Tényleg nagyon bespájzoltak a magyarok a koronavírus kezdetén

Az első, tavaszi hónapokban lefutott járványhullám átformálta a vásárlási szokásokat. Ez pontosan kirajzolódik abból, mennyit költöttek a magyar vásárlók élelmiszerre, mennyit hagytak a barkácsüzletekben és az elektronikai áruházakban. 

Paradicsomot vásárol egy nő a hazai előállítású termékek népszerűsítését célzó Válaszd a hazait! kampányról tartott sajtótájékoztató helyszínén, a fővárosi Corvin Plaza bevásárlóközpontban található CBA Príma üzletben 2020. szeptember 3-án. (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legutolsó jelentése szerint júliusban a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt 0,4 százalékkal haladta meg a kiskereskedelmi üzletek forgalma az egy évvel korábbit. Ezzel a vásárlási kedv júliusra elérte az egy évvel ezelőtti szintet. Az áprilisi mélyponthoz viszonyítva 10,6 százalékponttal növekedett a kiskereskedelem naptárhatással kiigazított volumenindexe.

A Blokkk.com által publikált, árucsoportokra lebontott KSH-adatok szerint idén jóval több élelmiszer, alkohol, üdítő és kávé fogyott a tavalyi év első és második negyedévhez képest. A spájzolási rohamok megdobták a napi cikkek vásárlását.

2019 2020
I. II. félév I. II. félév
élelmiszer 714 775 1.489 880 867 1.747
alkohol 74 96 170 84 103 187
üdítő 72 87 159 82 86 168
kávé 26 28 54 30 30 60
KSH, első, második negyedévek, első féléves adatok, érték: milliárd forint, folyóár (Forrás: Blokkk.com)
Rengeteg eladó tűnt el a boltokból
Bár a boltok forgalma már kedvezően alakult, az eladók létszáma nagy zuhanást mutatott a koronavírus-járvány alatt. Bővebben >>>
Élelmiszerre például közel 300 milliárddal több pénzt hagytak a vásárlók a kasszáknál, mint 2019 azonos időszakában. A második negyedévben már kevesebb pénzt hagytunk az élelmiszert kínáló boltok pénztárainál. Az első negyedévben, azaz márciusig 880 milliárd forintot fordítottak élelmiszerre a magyarok, a második negyedévben már „csak” 867 milliárd forintot. A kiskereskedelmi szakportál összeállítása egyúttal rávilágított arra is, hogy a vásárlók betáraztak tisztálkodó-, tisztítószerekből és gyógyszerekből is, nem is kicsit. Gyógyszerféleségekből negyedével ugrott meg a költekezés az első három hónapban (szerk.: ez annyira nem is meglepő, a különféle korlátozások bevezetése előtt sorok álltak a patikák előtt, sokan igyekeztek feltölteni a házikészletet), a második negyedévben viszont már sokkal kevesebbet. A drogériák világa is sok pénzt kivett a családok pénztárcájából, többet, mint a megelőző időszakban:
2019 2020
I. II. félév I. II. félév
testápolás 95 104 199 107 97 204 
tisztítószer 43 49 92 57 54  111
gyógyszer 134 134 268 167 127 294 
KSH, első, második negyedévek, első féléves adatok, érték: milliárd forint, folyóár (Forrás: Blokkk.com)

Véleményvezér

Megbukott az Elon Musk által támogatott legfelsőbb bírójelölt

Megbukott az Elon Musk által támogatott legfelsőbb bírójelölt 

A választásnak hatalmas tétje volt, kié lesz a többség a wisconsini legfelsőbb bíróság testületében.
Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo