Többszörösére ugrott a használt autók behozatala

Augusztusig 21 600 használt autót, a tavalyi mennyiség három és félszeresét hozták be Magyarországra, így várhatóan az egész évben a tavalyi duplája, azaz 32 000 személygépkocsi érkezhet az országba – mondta Fekete Attila, az import autók kizárólagos vámkezelését végző 7-es számú vámhivatal parancsnokhelyettese.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hozzátette: a jelentős növekedés részben azzal magyarázható, hogy az idén januártól az Európai Unió országaiból érkező új, és használt autóknál is eltörölték a 2-11 százalékos vámot, sőt, az idén már az import mennyiségét sem korlátozzák kereskedelmi forgalomban.

A nulla kulcsos vám csak azon autókra érvényes, amelyekhez az importőr a származást igazoló okmányt is fel tud mutatni vámkezeléskor. Ez a dokumentum lehet az úgynevezett EUR1-es okmány – amit az exportőr állít ki és az ottani vámhatóság hitelesít – vagy számlanyilatkozat.

Természetesen az ilyen gépjárművek esetében is ki kell fizetni a 10 és 32 százalék között változó fogyasztási adót, valamint a 25 százalékos általános forgalmi adót. A fogyasztási adó mértéke függ a jármű motorjának nagyságától, benzin vagy dízel üzemanyag meghajtásától, illetve attól is, hogy van-e benne katalizátor.
Az Európai Unión kívüli országokban vásárolt autók után 2001-ben is vámot kell fizetni, aminek értéke az autó árának 13 és 78 százaléka között változik.

Tavaly összesen 16 ezer használt autót vámkezeltek, mintegy 11 300-at kereskedelmi, míg 4.700-at magánforgalomban. Ez az arány az idei év első hét hónapjában sem változott.
Kereskedelmi forgalomban a járművek 70 százaléka 4 évesnél idősebb, átlagosan 5-8 éves, míg a magánimportban a személygépkocsik 98 százaléka korosabb 4 évesnél, nagyrészük 8-12 esztendős. Fekete Attila elmondta, hogy az idén behozott mennyiség havonta növekedett. Míg januárban 2 000 személyautót hoztak be, addig júliusban ez a mennyiség 3.800-ra emelkedett.

A szakemberek becslése szerint, az év hátralévő részében további emelkedés várható, mivel a használtautó importőrök arra számítanak, hogy jövőre szigorodnak a vámérték meghatározásának szabályai, és új, forgalomba helyezési illetéket vezetnek be. Mindkét intézkedés jelentősen drágítaná a használtautó behozatalt.

A parancsnokhelyettes leszögezte, hogy az idén csakúgy, mint a 2000-ben csupán azokat a használt kocsikat vámkezelik majd, amelyek előzetesen átestek a közlekedési hatóság szigorú műszaki és környezetvédelmi vizsgálatán.

– A vám- és pénzügyőrségnek kereskedelmi forgalomban behozott minden száz autóból 99-nél úgynevezett vámérték-vizsgálatot kell indítania, mert a bemutatott számlákon feltüntetett érték 20 százalékkal nagyobb mértékben eltér a vámhatóság hivatalos, az Eurotax Kft. által kiadott adataihoz képest. Ennek ellenére csak az esetek csekély hányadánál sikerül a csalás tényét egyértelműen bizonyítani – hangsúlyozta Fekete Attila.
A jogszabályokat kikerülő használtautó-importőrök, évente néhány milliárd forinttal rövidítik meg a költségvetést azzal, hogy a katalógusértéknél jóval alacsonyabb számlákat mutatnak be a vámhatóságnak, és az ügyeskedőknek még az sem szegi a kedvét, hogy ezzel felkerülnek a VPOP feketelistájára.

– Emiatt merült fel a törvényalkotókban, hogy valamilyen objektív mérce alapján kiszabott, nem adó- és nem vámjellegű illeték bevezetésével lehetne pótolni a hiányzó költségvetési bevételt. Igaz, ez vélhetőleg megnövelné az itthon értékesített autók árát – tette hozzá a szakember.

Forrás: MTI

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo