Vizesblokk(olás), avagy egy törvény előélete

A vízközművekről szóló - már-már kész - törvénytől azt várják szakemberek és politikusok is, hogy "piacosodhat" és racionális gazdasági feltételek között, versenyszerűbb környezetben működhet a köztulajdonban maradó, de a szolgáltatást akár privatizált háttérrel nyújtó, főleg önkormányzati vagyon.

Mintha attól félne a kabinet, hogy áremelkedést generál a törvény, mégpedig éppen a választások időszakában - összegezte gyanúját Katona Kálmán országgyűlési képviselő, mely amiatt keletkezett, hogy a környezetvédelmi bizottság elnökeként májusban már hivatalból is találkoznia kellett volna a vízközművek jövőjét szabályozó, júniusra ígért törvény tervezetével. De nem találkozott, miközben az is elkönyvelendő része e jogszabály parlamenti krónikájának, hogy az Európai Unió hajthatatlan. Ugyanis Brüsszel jelentős összegekkel segíti hazánk ivóvízellátásának, a települések csatornázásának korszerűsítését, ám elvárja, hogy a valós költségek szerint működtesse az ország ezt az infrastruktúrát is.

Ezért volt örvendetes a kormányzat ama válasza, hogy elindította a törvénynek - a vízközművagyon működtetése és tulajdonlása szabályozásának - a megalkotását. Eredendően a Ház tavaszi ülésszakának utolsó hónapjában kellett volna dönteniük a honatyáknak arról, hogy elindulhasson az üzleti szféra versenye az eszközök működtetéséért, sor kerülhessen az üzemeltető cégek integrációjára, s megnyithassa az utat az amortizációs költségek korrekt kezelése a nagyon várt fejlesztések előtt.

Amortizáció - végre!

A jogszabálytervezetet most már nyugodt környezet fogadja, hiszen a korábban megfogalmazott kifogások - kivonják a regionális vízműveket a tartós állami tulajdonból, a piacnyitás a hátrányos helyzetűek számára ellehetetleníti a szolgáltatások igénybevételét - okafogyottakká váltak. A vizesszakmának jó oka van arra, hogy sürgesse a törvényhozást.

Ányos József, a Magyar Víziközmű Szövetség elnöke a Piac & Profitnak meg is magyarázza, hogy miért. Legalább öt éve hangoztatják ugyanis, hogy mennyire káros, ha az egyik legrégibb közszolgáltatás nincs törvénnyel szabályozva.

A jogalkotótól a szövetség három fő kérdés megoldását várja.

Minden érdekelt elfogadja ma már, hogy a közműtulajdonlás státusa ne változzék, maradjon közösségi minden, állami, önkormányzati kézben. A működtető vagyontárgyaknak - melyeknek segítségével a szolgáltatást teljesíteni lehet - a privatizációja azonban lehetséges lenne, igaz, nem mindenáron. Ányos József szerint ugyanis nem az a legnagyobb gondja az ágazatnak, hogy honnan szerezzen forrást a bővítésekhez, hanem az, hogyan használják fel értelmesen, hatékonyan azt a pénzt, amely az Európai Unió révén rendelkezésre áll a fejlesztésekhez, a hosszú távú minőségi szolgáltatáshoz.

A második fő kérdés az árak megállapításának módja. A víz- és a csatorna díja pillanatnyilag hatósági ár, az önkormányzat, az állam dolga, joga dönteni róla. Ányos József - némi élccel - a szakmát idézi: az árakat háromévenként a fogyasztók, míg minden negyedik esztendőben a választópolgárok érdekei szerint állapítják meg. Az utóbbi esetben rendszerint mellőződik a gazdasági racionalitás. Ezt a törvény segedelmével meg kell majd akadályozni. Az önkormányzatok ármegállapító jogának sértetlensége mellett azonban rögzíteni kell mindazon költségelemeket, amelyekre fedezetet kell biztosítani a díjakban, természetesen a befektetések megtérülését garantáló és az üzleti világot mozgató nyereség mellett.

Az EU 2012-től általános érvénnyel megköveteli: a szolgáltatási díjak nyújtsanak fedezetet minden költségre, amellyel a hosszú távú működtetést garantálni lehet. A vizesszakmának - ellentétben a politikával - ma is az az érdeke, hogy az árakban állapíttassék meg az amortizáció. E nélkül, emlékeztet Ányos József a szinte közhelyre, folyamatosan pusztulnak az eszközök, s egyre nehezebb velük jó minőségű szolgáltatást nyújtani. Sőt, éppen így lesz drága a működtetés.

A Magyar Víziközmű Szövetség elnöke a harmadik passzusról igen diplomatikusan fogalmaz: a túlzottan nagy számú üzemeltetőből álló struktúra értelmes integrációját kell elérnie, ösztönöznie az új jogszabálynak. Egyszerűbben: mivel a kétharmados önkormányzati törvényhez nem lehet hozzányúlni, közvetett megoldásokkal operálnak a törvényhozók azért, hogy az integrálódást mégis elindíthassák.

"Él" egy további szempont is: az EU-nak garancia kell arra, hogy a támogatásával megépülő közművagyon - vízvezeték, szennyvíztisztító - nem lesz a befektetői piac profittermelő eszköze ahelyett, hogy közösségi célokat szolgálna. Ugyanakkor az unió azt is elvárja, hogy korlátozásmentes verseny legyen, s megtalálják a közművagyont a legolcsóbban, leggazdaságosabban működtetők. Ezért persze nem meglepő, hogy a multik mind nagyobb arányban birtokolnak szolgáltatói monopóliumot, az ebbe a szektorba befektető nagyvállalatok okkal kedvelik a konjunktúraérzéketlen vízközműpiacot.

A teljes cikk elolvasható a Piac és Profit Magazin júniusi számában

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo