"Válságtervet nem válságban kell csinálni"

Nincs még vége a leépítéseknek, a DGS Global Research kutatása szerint ugyanis a vállalatok 30 százaléka további leépítéseket tervez. Pedig - mint az a február 4-i Válságkezelési Konferencián kiderült - számtalan más módon is csökkenthetnék költségeiket a cégek: atipikus foglalkoztatással, a kompenzációs csomag reformjával vagy újonnan keletkezett piaci rések kihasználásával. Mindeközben nem szabad elfeledkezniük a kulcsemberekről sem, ha ugyanis nem értékelik pénzben is a kiváló teljesítményüket, magukra maradnak a fellendülés időszakában.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A válság kirobbanása óta a vállalatok 22 százaléka hajtott végre létszámleépítést, de további 30 százalék tervez még elbocsátásokat - derült ki a DGS Global Research kutatásából, amelyet a február 4-i Válságkezelési Konferencián ismertetett Dara Péter ügyvezető igazgató, aki a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola vállalati kapcsolatok igazgatója is egyben. A 349 szervezetet átvilágító felmérés szerint a munkáltatók jelentős része nem készült fel a globális recesszió leküzdésére: a vezetők és a HR szakemberek többségének nincs tapasztalata a válságkezelés terén, és nem rendelkeznek a kilábalásra vonatkozó stratégiával sem. A cégek csupán 23 százaléka rendelkezik vészforgatókönyvvel, a maradék inkább az államtól várja a helyzet megoldását, adócsökkentés vagy egyéb mentőöv formájában. Holott maguk is tehetnének a könnyebb túlélésért, például atipikus foglalkoztatási formákkal; részmunkaidős foglalkoztatást azonban csak 29 százalékuk, távmunkát 15 százalékuk, munkaerő-kölcsönzést pedig csak 25 százalékuk tervez alkalmazni. Az interim menedzser alkalmazásában szintén csak kevesen bíznak, csupán 33 százalékuk véli úgy, hogy segítséget jelenthet a jelenlegi válság leküzdésére, hatásainak mérséklésére - mutatott rá a szakember.

Ahogy a kríziskommunikációra sem helyeznek kellő hangsúlyt a vezetők, ami vélhetőleg a válság okozta sokknak köszönhető, hiszen eddig jól prosperáló szervezeteket irányítottak. Pedig nem mindegy, hogy mind a külvilág, mind pedig a saját munkatársak felé mit jelez ilyenkor a menedzsment, mivel jelentős mértékben csökken a teljesítménye és a hatékonysága a munkavállalóknak akkor, ha bizonytalanságot észlelnek, illetve nem látják saját jövőjüket biztosítottnak. Ezért is lehet fontos egy tudatos kríziskommunikációs terv elkészítése, valamint az ennek alapján történő felkészülés, ám ez a kutatásban résztvevő szervezetek mindössze 18 százalékára jellemző - mutatott rá Dara Péter.

Globális a válság

Ezt a tudatlanságból fakadó nemtörődömséget a Hewitt globális kutatása is megerősítette: a kétezer céget megkörnyékező felmérés szerint a kelet-európai cégek egy árnyalatnyival optimistábbak nyugat-európai társaiknál, ami meglehetősen furcsa, hiszen közel ugyanazon folyamatok mennek végbe mindkét térségben. Ez valószínűleg arra vezethető vissza, hogy régiónkban még nem nyitották fel a szemüket a vezetők, pedig az adatok szerint Európát érintette leginkább a válság, már ami a létszámcsökkentést illeti - közölte előadásában Balázs György, a Hewitt tanácsadási részlegének vezetője. Ugyanígy érdekes, hogy bár a cégek 97 százaléka jelezte, hogy csökkenti a HR-büdzsét, magát a HR osztályt csupán 26-29 százalékuk tervezi leépíteni.

A válság kapcsán pszichológiai szempontból is furcsa ellentéteket figyelhetünk meg - tette hozzá Veres Rita, a Hewitt üzletágvezetője. A bizonytalanság ugyanis elhozza az önzés idejét: a dolgozók a cég helyett egyre inkább a saját jövőjükért aggódnak, ezért mind a motivációjuk, mind a lojalitásuk csökken, mondván, minek teljesítenének 100 százalékon egy bizonytalan lábakon álló társaságnak. Elmenni azonban véletlenül sem akarnak, hiszen válság idején "a biztonság mindenek felett" elv érvényesül. "Ezeken alapvetően a felsővezetés hozzáállása, megfelelő kommunikációja javíthat, az átgondolt stratégiáról nem is beszélve, hiszen enélkül csak a túlélés biztosított, a hosszú távú jövő nem" - mondta a szakember.

A vezetők tudatlanságát jól jelzi az is, hogy gyakorta azokban az iparágban is befagyasztják a fizetéseket, ahol annyira nem indokolja a válság. Pedig ez veszélyes játék, mivel a kiváló teljesítmény honorálásának elmaradása a kulcsemberek elvesztését vonhatja maga után. Tovább nehezíti a helyzetet a "bunker" mentalitás elterjedése, vagyis amikor minden vezető a saját részlegét próbálja védeni, még akkor is, ha teljességgel indokolt a költségek csökkentése, a munkaerő-állomány leépítése. "Ez ellen a legkönnyebben úgy tehetünk, ha win-win jellegű intézkedéseket foganatosítunk, például leépítés helyett rendeljünk el hosszabb szüneteket, reformáljuk meg a kompenzációs csomagot, vagy ha még ennél is kevesebb erőforrást szeretnénk elpazarolni, vezessünk be alternatív munkaszervezési módszereket" - sorolta a lehetőségeket Veres Rita.

Folytatás a HRPortálon.

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo