Tényleg nagyon bespájzoltak a magyarok a koronavírus kezdetén

Az első, tavaszi hónapokban lefutott járványhullám átformálta a vásárlási szokásokat. Ez pontosan kirajzolódik abból, mennyit költöttek a magyar vásárlók élelmiszerre, mennyit hagytak a barkácsüzletekben és az elektronikai áruházakban. 

Mobilra ment a legtöbb

A home office és a digitális tanrend megtette a magáét, de a korábbi években is a mobiltelefonok vásárlása bővült a leggyorsabban. Többet költünk mobiltelefonra, mint számítógépre, vagy híradástechnikai termékekre. A járványhelyzet feldobta a mobilvásárlásokat is, bő negyedével többet költöttünk rá, mint korábban már első negyedévben.

Ez érthető is - jegyzi meg a Blokkk.hu -, hiszen techoldalról az okosmobil csaknem mindent tud, ráadásul nagy szerepe van a kapcsolattartásban - különösen egy súlyos járványidőszakban, vagy éppen a kijárási korlátozás közepette. Míg az év első negyedévében 41 milliárd forint értékben vettek a magyarok mobiltelefont, ez a szám április-júniusi időszakban 46 milliárd forintra emelkedett. Azaz a mobilra költött tavalyi 68 milliárd forint 87 milliárdra nőtt az év első felében.

Mindeközben a számítógépek, laptopok, valamint a híradástechnikai eszközök vásárlása csak szerényebb arányban emelkedett:

2019 2020
I. II. félév I. II. félév
mobil 32 36 68 41 46 87
híradástechnika 21 20 41 23 20 43
informatika 28 26 54 31 31 43
fotó, optika 12 14 26 13 8 21
KSH, első, második negyedévek, első féléves adatok, érték: milliárd forint, folyóár (Forrás: Blokkk.com)
A KSH adataiból az is jól kiolvasható, hogy a járvány következményeként jócskán megugrott a lakásfelújításhoz kapcsolódó építő- és barkács anyagok forgalma is. Ez visszaigazolja a korábbi felméréseket is, mely szerint az idei nyaralásra szánt összegeket nagyon sokan a kényszerű otthonlét ideje alatt elvégzett lakásfelújításra fordították.
2019 2020
I. II. félév I. II. félév
építőanyag 112 167 279 129 183 312
barkács 20 34 54 22 37 59
háztartási gép 49 58 107 53 60 113
bútor 45 54 99 47 58 105
KSH, első, második negyedévek, első féléves adatok, érték: milliárd forint, folyóár (Forrás: Blokkk.com)
A Blokkk.com összesítése szerint ebben az időszakban a bútorpiac és az elektromos háztartási gépek piaca sem tört meg, nem fékezték a költekezést, ami a korábbi éveknél nagyobb volt.
2019 2020
I. II. félév I. II. félév
ruha 146 179 325 132 129 261
cipő 47 65 112 39 40 79
turkáló 7 9 16 7 5 12
KSH, első, második negyedévek, első féléves adatok, érték: milliárd forint, folyóár (Forrás: Blokkk.com)
A ruházati piac a boltos világ legnagyobb vesztese volt a járványidőszakban, ez már az első negyedéves adatokból is kitűnik, a második negyedév pedig egy nagy zuhanást mutat. Míg tavaly az első félévben 325 milliárd forintot fordítottak a magyarok ruházati cikkekre, addig idén júniusig 261 milliárdra csökkent le.
Határzár után: sok bolt kerül nehéz helyzetbe
A szeptember elejétől érvényes határzárral szinte teljesen elszívják a nem alapvető szükségleteket kielégítő boltok elől a levegőt. Mivel súlyosbodik a járványhelyzet, az egy hónapból még több lehet, ezért tovább fognak hiányozni a külföldi vevők. Így főleg a bevásárlóközpontok és sétálóutcák üzletei kerülhetnek kilátástalan helyzetbe. Részletek >>>

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo