A bevásárlóközpontok definiálása Európában és a tengerentúli országokban – ahol már régóta meghonosodtak -- sem egységes. Nálunk jelenleg még folynak az egyeztetések a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége (MBSZ), a KSH és a gazdasági tárca szakemberei között, melynek eredményeként – a KSH-tól kapott információ szerint -- nyár végére megbízható adatokkal tudnak szolgálni úgy a méretük, funkciójuk, belső kialakításuk szerinti pontos elnevezésük, számuk, mint a működő országos össz-alapterületet illetően. Addig is az MBSZ meghatározása a mérvadó, és az általuk közölt adatok az elfogadottak. Ennek alapján, beleszámítva a kisebb alapterületű üzletházakat is, számuk a fővárosban és környékén -- az 1996-ban átadott első két óriás, a Duna Plaza és a Pólus Center utáni beruházási hullám hatására -- az elmúlt év végére 33-re emelkedett, területük pedig több mint 650 ezer négyzetmétert tett ki. Az újabb fejlesztési tervek eredményeként idén csupán a már meglévő budapesti és környéki terület várhatóan újabb 400 ezer négyzetméterrel bővül. (Azóta már át is adták az újabb fővárosi létesítményt, az Árkádot, amely 40 ezer négyzetméteren várja a vásárlókat.)
Hasonló látványos fejlődés indult el az elmúlt években vidéken is, ahol az említett időpontig a 19 megyében 700 ezer négyzetméteren 64 bevásárlóközpont, közte plazák, centerek és egyteres, több ezer négyzetméteres hipermarketek nyíltak meg, s ez a terület az előzetes adatok szerint mintegy 260 ezer négyzetméterrel növekszik 2002. folyamán. Az idei beruházások során országosan 110 új létesítmény építését, illetve már meglévők bővítését tervezik: a fejlesztések összértéke eléri a 127 milliárd forintot. Amennyiben valamennyi tervezett kereskedelmi objektum megvalósul, a hazai bevásárlóközpontok összterülete meghaladja a 2 millió négyzetmétert. Ez a jelentős kereskedelmi terület a szakértők szerint egyenlőtlenül oszlik meg az országban, és sok vonatkozásban nem igazodik a kereslethez. Nemzetközi összehasonlításban nézve a mallokkal való ellátottságot, amíg nálunk -- az elmúlt év végi adatokat figyelembe véve -- száz lakosra 14 négyzetméter, addig Németországban 9,7, Angliában és Ausztriában pedig 21-21 négyzetméter bevásárlóközpont jut.
Ha e bevásárlócentrumok kiskereskedelmi forgalomban való részesedési arányát nézzük, a sorban az Egyesült Államok vezet: itt megközelíti a 43 ezret a működő kereskedelmi óriásüzletek száma, amelyek mintegy 51 százalékos kiskereskedelmi forgalmat realizálnak. Európa fejlett országai -- mind a bevásárló centrumok számát, mind a forgalomban való részesedésüket tekintve – még messze elmaradnak ettől: Németországban például, ahol 25 új hasonló létesítmény beruházását tervezik a közeljövőben, jelenleg „csak” 280 bevásárló centrum található, mintegy 9,5 millió négyzetméteren, a szomszédos Ausztriában pedig eddig több mint 100 nagyáruház működik, közel 1,3 millió négyzetméteres területen. Az uniós országokban e centrumok kiskereskedelmi-forgalomból való részesedése átlag 19 százalék körül mozog, míg nálunk 1998-ban évi 8, az elmúlt évben 13, idén pedig már 15 százalékos, ami a szakemberek szerint tíz éven belül akár meg is duplázódhat. A bérleti díjak a bevásárlóközpotokban továbbra is borsosak, amelyek a létesítményekben kisebb üzletet nyitó szolgáltatók működési költségeit jelentősen megnövelik. A fővárosban például havi 6000-10 000 forint, vidéken pedig 1500-6000 forint között mozog egy négyzetméternyi hasonló terület bérleti díja.
A tervezett hazai bevásárló- és szórakoztatóközpont-beruházások közül néhányat (mint például a Megapark, a Kerepesi Park) ugyan elhalasztottak, ennek ellenére vidéken az elmúlt évben is újabb plazák nyitották meg kapuikat. Ezek sorába tartoznak a békéscsabai, a szolnoki, a zalaegerszegi, valamint az idén év elején átadott szombathelyi áruházak. Rövidesen megkezdődik mintegy 25,5 millió eurós beruházással a Duna Plaza felújítása és 15 ezer négyzetméter új területtel való bővítése is. Ugyancsak jól haladnak az Európa egyik legnagyobb kereskedelmi létesítményének, a több mint 200 ezer négyzetméter alapterületű Asia Centernek a munkálatai, melynek átadása év végére várható. A hipermarketláncok, közte az Auchan, Cora, Tesco és Interspar a plazáknál, centereknél valamelyest gyorsabb ütemben, s főleg a vidéki városokban terjeszkednek. A Tesco-Global Áruházak Rt. – amely vezeti az országos beruházási listát -- az elmúlt évben átadott hat vidéki áruházával 21-re növelte magyarországi üzleteinek a számát, idén pedig újabb hat projektet indít el. A tavalyi beruházás eredményeként nyíltak meg az angol üzletlánc újabb egységei Szekszárdon, Békéscsabán, Győrben, Nagykanizsán, Sopronban és Tatabányán, idén pedig Zalaegerszeg, Baja, Esztergom, Hódmezővásárhely, valamint a fővárosi Pesti út és az Újpest-városközpont ad helyet újabb Tesco-áruháznak.
A bevásárlóközpontok és hipermarketek mellett néhány nagyobb – az otthonteremtéssel, a lakhatással kapcsolatos termékeket kínáló -- szakáruház, szaküzlet-központ építése is elkezdődött az elmúlt két-három évben, melyek közül a beruházások számát tekintve továbbra is kiemelkedik a BauMax. A barkácslánc az elmúlt évben bővítette szegedi és rákoskeresztúri áruházait, miközben már meglévő magyarországi 12 üzlete számát öt éven belül 20-ra tervezi növelni. A Praktiker írásunk megjelenésekor már átadta 7 ezer négyzetméteres budaörsi áruházát, és a főváros XVII. kerületében a 14 ezer négyzetméterre tervezett építési és lakberendezési üzletközpontnak, a Home Centernek a munkálatai is elindultak. A bútoráruházak sorában kiemelkedő beruházást jelentett tavaly a Kika már meglévő, törökbálinti egységének 15 ezer négyzetméteres, valamint Lehel úti áruházának egy új szárnnyal, mintegy 5 ezer négyzetméterrel való bővítése. A német Möbel Walther AG. által fémjelzett Sconto -- amely Németország harmadik legnagyobb lakberendezési és bútoráruház lánca, és amely a lengyel és cseh piac után nálunk is szeretne stabilan megtelepedni -- a Gyáli úti első diszkontáruháza után tavaly a XIII. kerületben egy újabb, raktárral együtt 7 ezer négyzetméter alapterületű létesítményt épített fel. A cég idén újabb beruházásba fog azzal a nem titkolt céllal, hogy a hazai, évi 70 milliárd forintos forgalmú bútorpiacból több mint 5 százalékos részesedést szerezzen. Az elektronikai cikkeket forgalmazó nagyáruházak sorát Budaörsön a Media Markt gyarapította, és ugyancsak itt nyitotta meg első, 6 ezer négyzetméteres áruházát Electro Wordl néven a tőkeerős brit-skandináv cég, a Dixons Group.
További bevásárlóközpont-építések várhatók
Pólusok, plazák, hipermarketek, bevásárlócentrumok – ilyen sokféleképpen nevezik nálunk az elmúlt években épült gigantikus bevásárló létesítményeket. Definiálásuk még a szakemberek körében sem egységes, mint ahogy számukat, működési területük nagyságát illetően is eltérőek az adatok. Egy azonban biztos: a fővárosban és környékén a telítettség ellenére idén is több hasonló objektumot terveznek, és vidéken is további terjeszkedésük várható.
Véleményvezér

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

50 nap után válaszolt Lázár János a főpolgármesternek Mini-Dubaj ügyében
Szemétfronton már egyetértenek az illetékesek.