Miután Kína hosszú időn át a legnagyobb világmárkák beszállítója volt a verhetetlen áron előállított pret-a-porter konfekciós termékekben, kapacitásait egyre inkább saját, gyorsan bővülő belső piaci igényeinek kielégítésére fordítja. A ruházati és cipőipari termékek fogyasztása 2010 januárja és augusztusa között 23,7 százalékkal ugrott meg a világ legnépesebb országában, és a kiskereskedelmi forgalom egésze is 18,4 százalékkal nőtt 2010-ben, az előző évi 15,5 százalékos szárnyalás után.
A hongkongi divathét azzal a tapasztalattal szolgált, hogy a nagy amerikai és európai textilcégek képviselői milyen nehézen találnak immár olcsó kínai szállítót. 2008 óta a kínai gyári árak 30-40 százalékkal emelkedtek, ezért a hagyományos nagy megrendelők egyre inkább olyan országok felé fordulnak, mint Pakisztán, Kambodzsa, Vietnam, Banglades, India, ahol a munkaerő ma már jóval olcsóbb.
Azok a bizonyos "belső motorok"
A dinamikus kínai fejlődés fő motorja továbbra is az export, ám a tavalyi 10,3 százalékos GDP-növekedésnek 3,9 százalékát már a belső fogyasztás erőteljes bővülése biztosította. Ugyanakkor a belső fogyasztás ma még csak a GDP-nek viszonylag szerény 35 százalékát képviseli a világ legnépesebb országában, vagyis fele olyan arányú, mint az Egyesült Államokban, ami a magas kínai megtakarítási rátával magyarázható.
A pekingi kormány tudatában van annak, írta a Le Monde, hogy a fejlett országok gazdaságának visszaesése lefékezheti a kínai exportgépezetet, ezért a 2011-2015 évekre vonatkozó 12. ötéves tervében maga is a belső kereslet növelésével kívánja kiegyensúlyozottabbá tenni a fejlődést. Az elmúlt két évben a fogyasztást első sorban a világgazdasági válság ellensúlyozására meghirdetett fellendítési terv keretében nyújtott kedvezmények ösztönözték. Többek között ennek köszönhetően válhatott Kína 2009-ben a világ legnagyobb autópiacává. Az alkalmi támogatások megszüntetésével párhuzamosan a piac bővülését tovább táplálhatja a bérszínvonal emelkedése. Az exportban élen járó dél-kínai Kuangtung (Quangdong) tartomány 2010 májusában több mint 20 százalékkal, nemrég pedig újabb 18,6 százalékkal emelte a minimálbért, Pekingben pedig január 1-től 20 százalékos emelést jelentettek be. Az élelmiszerárak növekedése a vidéki jövedelmeket emelte tavaly 10 százalékkal.
400 milliós középosztály
Mindez csak akkor növeli a fogyasztást, ha a kormány úrrá tud lenni az inflációs tendenciákon. A pekingi francia nagykövetség gazdasági előrejelzése szerint azonban a fogyasztás várhatóan kedvezően alakul 2011-ben és a növekedésnek csaknem a felét biztosítja. Ezt látszik alátámasztani a Boston Consulting Group előrejelzése is, amely szerint az elkövetkező évtizedben a közép- és felső osztálybeli kínai fogyasztók száma a jelenlegi 150 millióról 400 millióra emelkedik. Ennek a tendenciának érzékeny barométere volt a január 17. és 20. között megtartott Hongkong Fair Fashion Week, amelynek 27 országból érkezett csaknem 2000 kiállítója anyagokat és beszállító cégeket keresett saját kollekciójához, a kínai résztvevők pedig a külföldi ügyfelekkel tárgyalhattak. A Le Monde szerint az európai és amerikai vevők egyetértettek abban, hogy a kínai termeltetés jelentősen megdrágult. Egyrészt a kínai munkások bére nőtt, Sencsenben (Shenzhen) például júliusban havi 103 euróról 126 euróra emelkedett, növekedtek a szociális juttatások is, és főleg: a gyapot, a selyem és más alapanyagok ára ugrott meg.
Inkább a maghreb-beszállítók
Az OTTO német konglomerátum képviselőinek tapasztalatai szerint "megszűnt a világválság előtti kínai Eldorádó, a jövőben eltűnnek a piacról a 3,99 eurós pólók". Daniel Benayoun, a Zapa francia konfekciós cég korábban beszerzéseinek 45 százalékát Kínából rendelte meg, most ezt 35 százalékra kívánja csökkenteni, rendeléseit a Franciaországhoz közelebbi Maghreb-országokba irányítja át, mivel áraik hasonlóak, a minőség is jó - és kisebbek a szállítási költségek.
A kínai textilipar számára mindezt ellensúlyozza saját belső piacának bővülése. A textil- konfekció- és cipőipari forgalom tavaly augusztusig 23,7 százalékkal, 354 milliárd jüannal (39,5 milliárd euró) bővült az előző év hasonló időszakához képest. Sok kínai cég ezért maga módosítja a játékszabályokat nyugati vásárlói számára, így például növeli a még elfogadott minimális rendelés nagyságát, vagy hathónapos előzetes rendelési határidőt ír elő. Korábban kizárólag exportra dolgozó kínai vállalatok új, hazai partnereknek szállítanak. További új jelenség, hogy a luxuskonfekció korábban szinte kizárólag nyugati világcégek uralta kínai piacán ma már hazai vállalatok is megjelentek.