Az emberek fejében a dizájn olyasmiként él, mint ami szebbé teszi a dolgokat. Vagyis jó, ha van, de inkább csak olyan, mint egy csipketerítő az asztalon – anélkül is kifogástalanul ellennénk. Nagyobbat azonban nem is tévedhetnénk! Arról, hogy a dizájn milyen fontos versenyelőny növelő tényező lehet, korábban részletesen írtunk. A webdizájn esetében pedig a szakértők szerint az összefüggés még direktebb: a jobb dizájn segítségével többet tudunk eladni, akár fizikai, akár digitális terméket értékesítünk.
Kutassuk a szűk keresztmetszetet!
A jó dizájn alapja, hogy a látogatók könnyen és gyorsan megtalálják, amit keresnek nálunk, és az egész folyamaton (legyen az tájékozódás vagy vásárlás) egyszerűen és kitérők nélkül végig tudnak haladni. Tehát először is szabaduljunk meg a szűk keresztmetszetektől! Vagyis azoktól a pontoktól, ahol elveszítjük a látogatókat.
A Google Analytics segítségével megkereshetjük azokat az oldalainkat, ahol nagy a visszafordulási arány, ahol nagyon alacsony a konverzió, és amelyek nagyon lassan töltődnek be. Ez a három mutató már segíthet, hogy hol kell elkezdenünk munkálkodni.
Ha már tudjuk, hogy hol kell változtatni és ötletünk is van arra, hogyan tegyük, mindenképpen teszteljünk! A profik jól tudják, hogy az A/B teszt – vagyis kétféle lehetőség megmutatása a fogyasztóknak, amelyek közül azt választjuk, amelyik jobban teljesít – a legjobb megoldás az eredményesség növelésére. Ha a szakemberek ezzel dolgoznak, amatőrként se ringassuk magunkat abba a tévhitbe, hogy ami nekünk jó, a fogyasztóknak is jó lesz. A teszteléshez ingyenes eszközök is rendelkezésre állnak, amelyek segítségével kipróbálhatjuk például, hogy milyen call to action szín, vagy fejléc elosztás működik a legjobb konverzióval. Miért tippelnénk, ha mehetünk biztosra?
Mutassuk meg, mit adunk!
Talán meglepő, de számos céges weboldalon egyszerűen nem derül ki, hogy valójában mivel tudnának segíteni a vásárlónak és miért inkább ők, mint bárki más. Vagy ha ott is van az információ, ennek megszerzéséhez indokolatlanul nagy erőfeszítéseket kéne tennie a látogatónak, aki inkább elmenekül. A webdizájn oldaláról ez azt jelenti, hogy mennyire hatékonyan tudjuk a dizájn eszközeivel átadni azokat az értékeket, amiket a cégünk képvisel.
Ha a számunkra elképzelt ideális ügyfél nem látja a webhelyre érkezés után egy-két másodperccel, hogy éppen ott van, ahol lenni akar, vesztettünk. A fejlesztéshez próbáljuk meg a látogató helyébe képzelni magunkat. Mit keres az, akinek el akarunk adni? Mi a problémája, amire megoldást várna? Fontos, hogy megjelenítsük ezt, és azt is, hogy miért vagyunk mi jobbak a versenytársainknál. Nem általános, semmitmondó szövegekre, hanem konkrétumokra van szükség! Ingyen szállítunk? Gyorsan dolgozunk? Kifejezetten a fiatalok/idősek/tengerimalac tulajdonosok igényeit szolgáljuk ki?
A kevesebb itt is több
Ha már szóba került a videó: nagyon népszerű forma, de ahogy minden más hasonló elemet, ezt is csak akkor használjuk, ha értjük és valóban tudunk értelmes formát adni neki. A Google és a SOASTA monitoring cég tavalyi big data elemzése kimutatta, hogy minél komplexebb egy weboldal, annál nehezebben jött létre a konverzió. Már csak azért is, az elemzés szerint, mert minél összetettebb az oldal, annál nehezebben töltődik be. Az emberek pedig nem szeretnek várni. Ha a felhasznált technológiák nem segítik a konverziót, csak feleslegesen bonyolítjuk velük az oldalt. Bármilyen divatos valami, ha nem hat pozitívan az eladásra, felejtsük el!
Egyébként az oldalak betöltődésének sebességét egy meglepően egyszerű módszerrel is gyorsíthatjuk: figyeljünk a képek méretére és fájlformátumára. Használjuk a lehető legkisebb méretű képeket, amik még kifogástalanul jelennek meg, és ha lehet, használjunk jpg formátumot a png helyett. Utóbbi általában sokkal kisebb fájlokat eredményez.
Gondolkozzunk mobilban
Bár erősen reméljük, hogy mostanra a cégek már tisztában vannak ezzel, azért nem maradhat ki: mobilon is kifogástalanul működő weboldal nélkül a potenciális vásárlók jelentős részét veszítjük el kapásból. A reszponzív weboldalak formában tökéletesen alkalmazkodnak minden kijelzőhöz, de a jó dizájn a különböző eszközökön másképpen működő felhasználókhoz is igazodik. A mobilon egyszerre kevesebb látszik a képernyőn, ezért különösen fontos az egyes oldalon a fontos tartalmi elemek elhelyezése. De az is a mobilos netezés terjedésének köszönhető, hogy a korábbi, sok menüpontos oldalak helyett a hosszan görgethető formák kerülhet előtérbe. Itt ugyanis a felhasználók kevésbé szeretnek oda-vissza kattintgatni, mint desktopon tették.