Vizesblokk(olás), avagy egy törvény előélete

A vízközművekről szóló - már-már kész - törvénytől azt várják szakemberek és politikusok is, hogy "piacosodhat" és racionális gazdasági feltételek között, versenyszerűbb környezetben működhet a köztulajdonban maradó, de a szolgáltatást akár privatizált háttérrel nyújtó, főleg önkormányzati vagyon.

Mintha attól félne a kabinet, hogy áremelkedést generál a törvény, mégpedig éppen a választások időszakában - összegezte gyanúját Katona Kálmán országgyűlési képviselő, mely amiatt keletkezett, hogy a környezetvédelmi bizottság elnökeként májusban már hivatalból is találkoznia kellett volna a vízközművek jövőjét szabályozó, júniusra ígért törvény tervezetével. De nem találkozott, miközben az is elkönyvelendő része e jogszabály parlamenti krónikájának, hogy az Európai Unió hajthatatlan. Ugyanis Brüsszel jelentős összegekkel segíti hazánk ivóvízellátásának, a települések csatornázásának korszerűsítését, ám elvárja, hogy a valós költségek szerint működtesse az ország ezt az infrastruktúrát is.

Ezért volt örvendetes a kormányzat ama válasza, hogy elindította a törvénynek - a vízközművagyon működtetése és tulajdonlása szabályozásának - a megalkotását. Eredendően a Ház tavaszi ülésszakának utolsó hónapjában kellett volna dönteniük a honatyáknak arról, hogy elindulhasson az üzleti szféra versenye az eszközök működtetéséért, sor kerülhessen az üzemeltető cégek integrációjára, s megnyithassa az utat az amortizációs költségek korrekt kezelése a nagyon várt fejlesztések előtt.

Amortizáció - végre!

A jogszabálytervezetet most már nyugodt környezet fogadja, hiszen a korábban megfogalmazott kifogások - kivonják a regionális vízműveket a tartós állami tulajdonból, a piacnyitás a hátrányos helyzetűek számára ellehetetleníti a szolgáltatások igénybevételét - okafogyottakká váltak. A vizesszakmának jó oka van arra, hogy sürgesse a törvényhozást.

Ányos József, a Magyar Víziközmű Szövetség elnöke a Piac & Profitnak meg is magyarázza, hogy miért. Legalább öt éve hangoztatják ugyanis, hogy mennyire káros, ha az egyik legrégibb közszolgáltatás nincs törvénnyel szabályozva.

A jogalkotótól a szövetség három fő kérdés megoldását várja.

Minden érdekelt elfogadja ma már, hogy a közműtulajdonlás státusa ne változzék, maradjon közösségi minden, állami, önkormányzati kézben. A működtető vagyontárgyaknak - melyeknek segítségével a szolgáltatást teljesíteni lehet - a privatizációja azonban lehetséges lenne, igaz, nem mindenáron. Ányos József szerint ugyanis nem az a legnagyobb gondja az ágazatnak, hogy honnan szerezzen forrást a bővítésekhez, hanem az, hogyan használják fel értelmesen, hatékonyan azt a pénzt, amely az Európai Unió révén rendelkezésre áll a fejlesztésekhez, a hosszú távú minőségi szolgáltatáshoz.

A második fő kérdés az árak megállapításának módja. A víz- és a csatorna díja pillanatnyilag hatósági ár, az önkormányzat, az állam dolga, joga dönteni róla. Ányos József - némi élccel - a szakmát idézi: az árakat háromévenként a fogyasztók, míg minden negyedik esztendőben a választópolgárok érdekei szerint állapítják meg. Az utóbbi esetben rendszerint mellőződik a gazdasági racionalitás. Ezt a törvény segedelmével meg kell majd akadályozni. Az önkormányzatok ármegállapító jogának sértetlensége mellett azonban rögzíteni kell mindazon költségelemeket, amelyekre fedezetet kell biztosítani a díjakban, természetesen a befektetések megtérülését garantáló és az üzleti világot mozgató nyereség mellett.

Az EU 2012-től általános érvénnyel megköveteli: a szolgáltatási díjak nyújtsanak fedezetet minden költségre, amellyel a hosszú távú működtetést garantálni lehet. A vizesszakmának - ellentétben a politikával - ma is az az érdeke, hogy az árakban állapíttassék meg az amortizáció. E nélkül, emlékeztet Ányos József a szinte közhelyre, folyamatosan pusztulnak az eszközök, s egyre nehezebb velük jó minőségű szolgáltatást nyújtani. Sőt, éppen így lesz drága a működtetés.

A Magyar Víziközmű Szövetség elnöke a harmadik passzusról igen diplomatikusan fogalmaz: a túlzottan nagy számú üzemeltetőből álló struktúra értelmes integrációját kell elérnie, ösztönöznie az új jogszabálynak. Egyszerűbben: mivel a kétharmados önkormányzati törvényhez nem lehet hozzányúlni, közvetett megoldásokkal operálnak a törvényhozók azért, hogy az integrálódást mégis elindíthassák.

"Él" egy további szempont is: az EU-nak garancia kell arra, hogy a támogatásával megépülő közművagyon - vízvezeték, szennyvíztisztító - nem lesz a befektetői piac profittermelő eszköze ahelyett, hogy közösségi célokat szolgálna. Ugyanakkor az unió azt is elvárja, hogy korlátozásmentes verseny legyen, s megtalálják a közművagyont a legolcsóbban, leggazdaságosabban működtetők. Ezért persze nem meglepő, hogy a multik mind nagyobb arányban birtokolnak szolgáltatói monopóliumot, az ebbe a szektorba befektető nagyvállalatok okkal kedvelik a konjunktúraérzéketlen vízközműpiacot.

A teljes cikk elolvasható a Piac és Profit Magazin júniusi számában

Véleményvezér

Megbukott az Elon Musk által támogatott legfelsőbb bírójelölt

Megbukott az Elon Musk által támogatott legfelsőbb bírójelölt 

A választásnak hatalmas tétje volt, kié lesz a többség a wisconsini legfelsőbb bíróság testületében.
Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo