Többszörösére ugrott a használt autók behozatala

Augusztusig 21 600 használt autót, a tavalyi mennyiség három és félszeresét hozták be Magyarországra, így várhatóan az egész évben a tavalyi duplája, azaz 32 000 személygépkocsi érkezhet az országba – mondta Fekete Attila, az import autók kizárólagos vámkezelését végző 7-es számú vámhivatal parancsnokhelyettese.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hozzátette: a jelentős növekedés részben azzal magyarázható, hogy az idén januártól az Európai Unió országaiból érkező új, és használt autóknál is eltörölték a 2-11 százalékos vámot, sőt, az idén már az import mennyiségét sem korlátozzák kereskedelmi forgalomban.

A nulla kulcsos vám csak azon autókra érvényes, amelyekhez az importőr a származást igazoló okmányt is fel tud mutatni vámkezeléskor. Ez a dokumentum lehet az úgynevezett EUR1-es okmány – amit az exportőr állít ki és az ottani vámhatóság hitelesít – vagy számlanyilatkozat.

Természetesen az ilyen gépjárművek esetében is ki kell fizetni a 10 és 32 százalék között változó fogyasztási adót, valamint a 25 százalékos általános forgalmi adót. A fogyasztási adó mértéke függ a jármű motorjának nagyságától, benzin vagy dízel üzemanyag meghajtásától, illetve attól is, hogy van-e benne katalizátor.
Az Európai Unión kívüli országokban vásárolt autók után 2001-ben is vámot kell fizetni, aminek értéke az autó árának 13 és 78 százaléka között változik.

Tavaly összesen 16 ezer használt autót vámkezeltek, mintegy 11 300-at kereskedelmi, míg 4.700-at magánforgalomban. Ez az arány az idei év első hét hónapjában sem változott.
Kereskedelmi forgalomban a járművek 70 százaléka 4 évesnél idősebb, átlagosan 5-8 éves, míg a magánimportban a személygépkocsik 98 százaléka korosabb 4 évesnél, nagyrészük 8-12 esztendős. Fekete Attila elmondta, hogy az idén behozott mennyiség havonta növekedett. Míg januárban 2 000 személyautót hoztak be, addig júliusban ez a mennyiség 3.800-ra emelkedett.

A szakemberek becslése szerint, az év hátralévő részében további emelkedés várható, mivel a használtautó importőrök arra számítanak, hogy jövőre szigorodnak a vámérték meghatározásának szabályai, és új, forgalomba helyezési illetéket vezetnek be. Mindkét intézkedés jelentősen drágítaná a használtautó behozatalt.

A parancsnokhelyettes leszögezte, hogy az idén csakúgy, mint a 2000-ben csupán azokat a használt kocsikat vámkezelik majd, amelyek előzetesen átestek a közlekedési hatóság szigorú műszaki és környezetvédelmi vizsgálatán.

– A vám- és pénzügyőrségnek kereskedelmi forgalomban behozott minden száz autóból 99-nél úgynevezett vámérték-vizsgálatot kell indítania, mert a bemutatott számlákon feltüntetett érték 20 százalékkal nagyobb mértékben eltér a vámhatóság hivatalos, az Eurotax Kft. által kiadott adataihoz képest. Ennek ellenére csak az esetek csekély hányadánál sikerül a csalás tényét egyértelműen bizonyítani – hangsúlyozta Fekete Attila.
A jogszabályokat kikerülő használtautó-importőrök, évente néhány milliárd forinttal rövidítik meg a költségvetést azzal, hogy a katalógusértéknél jóval alacsonyabb számlákat mutatnak be a vámhatóságnak, és az ügyeskedőknek még az sem szegi a kedvét, hogy ezzel felkerülnek a VPOP feketelistájára.

– Emiatt merült fel a törvényalkotókban, hogy valamilyen objektív mérce alapján kiszabott, nem adó- és nem vámjellegű illeték bevezetésével lehetne pótolni a hiányzó költségvetési bevételt. Igaz, ez vélhetőleg megnövelné az itthon értékesített autók árát – tette hozzá a szakember.

Forrás: MTI

Véleményvezér

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.
Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között

Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között 

A közélet újabb mélypontjához értünk, persze keresztény szellemben.
Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem?

Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem? 

A pedofília terjedése új kérdéseket vet fel.
Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában 

Csehországban nemrégiben orosz ügynökök próbálták meg hatástalanítani vasúti jelzőrendszereket.
Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben 

Ismétlés a tudás anyja, vagy csak köznevetséget okozott a feledékenység.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo