a törvény elfogadását, és olyan kiegészítéseket javasolnak, amelyek rendbe tennék a szövegezés hibáit, ezen felül kezelnék az új törvény mindazon aspektusait, amelyeket vagy kivitelezhetetlennek tartanak, vagy amelyek a törvényalkotó szándéka ellenére is negatív következményekkel járhatnak.

A javaslatok közül néhány azonnal kiverte a biztosítékot a személyiségi jogvédőknél, köztük a mostani kampány eredeti kezdeményezőinél. (Találhatunk köztük a saját vagyonából 2 millió dollárt erre áldozó ingatlanfejlesztőt, volt állami tisztviselőt és CIA elemzőt egyaránt.) A szóban forgó kiegészítések ugyanis, majdhogynem természetes módon, a törvény teljes kiherélését célozzák. Elhagynák például az adatok pontos meghatározásának követelményét, vagy azt a kikötést, hogy azokat az igénylőnek azonnal felhasználható módon kell a rendelkezésére bocsátani.

Szilícium-völgy (Kép: Akcenta CZ)

Ennél is nagyvonalúbb az a megállapítás, hogy a felhasználók egyértelmű azonosítására nem alkalmas adatok nem tartoznak a személyiségi jogi szabályozás illetékességébe. Ez tulajdonképpen a Big Tech vállalatok üzletének alapja: a jogvédők szerint éppen ennek mentén alakulhatott ki a jelenlegi ámokfutás, amikor a szolgáltatók gátlás nélkül gyűjtik és használják a legszemélyesebb felhasználói adatokat, hogy hirdetőiknek olyan pontos eszközöket biztosítson a reklámok targetálására, amiből tényleg csak a fogyasztók pontos neve hiányzik.

A levél egyenesen kivenné a törvény szövegéből azt a részt, ami a felhasználói profilok olyan részeit érinti, mint a fogyasztói preferencia és karakterisztika, a pszichológiai jellemzők, a viselkedés, a hajlamok, az intelligencia vagy a képességek és az alkalmasság vizsgálata. Mindez tulajdonképpen a szóban forgó bizalmas információ legszemélyesebb szegmense. Az a javaslat pedig, hogy a "személyes információ" meghatározása alól ki kell venni az aggregált fogyasztói adatokat, illetve az azonosításra nem alkalmas, álnevesített vagy publikusan is elérhető információt, azt jelentené, hogy a CCPA elfogadása a világon semmiben nem befolyásolná az adatgazdaság jól megszokott üzleti gyakorlatait.

A lehetőség mellé nem adnának eszközöket

A lobbisták azt szeretnék, hogy a törvény tegye világossá: a szolgáltatóknak nem kell egy minden hirdetési megoldásra érvényes opt-out lehetőséget biztosítaniuk a felhasználóknak, akik így nem léphetnek fel megelőző jelleggel adataik védelmében. Ez ugyancsak azt jelentené, hogy a felhasználók kitehetik az ablakba a jogaikat, hiszen személyesen kellene felvenniük a kapcsolatot mindenkivel, aki bármilyen módon az adataikat használja.

Ehhez pedig túl sok segítségre sem számíthatnak: ahogy nemrég mi is beszámoltunk róla, az AP riportja szerint az Android például akkor is naplózza a felhasználók tartózkodási helyét, ha ezt megtiltották neki a "helyelőzmények kezelése és törlése" funkció alatt. A cég ezt a beállítást ugyanis külön termékként definiálja, és a térképszolgáltatáson vagy a keresőn keresztül továbbra is simán követi a felhasználókat.

Azóta a jogi aktivisták is megírták a maguk levelét a törvényhozóknak (a hivatkozás a másik dokumentumhoz hasonlóan a The Register archívumába mutat, de az anyag máshol is elérhető), ebben pedig arra ösztönzik őket, hogy ne nyúljanak a CCPA-hoz, jobban mondva hagyják figyelmen kívül a változtatási javaslatok jelentős részét. Ezek között vannak ugyanis valóban indokolt, technikai jellegű felvetések, amelyeket azonban olyan formába ültettek, hogy azok túlzó és a törvény céljával ellentétes változtatásokat eredményeznének. A levél szerint ami ma állítólagosan "kivitelezhetetlen", az később kivitelezhető lesz, amint a társaságok hajlandóak lesznek alávetni magukat az új szabályozásnak.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat 

A magyar állam inflációt generál.
Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk

Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk 

Nagyon döcög a magyar agrárágazat.
Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort 

Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort  

A miniszterelnök eltűnt.
25-30 százalékkal drágul az alma

25-30 százalékkal drágul az alma 

Nem sok jót várhatunk az idén mezőgazdaságunktól.
Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés

Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés  

A Nyugdíjas Parlament úgy látja, a tervezett lépés nagymértékben elbizonytalanítja a megtakarítókat.
Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik

Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik  

A Tisza Párt elnöke az oktatás és a szociális szféra fel fordul. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo