Nem vagyok informatikus. Egy internetvállalatnál dolgozom, ahol elsajátítottam a cégvezetést. Üzletembernek sem tanultam soha. Ha pedig visszaemlékszem a jelenhez vezető útra, akkor egyszer sem volt kulcsszó az informatika vagy az üzlet, de annál inkább a társadalmi nyilvánosság, a média, a közösségi típusú médiumok ismerete. Történésznek és szociológusnak tanultam, az utóbbiként diplomáztam, s ezt a felkészültséget tekintem belépőnek a piackutatáshoz, a marketinghez. Az egyetem alatt újságíróként dolgoztam, ezt a Tilos Rádió megalapításával kezdtem, a Magyar Narancsnál folytattam rendszeres szerzőként, majd rovatvezetőként. Innen vezetett az utam az internet világába médiaszakértői minőségemben. Az akkor még Matáv, most Magyar Telekom hívott meg néhány kollégámmal együtt, hogy a tartalomszolgáltatás lehetőségeit tárjuk fel. S mivel az alternatív, valamint a közösségi médiumok elméletével foglalkoztam, nagyon az elevenembe vágott ez a terület, kivált, mert napjainkra a leghatalmasabb internetes erő a közösségi szolgáltatás.
- Közösségi szolgáltatás, ahová idejekorán "megérkezett"?
- Azt is mondhatnám, a legjobbkor készül ez az interjú, mert körülbelül egy éve éljük át azt üzleti és piaci értelemben, amit mi magunk nyolc évvel ezelőtt mint várható trendet megfogalmaztunk. A technológia akkori szintjén vázoltuk fel, hogyan változtatják meg az üzletet a közösségi szolgáltatások. Az informatika és az internet önmaga alakítja át a világot, mivel a nyilvánosságnak és a magánszférának a határai leomlanak. A világháború óta zajlik az a folyamat, amelyben mostanra a tömegmédia alakítja mindinkább a nyilvánosság szerkezetét. Úgy, hogy tíz évvel ezelőtt még kevesek csinálták sokaknak a tömegmédiát, az internet legújabb korszakában azonban nagyon sokan hozzák létre nagyon sokaknak. Egyre több csatorna nyílik meg, s a társadalmi ismeretek, a tudás alapegységei ugyanúgy kezdtek el áramolni a hálón, mint műszaki értelemben a bitek.
- A vezérigazgató leghagyományosabb mércéje a profit. Ezért tömegtermelővé válik, aki a vevők kevésbé művelt, iskolázott szintjére is leszáll, csak hogy eladja portékáját?
- Az internet egészen mostanáig megadta nekem, nekünk, a csapatomnak, hogy a célközönségünk a műveltebb, iskolázottabb, az újdonságra fogékonyabb társadalmi rétegekből, az "úttörőkből" álljon. Mára viszont az internet gyakorlatilag abba a "mérettartományba" került be, amelyben a kereskedelmi televíziók is vannak, s így ki kell szolgálnunk egy szélesebb közönség ízlését is. A T-Online-nál azt igyekszünk érvényre juttatni, hogy mindenki a maga számára értékes információhoz jusson hozzá a szolgáltatásunk segítségével, és ha jól végezzük a dolgunkat, akkor a hálón nagyobb szabadságot kínálunk ügyfeleinknek, mint a televíziók. Abban pedig mélyen hiszek, hogy az emberek lényeges információ iránti igénye nem függ az iskolázottságtól, a műveltségtől. Azzal nincs bajom, hogy az internet-hozzáférés, a számítógép az egyes ember számára a modernizációnak, a kitörésnek, a progressziónak a lehetőségét jelenti, s ezt a bonyolult dolgot azért kell lefordítanom egyszerűbb nyelvre, hogy azt könnyebben megértsék. Azt gondolom ugyanis, hogy jó és fontos dolgot árulunk, következésképp nem is jelenthet problémát, hogy megfogalmazásában az a lehető legegyszerűbb legyen.
- Megvárják, hogy a rendre megújuló áruhoz rendre "felnőjön" a fogyasztó, vagy önök sietnek a vevők elé?,#page#
- Amikor "beléptünk" a céghez, György Péter esztétikaprofesszor letett elénk egy tanulmányt. Írásának lényege az volt, hogy ha a csapatunk sikeres akar lenni, akkor meg kell találnia a humán kultúra, a műszaki kultúra és az üzleti világ képviselőinek a "közös hangját". Ezen voltam és vagyok azóta is. A T-Online csapatában médiaszakértők, informatikusok, marketingesek egyaránt megtalálhatók. A "konglomerátumot" főnökként úgy tudom menedzselni, hogy a sokféleséget nem problémaként kezelem, hanem értékesnek ítélem meg, és jól összehangolom. Az internetes portál esetében ismerni kell például, mit tud lehetővé tenni a technológia, s úgy kell megfogalmazni a médiatermék vagy az elektronikus kereskedelmi termék küldetését.
- A vezetőnek beszélnie illik az összes "helyi" nyelvet, amelyeket a német hátterű tulajdonlásra alapozva a poroszosan konzervatív világ nyelvére fordít át. Milyen nyelvet - magatartást, cégmentalitást - közvetít a munkatársainak?
- Kezdetektől fogva azt gondoljuk: itt valami újszerűnek kell létrejönnie, s ehhez nagyobb szabadságfokot kell biztosítani, főleg akkor, amikor még kicsi a születő vállalkozás. A kettőt, az újszerű kicsit és a Magyar Telekomot - Magyarország egyik legnagyobb vállalatát - óvatosan kell egymás mellé tenni. Az, hogy előbb az Origo, majd az Axelero s a T-Online önálló cégként fejlődött, az nemcsak ennek a piacnak a sajátosságai miatt következett be, hanem azért is, mert innovatívabb, szabadabb kultúrát, vegyesebb, szabálytalanabb rendszert kellett felépíteni. Ahogy nő a cég, s bekerülünk a szélessávú internet- és tartalomszolgáltatások révén a távközlés fő sodrába, úgy változik a megítéltetésünk. A T-Online-kultúrának egyre értékesebbé kell válnia, ugyanakkor valamelyest konszolidálódik, miközben amit lehet, meg kell őrizni a nyitottságunkból, gyorsaságunkból, frissességünkből, s ezt kell inkább az anyacégnek elsajátítania. Ugyanis egyetlenegy távközlési cég sem engedheti meg magának, hogy poroszos, merev, a mindennapi kihívások elől elzárkózó legyen. Az meg világos, hogy az autonómia nem korlátlan, a Magyar Telekomhoz, a Deutsche Telecomhoz rengeteg kapcsolódási pont van, de ezek a kapcsolódási pontok jellemzően az üzleti racionalitás alapján működnek.
- Berlinben, Essenben, a budapesti Krisztina körúton vagy Simó György szobája tárgyalóasztalánál született az iWiW megvételének ötlete?
- A T-Online menedzsmentjének döntése volt ez, nem a Deutsche Telecomé és nem a Magyar Telekomé. Szemben a sztereotípiákkal és megalapozatlan félelmekkel, a magyar piacnak és közönségnek igazán jó hír ez az üzleti tranzakció. Jó hír azért, mert volt Magyarországon egy kreatív csapat, amely kitalált és megvalósított egy sikeres szolgáltatást, amelyik most nem megszűnik azért, mert forráshiányos környezetben tevékenykedik, hanem fordítva, folytatódik a sikertörténete. Üzleti értelemben, az iWiW azt az utat futhatja be, amelyet létrehozói egykor elképzeltek. De jó hír azért is, mert a magyar üzleti világban volt egy multinacionális vállalatcsoport, amely értékesnek talált egy bizonyos szempontból kockázatos vállalkozást.