A Facebook közösségi portál 2010-es hazai élre törésével a vállalkozások is felfigyeltek a közösségi média marketingerejére. Természetesen a valódi tevékenység megkezdéséig néhol csak hetek és hónapok, másoknál akár évek is elteltek. A „kivárás” oka lehetett financiális, szakmai vagy akár üzletpolitikai is. A kkv szektor képviselői jellemzően merészebben vágtak bele az új kommunikációs csatorna használatába, ám indulásuk nem volt minden esetben sikeres, hisz a kezdetekkor szinte csak kísérleteztek a rendelkezésre álló lehetőségekkel és funkciókkal.
Ma már léteznek a közösségi médiára specializálódott reklámügynökségek, melyek teljes körű tanácsadással, kreatív Facebook alkalmazások fejlesztésével és üzemeltetésével, tartalomkezeléssel, illetve hirdetések adminisztrációjával is segítik a megbízóikat.
Azonban még most is megfigyelhető, hogy számos kis- vagy középvállalkozás személyes profilként van jelen a legnagyobb közösségi hálón, és ismerősöket gyűjt, ami az egyik legnagyobb hiba a Facebookon. Az üzleteknek, vállalatoknak, szervezeteknek, intézményeknek, előadó művészeknek, márka- vagy termékoldalaknak, illetve valamilyen téma köré gyűlt közösségeknek ugyanis saját Facebook oldalt lehet regisztrálni, hogy szorosabb kapcsolatba kerülhessenek a közönségükkel vagy ügyfeleikkel.
Azon vállalkozásoknak, melyek a Facebookot tudatosan üzleti célra használják, és ennek megfelelő oldalként regisztráltak és kommunikálnak, lehetőségük van a közösségi háló által kínált beépített alkalmazások, valamint külső szerveren futó, úgynevezett külső alkalmazások használatára. A MyPromo Interaktív közösségi médiaügynökség összegyűjtötte az általa ajánlott 5 leghatékonyabb külső és a 2 legnagyobb lehetőséget nyújtó belső alkalmazást, mely tapasztalataik szerint sikeressé tehet egy vállalati vagy márkaoldalt.
Az alábbi 5 külső alkalmazással biztosan több rajongóra, látogatóra, hírlevél feliratkozóra és vásárlóra lehet szert tenni:
1. Az oldal tartalma szempontjából releváns, kreatív nyereményjáték
Kiváló eszköz a meglévő rajongók aktivizálására, interaktív multimédiás informálására és szórakoztatására, valamint új, a téma iránt nyitott – viszonylag nagyszámú – rajongótábor gyűjtésére, illetve adatbázis építésre.
2. Ingyenesen letölthető, nyomtatható kupon
Valós felhasználói és vásárlói közösséget teremt. Segítségével növelhető a rajongók elköteleződése és vásárlási aktivitása. Termék vagy szolgáltatás bevezetéséhez, vásárlói adatbázis építéséhez nélkülözhetetlen.3. Hírlevél feliratkozó modul
Ha a közösségi hálón kívül elektronikus hírlevélben (EDM) is kommunikál a vállalkozás, akkor közvetlen lehetőséget kell adni a rajongóknak, hogy a Facebookon is feliratkozhassanak az általuk választott hírlevél témákra.
4. Ajánlatkérő, díjszámító, illetve szoba- vagy asztalfoglalás alkalmazás
A legtöbb szolgáltatató cég weboldalán megtalálható különböző ajánlatkérő és regisztrációs modulok „behúzhatóak” a Facebook oldal alá, mely egyszerű, gyors és közvetlen lehetőséget teremt a rajongók számára. Ez által nagyságrendileg megduplázható a közösségi hálóról érkező megrendelések volumene.
5. Webáruház modul
Bár a közösségi hálót nem elsősorban a direkt értékesítésre tervezték, de egy webáruház applikáció képes bemutatni a termékkínálatot, az árakat, és esetleg a rajongóknak biztosított extra kedvezmények segítségével közvetlen forgalmat is generál.
Mielőtt viszont bárki munkához lát, és beleveti magát az alkalmazások széles tárházába, érdemes átgondolni, hogy milyen lehetőségek vannak a piacon, milyen veszélyeket rejt a garanciával csábító „vásárolt” rajongótábor, illetve léteznek-e biztonságos, kreatív és már sikerrel kipróbált megoldások. Ami viszont mindennél fontosabb: azt tisztázni, hogy mi is a célja közösségi médiajelenlétünknek, kiknek, mit és hol akarunk mondani. A többi csak ezután jöhet!
Küri Attila közösségi média szakértő www.mypromo.hu