El kell érni ugyanis, hogy az ügyfelek igénye és az érték, amit keresnek, találkozzon azzal, amit a startup kínálni szeretne. Ehhez a sejtés nem elég, alaposan meg kell vizsgálni a piacot és adatokat kell gyűjtenünk a lehetséges fogyasztóink szokásairól, igényeiről. Nem mindegy azonban, hogyan állunk ehhez a kérdéskörhöz: a piackutatás jól átgondolt és célzott legyen, azaz a konkrét célkitűzéseinkhez illeszkedjen. Ez egy kihagyhatatlan első lépés, a pénzügyi tervek alapja.
Az üzleti modell a vállalkozás sikeres működésének a tervrajza
Ház építésekor az első és legfontosabb lépések egyike a precíz tervrajz készítése. Nincs ez másképp vállalkozásindításkor sem: tervrajz nélkül nem érdemes belevágni, ami itt maga az üzleti modell. „Az üzleti modellnél a legtöbben ott rontják el, hogy nem szánnak elég időt rá és nem fordulnak szakértőkhöz. Ehhez ugyanis nem elég néhány óra, sokszor hónapok kellenek ahhoz, hogy egy teljesen kész üzleti modell összeálljon. – emelte ki Németh Balázs. Emellett sokan figyelmen kívül hagyják az üzleti stratégiaalkotást, ami arra vonatkozik, hogy a kitűzött célokat hogyan valósítjuk meg. Úgy lehet erre tekinteni, mint egy hídra a célok és a megvalósítás között – hangsúlyozták a szakértők a start it @K&H inkubátorban tartott fejtágítón.
Nemcsak kezdő startupperként kell foglalkozni az üzleti modell megtervezésével, időnként érdemes, sőt olykor elengedhetetlen újragondolni azt. Ez kétféle indíttatásból történhet: az egyik a belső mozgatórugó, amikor például a vállalkozás egy új piacra akar betörni vagy nem sikerül annyi profitot elérnie, mint amire számított. A másik pedig a külső tényezők hatása, amikor a startupnak a változó piaci, gazdasági és társadalmi körülményekhez kell alkalmazkodnia és ezek miatt kell újraterveznie.