A nagy várakozással kísért, 15 évre szóló kormányzati lakáskoncepció – bár egyes elemei már korábbról ismertek – máris vitákat váltott ki. Néhány szakember a pontos célok érdekében tett konkrét, határozott lépések megjelölését hiányolja, míg más szervezet éppen a meghozott – számára hátrányos -- döntéseket kifogásolja. A társadalmi vita azt a célt szolgálja, hogy az elkövetkező hónapokban a lakásszektorral kapcsolatban lévő érdekképviseleti, szakmai szervezetek, egyesületek -- akiknek egyébként a koncepció kidolgozásakor figyelembe vettük a javaslatait – véleményezzék az elkészült NLP tervezetet. – jelentette ki Csabai Lászlóné, lakásügyi kormánymegbízott, aki szerint az első elhangzott kritikák között jogos felvetések és személyes indíttatásúak egyaránt vannak. Szerinte néhány szakmai szervezet elsősorban a mind nagyobb volumenű építőanyag-eladásban, s nem abban érdekelt, hogy egy-egy családnak, rétegnek megoldódjon a lakásproblémája. Bár az új otthonok számának növelése a kormány programjában is fő hangsúlyt kap, a jelentős mennyiségű lelakott, rossz állagú lakóépületek felújítása, lakhatóvá tétele legalább annyira fontos, mint az új lakások építése. Az adatokból ugyanis kiderül: a felvett, államilag támogatott hitelek (melynek összege az elmúlt év végére közel 600 milliárdra nőtt), tavaly mindössze 17%-át fordították új lakás építésére, 19%-át felújításra, 64%-át pedig használtlakás-szerzésre. Az, hogy a felújítások beindultak ugyan pozitívum, de az arányok ily mérvű eltolódása a használtingatlan-vásárlás javára már nem az. – véli a képviselőasszony.
A másik éles kritikai észrevétel a Lakásszövetkezetek és Társasházak Országos Szövetsége (LOSZ) részéről hangzott el, mégpedig annak kapcsán, hogy az idén januártól életbe lépett áfatörvény szerint a lakóingatlan-kezelési tevékenységet is áfa terheli, ami jelentősen megnöveli a szövetkezetek terheit. Ezzel kapcsolatban Csabainé elmondta: a napokban olyan döntés született, hogy egy módosító indítvány beadásával a lakásszövetkezetek egy év haladékot kapnak az áfa-törvény bevezetésére. Mivel minden tevékenységet áfa terhel, ez alól nem lehet kivétel az ingatlangazdálkodás sem, abban viszont igaza van a szervezetnek, hogy a több mint 50 áfa-mentes tevékenységből januártól csak mintegy fele került be az áfa-körbe, így egyelőre ők is kimaradnak: 2004-ig ez az adófajta őket sem terheli. Ugyanakkor a korábbi, kifogásolt döntésben célzatosság is volt, hiszen a korábbi lépéssel a lakásszövetkezetek, amennyiben például lakást építenek, s azt bérbe adják – amit egyébként szándékként meg is fogalmaztak – áfa-visszaigénylőkké is válnak.
A kormány egyébként öt pillére állította lakásprogramját, amely az „Otthon Európában” nevet viseli. A mostani támogatások többsége továbbra is megmarad, ám az egyes elemeinél – annak érdekében, hogy az alacsony jövedelmű családok is bekapcsolódhassanak – kisebb-nagyobb módosításokra van szükség. Az államilag támogatott jelenlegi hitelrendszeren belül például olyan változást terveznek, hogy az első lakás szerzésekor megmarad a mostani kedvezmény, a második lakás esetén azonban csökken a támogatás mértéke. Ugyanakkor a kiszámíthatóság jegyében már a jövő évi költségvetésben megfogalmazzák: 1% inflációcsökkenéshez hány százalék állami kamattámogatás tartozik. Így automatikussá, és mindenki számára kalkulálhatóvá válik az igénybe vehető támogatás mértéke. A másik alapelv, amire törekszik a kormány -- amit szintén jövőre szeretnének bevezetni --, hogy a lakáshoz kapcsolódó állami (adókedvezmény és kamat)-támogatások mértéke ne legyen több, mint a lakáshoz kapcsolódó adóbevételek. A gyermekek után járó, vissza nem térítendő, a jövő évtől a már ismertetett mértékben tovább emelkedő lakáskedvezmény (szoc.pol) ettől függetlenül hosszú távon fennmarad, sőt a cél az, hogy mértéke inflációkövető legyen.
A Széchenyi-terv pályázatainál többnyire továbbra is megmaradnak a korábbi feltételek: így az önkormányzati bérlakás-, fecskeház-, nyugdíjasház is, kikerült viszont a programból a szociális otthon építésének a támogatása, mint más célú építési forma. Változás még, hogy a hasonló célú beruházásoknál csökken a vissza nem térítendő állami támogatás mértéke: a hátrányos helyzetű önkormányzatok esetében 80%-ról 60%-ra, míg a többi helyhatóság hasonló célú építkezését a korábbi 60-70% helyett 40%-kal támogatja az állam. A kieső állami források pótlására ugyanakkor belép az államilag garantált és támogatott banki hitel. Ezzel arra szeretnénk ösztönözni az önkormányzatokat, hogy a jövőben elsősorban használt lakások vásárlásával, a már meglévő objektumok (laktanyák, használaton kívüli intézmények stb.) lakássá felújításával -- amint arra számos példa akad -- bővítsék bérlakás-keretüket.
A bérlakásépítésbe bekapcsolódó vállalkozókat, non-profit és egyéb szervezeteket 20%-nyi, vissza nem térítendő állami támogatással, illetve hosszú távú, akár 20 évre szóló, államilag garantált kedvezményes hitellel tervezik segíteni; s amennyiben az elkészült bérlakásokat az önkormányzaton keresztül adják bérbe, a tervezetbeli javaslat az, hogy kapjanak hozzá lakbértámogatást is, aminek alapja a módosított szociális törvény lesz. Hasonló rendszer már öt éve jól működik Debrecenben, ezért a NLP elfogadása esetén erre az alapelvre épülve dolgozzák ki a rendszert. A piaci alapú bérlemények számának növelésére ugyanakkor fel kívánják használni a nyugaton már jól ismert public-private partnership (PPP) technikát is. E sajátságos finanszírozási-fejlesztési szisztéma első példái a Nyíregyházára és Debrecenbe tervezett 500-500 férőhelyes kollégiumok, amelyek megvalósítását az oktatási minisztérium indította el. Várhatóan még idén elkezdődnek a vállalkozói alapon épülő és működtetett beruházások, melyek fenntartásához az érintett cégek a diákok után lakbértámogatást fognak kapni. Ezek a létesítmények várhatóan jótékony hatással lesznek a városok bérleti piacaira is: a számítások szerint azzal, hogy 500 diák bekerül például a nyíregyházi új kollégiumba, várhatóan 5%-kal csökkennek a helyi lakásbérleti díjak.
Ugyancsak a tervek között szerepel, hogy az állam – a piacszabályozás érdekében -- a Magyar Fejlesztési Bankkal 10 ezer bérlakást épít fel, amelyeket működtetésre akár az önkormányzatoknak is át lehetne venni, valamint a privatizált, volt önkormányzati bérlakások egy részének a visszavásárlása is. Ez utóbbihoz azonban az érintett önkormányzatoknak állami támogatást kell biztosítani, ezért – bár már jelenleg is megjelenik a pályázatban – jövőre be szeretnék vezetni, hogy használt lakás visszavásárlásához ugyanúgy kaphatnak a helyhatóságok állami forrást, mint újak építéséhez.
A lakástakarék-pénztárakkal kapcsolatban nincs változás a kormány korábbi bejelentéséhez képest: idén áprilistól az előtakarékoskodó pénztári tagok évi 36 ezer forintos állami támogatása (a 30 százalékos mérték meghagyása mellett) 72 ezerre emelkedik, melynek eredményeként az ideális, a legtöbb ügyfél által választott konstrukció szerződéses összege a mostani 1,3 millióról 2,6 millió forintra növekszik. Ehhez a jelenlegi havi 10 ezer forint helyett havi 20 ezret kell havonta előtakarékoskodni. Ugyancsak nő ekkortól az ltp-szerződést kötött társasházak és lakásszövetkezetek közös részeinek felújítási támogatása: a 2-4 lakásos társasházak 108 ezer, míg a 61-nél több lakásból állók akár évi 216 ezer forint állami forráshoz is juthatnak, amennyiben vállalják a vissza nem térítendő támogatás teljes kihasználásához az eddiginél nagyobb mértékű előtakarékosságot.
A panelprogram a kormány lakástervezete szerint 2004-ben indulna, s keretében 2006-tól évente mintegy 60 ezer lakást újítanának fel. A program megvalósításához összesen évi 120 milliárd forintra lenne szükség az állami és önkormányzati forrásokból, illetve a lakástulajdonosok saját tehervállalásából. Az elképzelés szerint a nyílászárók cseréjén, az épülethomlokzatok szigetelésén kívül támogatják az épületek közös helyiségeinek, a lépcsőházaknak, a lifteknek a felújítását, valamint a közművek cseréjét is. A program keretében a tervek szerint négy fokozatú állami támogatási rendszer működik a felújítások mértéke
szerint, így a legnagyobb arányú állami szubvenciót azok a
pályázatok fogják kapni, amelyek magukba foglalják a panelházak
közötti játszóterek, parkok, parkolók és utak rehabilitációját is.
Ehhez kapcsolódik a városrehabilitáció felerősítése, aminek azért van nagy jelentősége, mivel ez az egyetlen olyan lakásterület, amelyre – ha több lakóépületet, azok környezetét, járdákat, parkokat újítanak fel – EU-források pályázhatók.
Mindennek, a programban megjelölt tervnek a megvalósításához a források biztosítása mellett feltétele néhány törvény – közte a társasházi, lakásszövetkezeti, lakástörvény, valamint lakbértörvény -- módosítása, illetve a társadalmi vita után a parlament jóváhagyása.
A lakásprogram pillérei
1.A különböző – társasházi, lakásszövetkezeti, illeték stb. -- szabályok módosítása, újak (lakbér-, az építési igazgatásról szóló törvény) meghozása.
2. A lakásépítések és –befektetések (bankok, befektetési társaságok, nyugdíjalapok) ösztönzése a bérlakás-beruházások, felújítások növelésére.
3. A lakáshoz jutás és az állami szociális támogatás rendszere. Összege nem növekedhet jobban, mint az adóbevételeké.
4. Kultúra, képzés, kommunikáció: tervezési stb. pályázatok, képzési rendszerek elindítása.
5. Minta bérlakás-telepek, lakás-visszavásárlással idősek számára lakóházak, valamint minta panelfelújítási projektek elindítása.
A vitaanyag
Társadalmi vitán a Nemzeti Lakásépítési Program
A közelmúltban társadalmi vitára bocsátott Nemzeti Lakásépítési Program (NLP) a tervek szerint nyár elején kerül a kormány, illetve a parlament elé, elindulása pedig 2004. januártól várható.
Véleményvezér

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

50 nap után válaszolt Lázár János a főpolgármesternek Mini-Dubaj ügyében
Szemétfronton már egyetértenek az illetékesek.