Tejtől a folttisztítóig – kategória-index

Tejre költik a legtöbb pénzt a magyar háztartások, majd az egyes termékkategóriák közül felvágott, sör, sajt és szénsavas üdítőital következik, a GfK Piackutató Intézet adatai szerint.

A napi fogyasztási cikkek 112 különböző termékcsoportjának piaci pozícióját vizsgálják különböző szempontokból. A háztartások beszerzéseinek értéke alapján készült hosszú ranglista utolsó helyezettje a folttisztító, előtte pedig a bútortisztító, tejpor és szőnyegtisztító szer foglal helyet.

A bolttípusok közül hipermarketben a listavezetők átlagához képest gyengébb a tej, de erősebb a mosópor pozíciója.

Szupermarketben csokoládét és gyümölcslét vesznek többet az átlagosnál, az élen lévő kategóriákból.

Ugyanezekből diszkontban a sört és ásványvizet részesítik előnyben az átlaghoz képest.

Drogériában legnagyobb forgalmat a hajápoló és –színező éri el. Dobogós helyet ér el a dezodor és a mosópor. (Megjegyezzük, hogy kenyér és péksütemény, liszt, cukor nem szerepel a vizsgálatban).

A piaci pozíció másik fontos mutatója a penetráció, azaz, hogy egy-egy termékcsoportot a háztartások hány százaléka vásárolta legalább egyszer az év folyamán. Ebből a szempontból a tejet azonban megelőzi a margarin és a tejföl. A főzés másik nélkülözhetetlen hozzávalója a negyedik, míg a toalettpapír az ötödik legelterjedtebb a háztartások körében.

Ha a vásárlások gyakoriságát nézzük, megint eltérő képet kapunk. Egy-egy termékcsoport vásárlói közül tejet és felvágottat tesznek legtöbbször a kosarukba, majd csokoládé, sós rágcsálnivaló és tejföl következik.

A piaci mozgásokat világítja meg, hogy egyik évről a másikra melyik kategória forgalma hány százalékkal növekedett? Ezt a listát a kisforgalmú, de dinamikusan növekvő saláta öntet vezeti, az instant tea, és kenhető tejtermékek előtt.

A leggyakrabban fogyasztott élelmiszerek közül például a pörkölt kávé a kategóriák forgalma szempontjából 18,1 milliárd forinttal a 11. helyen áll. A háztartások 79 százaléka vásárolta legalább egyszer a múlt évben, mégpedig átlagosan kereken 11-szer. Kávéra egy háztartás átlagosan

6 010 forintot költött el. Egy-egy alkalommal 540 forintot adtak ki pörkölt kávéra, s olyankor a többi áru kosárértéke együttesen 1 770 forintot tett ki.

A többi áru átlagos kosárértéke akkor haladja meg a 3 000 forintot, amikor mélyhűtött terméket vagy különböző tisztító szereket vásárolnak.

Száraz hentesárura, azaz szalámira és kolbászra a háztartások 22,1 milliárd forintot költöttek tavaly. Ez átlagosan a 11. helyet jelenti. Szuper- és hipermarketekben még jobb a helyezés, míg a diszkontokban hátrább kerül a kategória. Alkalmanként kolbászt vagy szalámit 570 forintért szoktak venni.

Ebből a szempontból a pálmát a mosogatógépbe való mosogatószer viszi el 1 640 forinttal, de egy-egy vásárlásra 1 000 forintot meghaladó összeg jut mosóporra vagy égetett szeszes italra is.

Az adatokat az új, „GfK Cross Category Indeces 2002” című kutatása tárja fel. Alapját a fogyasztói panelkutatás képezi, amelynek keretében a 3,8 millió magyar háztartást fontos szempontokból reprezentáló 2 000 háztartás bevásárlási naplót vezet. A naplóban hetente jelentik, hogy mit, mikor, hol, mennyiért vásároltak.

Véleményvezér

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo