Vásárlóerő az európai országokban

A magyar fogyasztók vásárlóereje érzékelhetően növekedett az elmúlt négy év során. Ha az egy főre jutó vásárlóerőt Németországban 100 százaléknak vesszük, akkor ahhoz képest a magyar mutató a négy évvel ezelőtti 47-ről 50 százalékra növekedett. Megközelítettük Csehországot, ahol az index a legutóbbi 51 százalékhoz képest most nem változott.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A GfK Piackutató Intézet nürnbergi központjában számították ki 38 európai ország vásárlóerő indexet-: Az egy lakos által vásárlásra költhető pénzt összevetették az egyes országok háztartásainak költési szerkezetével és a statisztikai bevásárló kosarába tartozó termékek áraival.
Ennek alapján a kelet-közép-európai régióban Szlovénia indexe a legnagyobb 69 százalékkal (négy éve 67). Magyarország után a sorrend Lengyelország 40, Szlovákia 38, Észtország 32, Horvátország 29, Románia pedig 24 százalékkal.
Többi szomszédaink mutatója a következő: Ausztria 100, Jugoszlávia 15, Ukrajna pedig 11 %.
Az Európai Unió tagországai közül a legalacsonyabb, 73 százalékos mutatóval Portugália rendelkezik. Ez a magyarok 50 százalékától majdnem ugyanolyan távolságra van, mint a másik irányban a horvátokétól.
Az európai élmezőnyt Luxemburg (153 százalék), Svájc (128), Izland és Norvégia (104), Belgium (103) és Dánia (102) alkotja.
A rangsor végén Moldávia áll (8), előtte pedig Ukrajna (11), Albánia (12), Belorusszia (14) és Jugoszlávia (15).

A vásárlóerő indexet a pénzügyi tervezésnél azért szokták használni, mert kiküszöböli az egyes országok árszínvonala közötti különbséget.
A közszükségleti cikkek és szolgáltatások kínálatának tervezésénél azért hasznos az index, mert például az alapvető élelmiszerek, olcsó ruházati cikkek iránt a fejlett országokban viszonylag alacsony a kereslet. Ott a lakosság többségének vásárlóerejéből nagyrészt kötnek le a magasabb igényt kielégítő, drágább termékek és szolgáltatások.
Különösen a nemzetközi vállalatok számára könnyíti meg a várható kereslet tervezését a vásárlóerő index, amely az egyes országok közötti jövedelmi különbségek hatását mérsékeli.
Az Európai Unió tagországai közül a legalacsonyabb, 73 százalékos mutatóval Portugália rendelkezik.

Véleményvezér

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo