Tényleg tudja a Google, mit rakok az üzletben a kosárba?

A Bloomberg szerint a Google bolti tranzakciós adatokat vett a Mastercardtól. A Google szerint nincs gond, mert az adatok anonimizáltak, szóval azt nem tudják, hogy személy szerint Ön mit rakott a kosárba.

"Hálózatunk működése nyomán nem ismerjük az egyes tételeket, árucikkeket, amelyeket a vásárló a kosarába tesz – legyen szó fizikai vagy digitális vásárlásról” – írta a Bitportnak is eljuttatott sajtóközleményben a magyar Mastercard. „Ez biztosítja, hogy megfeleljünk a vásárlók és a kereskedők személyes adatkezeléssel kapcsolatos elvárásainak világszerte. A tranzakció feldolgozásakor a kereskedő nevét és a vásárlás teljes összegét látjuk, de az egyes tételeket nem (…) A Mastercardnál a magánélet és az adatok védelme alapja és része minden tevékenységnek.”

A kártyacég ezt arra a sajtóhírre válaszul tette közzé, miszerint a közelmúltban bizalmas adatokat adtak át a Google-nek a kártyatulajdonosok vásárlási szokásairól. Erről a Bloomberg számolt be először, az amerikai lap szerint a Google hivatalosan azért vette meg a felhasználók adatait, hogy rájöjjön, hogy a célzott online reklámok megjelenítését követi-e tényleges vásárlás.

Péterfalvi Attila: 129 incidens három hónap alatt
Eddig 129 adatvédelmi incidenst jelentettek be a magyarországi cégek az Adatvédelmi Hatósághoz – mondta el a Piac & Profit kérdésére Péterfalvi Attila, a hatóság elnöke. Az incidensek többsége ügyfélkapcsolati területről érkezett, de már folyik az első nagyobb nemzetközi vizsgálat is.
A Bloomberg bennfentes forrásai szerint a megállapodást évekig tartó tárgyalások előzték meg, a felek pedig sohasem jelentették be publikus csatornákon az együttműködés tényét vagy részleteit – így minimum feltételezhető, hogy erről a Mastercard kétmilliárd ügyfelének elsöprő többsége nem is tudott. A pénzügyi szolgáltató az üzleten, nem meglepő módon, közvetlenül is pénzt keres; a Google a maga részéről az tudja közvetett módon pénzzé tenni, hogy a versenytársaknál lényegesen produktívabb megoldást kínál hirdetőinek a kampányok eredményességének ellenőrzésére.

Anonimizált adatok

A Google szóvivője a hírhez annyit fűzött hozzá, hogy garantálták, hogy senki ne férhessen hozzá a felhasználók személyes azonosítására alkalmas információhoz, legfőképpen pedig a kártyaadatokhoz. A Mastercard ehhez hozzátette, hogy a tranzakciós trendeket azzal a céllal osztja meg a kereskedőkkel és azok ügynökségeivel, hogy növelhessék a reklámkampányok hatékonyságát. De az adatok nem alkalmasak a fogyasztók nyomon követésére, reklámokkal való célzására vagy akár a reklámok hatásainak személyekhez köthető visszamérésére (azért sem, mivel, legalábbis a magyar Mastercard szerint azt nem követik nyomon, milyen termékeket vettünk).

Kép: Pixabay

A Google, amely egyébként Store Sales Measurement néven futtatja a fenti szolgáltatást, állítólag az amerikai bank- és hitelkártya-tulajdonosok 70 százalékához ígér elérést, ez pedig azt jelenti, hogy a Mastercard mellett más kibocsátókkal is hasonló együttműködést folytat – vagy éppen az összes kibocsátóval, és az ügyfelek 70 százaléka kattintgat úgy a hirdetésekre, hogy közben felhasználói fiókkal rendelkezik a Google-nél. (A válalat azt is közölte, hogy partnereivel nincs megállapodása a bevételek megosztásáról, de ezt ebben az esetben nyugodtan tekinthetjük lényegtelennek.)

Az anonimizált adatbiznisz az utóbbi időben az adatgazdaság legnagyobb szereplőinek dzsókere, megfelel egy "elhagyhatod a szanatóriumot" kártyának. A Bloomberg ezzel kapcsolatban az Electronic Privacy Information Center képviselőjének visszafogott véleményét idézi, amely szerint a felhasználók egyszerűen nem számítanak ilyen visszacsatolásokra. A szolgáltatók túlságosan nagy személyes felelősséget hárítanak a felhasználókra, miközben saját maguk nem vállalják fel a világos és kielégítő tájékoztatás felelősségét.

Összefolyik a két valóság

Korábban már kiderült, hogy a Google esetenként akkor is naplózza a felhasználók tartózkodási helyét, ha ezt megtiltották neki a "Helyelőzmények kezelése és törlése" funkció alatt. Ezt ugyanis a vállalat külön termékként definiálja, miközben más termékein, például a térképszolgáltatáson vagy a keresőn keresztül továbbra is hozzárendeli a felhasználók személyes profiljához az aktuális lokációt. Természetesen ez utóbbiakat is le lehet tiltani, ha valaki egyáltalán felfogja, hogy miről is van szó, aztán hajlandó időt szánni a beállítások közti bogarászásra. Ez azonban nehezen nevezhető világosan megfogalmazásnak vagy a döntésekhez biztosított egyértelmű lehetőségnek.

Mostantól nem csak sejteni, hanem tudni is lehet, hogy – legalábbis az Egyesült Államokban – összekapcsolták az online aktivitás és a fizikai boltok tranzakcióinak adatait.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Ez ciki, a kockázati tőkebefektetők még Ukrajnába is szívesebben mennek, mint hozzánk

Ez ciki, a kockázati tőkebefektetők még Ukrajnába is szívesebben mennek, mint hozzánk 

2024 első negyedéve siralmas a magyarországi kockázati befektetések területén.
52 millió forintot tudott magára pakolni a Fidesz-celeb

52 millió forintot tudott magára pakolni a Fidesz-celeb 

Gyönyörű smukkokal domborítanak a szép hölgyek.
Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában 

Van alapja bőven a pedagógusok elégedetlenségének.
Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert

Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert 

Szijjártó Péter és az oroszok különös kapcsolata.
Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat

Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat 

A fényképeken jóságos képviselő kemény üzletember.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo